Stor uenighed om hvornår vi ser førerløse biler

2020 eller 2075? Eksperterne er slet ikke enige om, hvornår de førerløse biler er på markedet – kun at de er på vej.

En ting er de enige om, eksperterne: De kommer på et tidspunkt. Men hvornår de førerløse biler, kan købes af forbrugerne deler vandene.

En af dem der er mest optimistisk omkring, hvornår de førerløse biler er en realitet, er Anders Hvid, cand. scient. soc., ambassadør for det amerikanske Singularity University og medforfatter til bogen ‘Forstå fremtiden’.

Han siger til Jyllands-Posten: “Det er et spørgsmål om nogle ganske få år. Google testkører en komplet førerløs bil uden rat i Californien, og den kan vi meget snart se på markedet.”

Google selv har meldt ud, at den selvkørende ‘google-mobil’ forventes på markedet i 2020.

Den amerikanske ingeniør og forsker Steven Shladover, der er program manager for Advanced Transportation Technology ved Berkeley University regner med en helt anden tidshorisont.

“Den førerløse bil er meget langt ude i fremtiden. Jeg forventer ikke, at man vil se en komplet førerløs bil før 2075, og selv da vil de ikke fuldstændig afløse den manuelt drevne transport,” siger Steven Shladover til Jyllands-Posten.

Han henviser blandt andet til, at Googles førerløse bil, der godt nok har kørt næsten 700.000 test-kilometer i løbet af det seneste års tid, har en maksimal fart på 40 km/t og kun kører steder som er detaljeret kortlagt og i gunstige vejrforhold.

En af de helt store udfordringer omkring udviklingen af den førerløse bil er programmeringen af bilerne, som indeholder en vanskelig dimension, forklarer Søren Friis, der er lektor i filosofi ved Roskilde Universitet og ekspert i teknologifilosofi.

“I den virkelige trafik bringes bilerne i situationer, hvor der skal foretages svære valg. Man kan forestille sig, at der pludselig går en gruppe mennesker ud foran bilen, som ikke kan nå at bremse op. Skal den fortsætte ind i gruppen og potentielt slå flere ihjel, eller skal den undvige og potentielt slå bilens passager ihjel? Det er noget af det, vi kæmper med at svare på,” forklarer Søren Friis til Jyllands-Posten.

Mangler kunstig intelligens
Andre eksperter ser også udfordringer, før teknologien kan slippes løs i offentligheden. Thomas Bolander, ph.D. og lektor ved DTU Compute, forsker i kunstig intelligens, og han mener, at bilerne endnu mangler lige netop intelligens for at kunne begå sig i for eksempel bytrafik.

“Mennesker er trænede i at afkode sociale situationer, og vores hjerne er skabt til at aflæse små signaler. Det kan en computer endnu ikke. Særligt bytrafikken er en kæmpe udfordring, for her sker uforudsete ting. Vi kunne i princippet godt slippe førerløse biler løs på motorvejene, for der er mere forudsigelige strukturer, men jeg har i øjeblikket svært ved at se, hvordan vi skal kode en bil til at nå et abstraktionsniveau, der gør dem egnede til bytrafikken,” siger Thomas Bolander, og han vil da heller ikke spå om, hvornår og om vi får de førerløse biler at se i byerne.

Førerløse biler er fremtiden
Imens kæmper bilfabrikkerne om at komme først på markedet med en førerløs bil, for der er store penge på spil.

En rapport fra Barclays Bank forudser, at salget af konventionelle biler i USA bil falde med i omegnen af 40 pct. de næste 25 år, som følge af at mange vil benytte sig af førerløse biler, der kan transportere folk, uden at man behøver eje en bil.

“Ræsonnementet er, at hvis konkurrenten investerer, og man ikke selv gør, så er forretningen ødelagt, når de førerløse biler endelig finder vej til markedet,” slår Søren Friis fast.

Læs også: Spådom – privat bilkørsel bliver forbudt i fremtiden

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here