Tredje generation af Suzuki Swift gør sin entre i den varme miniklasse med lavere vægt, mere plads og masser af udstyr til prisen. Dansk snigpremiere på topudgaverne i juli.
Spændingen stiger i miniklassen, der er den mest populære hos danske bilkøbere. 2017 byder på et sandt overflødighedshorn af nyheder: Seat Ibiza er lige landet hos de danske forhandlere, Citroën C3 er frisk fra pladepressen i Frankrig, Kia har netop lanceret en ny Rio, en ny Nissan Micra er lige på trapperne, det samme gælder den faceliftede Toyota Yaris og sidst på året ser vi en helt ny VW Polo.
Man bliver helt rundtosset og det er de måske også hos Suzuki. I hvert fald sender japanerne deres nye Swift ind i miniklassen af to omgange: Den egentlige premiere finder sted midt i september, men allerede i juli lander topudgaverne med omfattende Exclusive-udstyr hos de danske forhandlere.
Her starter priserne ved 169.000 kroner inkl. levering og 90 hestes Dualjet benzinmotor med Mild Hybrid-teknik, der forbedrer brændstoføkonomien. Det er 35.000 kroner mere end basisudgaven med samme 90 hestes motor, bare uden hybrid-tilskud og med mindre udstyr. Det interessante er, at mens det afgjort er en konkurrencedygtig pris, fordi den billigste Club faktisk er fint udstyret med bl.a. aircondition, læderrat, seks airbags og LED-kørelys, får man rigtigt meget for pengene i topudgaven.
Man kan sige, at Suzuki på den ene side holder fast i sit image som et relativt billigt bilmærke og på den anden side er begyndt at kaste udstyr i grams på topudgaverne. Smider du 35.000 kr. ekstra efter den nye Swift i Exclusive-antræk får du bl.a. Mild Hybrid-teknik, automatisk nødbremse med vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, klimaanlæg, fuld LED-lys med fjernlysassistent, nøglefri betjening, multimediecenter med navigation og Apple Carplay og Android Auto, elruder for og bag, fire-vejs justering af rat, bakkamera og 16-tommers alufælge. Det tør vi godt kalde et godt tilbud.
Suzukis største succes
Tredje oplag af Swift har da også noget at leve op til – ikke mindst i Danmark, hvor der er solgt mere end 33.000 styk siden den første generation blev introduceret i 2005. Dermed er Swift Suzukis bestseller på det danske marked. Også på verdensplan er det japanske ’hundehus’ med det markante design og sjove køreegenskaber et hit for Suzuki med et samlet salg på 5,3 millioner eksemplarer.
Designet er i sin grundform bevaret, men ellers er teknikken ny. Ret imponerende er det lykkes Suzuki at høvle yderligere 120 kg af den forvejen lette Swift. I 2017 er den køreklare kampvægt presset helt ned på 915 kg til gavn for både køreegenskaber og forbrug.
Samtidig er teknikken moderniseret efter alle kunstens regler, så Swift nu kan fås med trykfølsom betjeningsskærm, avanceret nødbremse, adaptiv fartpilot og diverse sikkerhedsassistenter. Du skal dog betale for det – og det har også sin pris for Suzuki: Basisudgaverne uden automatisk nødbremse får kun tre af fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten og det er ikke helt overbevisende anno 2017.
Så er vi tilbage ved det fristende i at vælge en topudstyret Exclusive med det hele – også nødbremsen og fire crashtest-stjerner. Og når man så er i gang, kan man måske lade sig friste af udgaven med Suzukis Boosterjet motor: En trecylindret turbobenziner på blot én liter men med 112 hk – det er meget til bilens kampvægt på 950 kg.
Læs mere om den nye Swift: Første billeder af ny Swift
Udvalgte priser på Suzuki Swift (inkl. lev.)
1,2 Club 90 hk: 134.000 kr.
1,2 Action 90 hk: 146.000 kr.
1,2 Exclusive (Mild Hybrid) 90 hk: 169.000 kr.
1,0 Action 112 hk: 164.000 kr.
1,0 Exclusive (Mild Hybrid) 112 hk: 187.000 kr.