Svensk batterigigant søger konkursbeskyttelse

Pengemangel får Northvolt til at søge konkursbeskyttelse. Den svenske batteriproducent har svært ved at klare konkurrencen med Kina.

I endnu et eksempel på, hvor svært europæisk bilindustri har det i konkurrencen med Kina, søger batteriproducenten Northvolt konkursbeskyttelse. Det skete sent i går efter den amerikanske ’Chapter 11’ lov, der gør det muligt at fortsætte produktionen i mindre omfang og fortsat udbetale løn til medarbejderne.

Det er dog netop pengene, den er gal med i Northvolt. I sin begrundelse for at søge konkursbeskyttelse, skriver den svenske batteriproducent bl.a., at ’Northvolts likviditets-billede er blevet vanskeligt’.

På godt dansk betyder det, at kassen er ved at være tom. Angiveligt har Northvolt ca. 200 millioner kroner i kontanter. Det rækker til at fortsætte i en uges tid.

Hvad værre er, så har Northvolt en gæld på mere end 40 milliarder kroner.

Grundlagt af Tesla-chefer

Northvolt kom til verden i 2015 som et svensk aktieselskab, og er grundlagt af to tidligere Tesla-chefer. Virksomhedens første fabrik blev indviet i 2021 i nordsvenske Skelleftå, hvor der både er adgang til billig, vedvarende energi og nogle af de råmaterialer, der indgår i produktionen af batterier til elbiler.

Northvolt har også en fabrik i Polen og har planlagt yderligere fabrikker i Sverige, Canada, Tyskland og USA.

BMW er ude

Formålet med Northvolt har været at tilbyde et europæisk alternativ til de især kinesiske batteriproducenter, der dominerer verdensmarkedet. Volkswagen har aktiemajoriteten i selskabet, som den har investeret omkring syv milliarder kroner i. Flere europæiske regeringer har også investeret i virksomheden i et forsøg på at støtte den europæiske bilindustri i den stadigt skarpere konkurrence med kinesiske bilproducenter.

BMW lagde på et tidspunkt ordrer for batterier for 14 milliarder kroner i Northvolt, men trak sig i sommers på grund af forsinkelser og utilfredshed med kvaliteten.

Siden har det stået klart, at Northvolt ikke er lykkedes med at blive et alternativ til kinesiske batteri-giganter som CATL og BYD. Både udvikling og produktion af batterier går langsommere end forventet, 20 pct. af medarbejderne er blevet afskediget og topchefen Peter Carlsson er fratrådt.

Nyt lån skal undgå konkurs

Ikke desto mindre holder Nortvolt fast i sin overordnede plan om at opbygge flere gigafabrikker, der kan udvikle og fremstille batterier til elbiler, delvist baseret på lokale råmaterialer.

”Dette afgørende skridt vil gøre det muligt for Northvolt at fortsætte sin mission om at etablere en hjemlig europæisk industri for batteriproduktion,” siger selskabets midlertidige bestyrelsesformand Tom Johnstone i forbindelse med begæringen om konkursbeskyttelse.

Northvolt har angiveligt fået et lån fra sine investorer, heriblandt lastbilproducenten Scania, på 1,7 milliarder kroner, der skal sikre virksomheden mod at gå konkurs.

Hvis det mislykkes og Northvolt alligevel går konkurs, vil der ikke være noget europæisk batteri-alternativ. Europas bilproducenter vil være afhængige af især kinesiske, sydkoreanske og japanske batteriproducenter, hvilket alt andet lige vil stille dem dårligere i konkurrencen. En kæmpe udfordring som også EU frygter og omtaler i den såkaldte Mario Draghi-rapport.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here