Circle K hæver prisen på deres lynladere til elbiler med 1,5 kr/kWh. Også hos konkurrenterne er det blevet dyrere at lynlade elbilen.
Strøm er som bekendt steget markant i pris over de seneste måneder. Det sker i takt med, at Putin skruer ned for gassen til Europa, hvilket sender energipriserne på himmelflugt. Prisstigningerne rammer også ejere af elbiler, der må se den oprindelige prisfordel i forhold til benzin- og dieselbiler skrumpe ind eller helt forsvinde.
Senest har olieselskabet Circle K hævet prisen på strøm fra deres lynladere: Hidtil har prisen pr. kWh været 4,95 kroner, men nu er den steget med 1,50 kr. til 6,45 kr/kWh.
Det gør Circle K blandt de dyreste at lade strøm hos, men konkurrenterne er faktisk godt med. F.eks. har den danske OK-kæde for nyligt hævet prisen fra 5 til 6 kr/kWh og andre selskaber med lynladere som Shell (p.t. kun i København) og Ionity bevæger sig i samme prisleje.
Ingen udsigt til prisudsving
Med prisstigningerne er det omtrent lige så dyrt at køre på el som benzin per kørt kilometer. Godt og vel endda.
En liter benzin koster i runde godt 15 kroner literen. En typisk mellemklassebil kører omkring 15 km/l, hvilket giver en brændstofudgift på ca. én kroner per kilometer.
Elbiler kører typisk 5-6 km per kWh. Hvis prisen ved lynladeren er 6,45 kr/kWh giver det strømudgift på mellem 1,29 og 1,08 kroner per kilometer i elbilen.
Regnestykket falder dog ud til elbilens fordel, hvis man beregner prisen ved almindelige, offentlige ladere eller hjemmeladere, hvor prisen per kWh er noget under de 6,45 kr/kWh hos Circle. Til gengæld er ladetiden også væsentligt længere.
Mens prisen på benzin og diesel kan svinge dagligt hos olieselskaber som Circle K, er prisen væsentligt mere stillestående på lynlade-standerne. Og der er ikke udsigt til mere flydende priser alt efter dagsformen på elmarkedet. Det siger Circle K og OK til Finans.dk, der ikke har ambitioner om at lade priserne på lynladerne skifte per time som elprisen gør det for forbrugere med en variabel el-aftale.