Super-Bugatti revet væk

Bugatti Divo er verdens dyreste bil med et prisskilt på 38 millioner kroner – uden afgift. Alligevel er den begrænsede serie på 40 styk allerede udsolgt.

8,0 liters W16-motor med 1.500 hk og en begrænset serie på 40 eksemplarer. Pris: Fem mio. euro eller 38 mio. kr. – uden danske afgifter vel at mærke. 

Her på Hvilkenbil.dk beskæftiger vi os jo normalt med de biler, som danskerne har råd til. Det vil typisk sige biler op til omkring en halv mio. kroner.

Men her var der alligevel nogle specifikationer, vi ikke kunne sidde overhørig.

Vi taler om Bugatti Divo – en ’overbygning’ på den 16-cylindrede Chiron, der ellers med en pris på godt 2,5 mio. euro – svarende til 19 mio. kr. før danske afgifter – havde status som verdens dyreste bil. Prisen har dog på ingen måde afskrækket de superrige kunder: De 40 eksemplarer der skal fremstilles er allerede udsolgt.

Divo er udstyret med samme 8,0 liters W16-motor på 1.500 hk som den ’almindelige’ Chiron. Men den er slanket med 35 kg, mens downforcen er øget med 90 kg i bilen, der har et mere markant og skarptskåret design end Chiron.

Den her bagende bliver et sjældent – og kortvarigt – syn: Bugatti Divo har 1.500 hk og koster 38 mio. kr. før afgift…

Så kunne man forvente, at Divo er hurtigere end Chiron, men det er den ikke. Ikke når det går lige ud på Autostradaen i hvert fald.

Divo har en topfart, der er begrænset til ’kun’ 380 km/t. mod hele 420 km/t. i Chiron. Til gengæld klarer Divo en runde på den legendariske italienske Nardo-bane ca. otte sekunder hurtigere.

Bygget til sving
Normalt repræsenterer en moderne Bugatti en perfekt balance mellem høj ydelse, klar køredynamik og luksuriøs komfort. 
”Vi har ændret denne balance, så Divo sigter mere mod at kunne præstere i sving. Divo er simpelthen konstrueret til kurver,” udtaler Bugattis topchef Stephan Winkelmann.

Bugatti Divos mere optrukne linjer handler altså ikke kun om design, men også om at sikre en større downforce på bilen og gøre den til en suveræn ’Swing King’.

Bugatti Chiron er ligesom Divo også populær blandt de superrige. Der var midt på året skrevet slutsedler på 330 ud af en planlagt produktion på 500 af slagsen, oplyser Bugatti.

Divaen Divo er opkaldt efter den franske racerkører Albert Divo, som to gange vandt det berømte italienske Targo Florio-bjergløb med Bugatti-biler i slutningen af 1920’erne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here