Syv biler vil være Årets Bil i Europa

Car of the Year, den europæiske kåring af Årets Bil, har nomineret syv biler til finalen. Tre af dem er gengangere fra finalisterne til den danske kåring.

Der er gang i kåringerne af Årets Bil verden over. Kort efter at 21 danske journalister sendte syv biler videre til finalen om at blive Årets Bil i Danmark, har en europæisk jury nu gjort det samme for syv biler, der dyster om at blive Årets Bil i Europa.

De syv biler i den europæiske kåring er:

  • Citroën C5 Aircross (både el og benzin)
  • Dacia Bigster (benzin)
  • Fiat Grande Panda (både el- og benzin)
  • Kia EV4 (elbil)
  • Mercedes-Benz CLA (både el- og benzin)
  • Renault 4 (elbil)
  • Skoda Elroq (elbil)

Tre gengangere fra Dansk kåring

I forhold til den danske kåring er der kun tre gengangere blandt finalisterne: Kia EV4, Mercedes CLA og Renault 4. Det skyldes vidt forskellige forhold på det danske og europæiske marked.

Hvor Danmark er helt i front, når det gælder omstilling til elbiler og udelukkende nominerede elbiler til finalen, ser det anderledes ud i Europa. Her er der stadig interesse for fossilbiler, og det ses også i finalefeltet, der indeholder en ren benzinbil (Dacia Bigster) og tre biler, der både fås som el- og benzinbil. Kun tre biler er rene elbiler.

Dansk jurymedlem godt tilfreds

Fra Danmark er det FDM's Søren W. Rasmussen, der både er præsident for og dansk medlem af juryen, og han er ganske godt tilfreds med resultatet:

“Jeg havde selv de fleste af finalisterne i min top-10, men må også erkende, at der stadig er lande, hvor egentlige benzinbiler kan udmærke sig i en større grad end herhjemme," siger han.

En anden forskel er en bil som Skoda Elroq, der akkurat nåede med i sidste års danske kåring, men først nu er klar til den europæiske kåring.

Ingen Kina-biler

Set med danske øjne er det nok også en overraskelse, at den europæiske jury ikke har fundet plads til en eneste kinesisk bil blandt finalisterne. Og at Toyotas spændende C-HR+, der var blandt de store, positive overraskelser i den danske nominering, heller ikke fandt nåde hos de europæiske jurymedlemmer.

Renault 4 er både nomineret i Danmark og Europa til titlen Årets Bil.

To andre biler ligner også tabere: Nissan Leaf, der sammen med Tesla Model 3 er en pionérbil inden for elbiler, slap heller ikke gennem nåleøjet i den europæiske kåring. Det samme skete i Danmark, og det må være skuffende for kriseramte Nissan, der har store forhåbninger til tredje generation af ikoniske Leaf.

Suzuki og Toyotas fælles elbil e Vitara og Urban Cruiser lider samme skæbne. Som den danske jury vender den europæiske ditto tommelen nedad for de elektriske søsterbiler, der ellers skal være det folkelige gennembrud for begge mærkers elbilsatsning. 

I Danmark kostede det dyrt, at lynladetiden er hele 45 minutter for en 10-80 procents opladning. Det virker bedaget i en elbil anno 2025, og har sandsynligvis også kostet stemmer i Car of the Year-kåringen.

Renault i god stime

Renault-koncernen kan til gengæld glæde sig over at have hele to af syv biler i finalen - Renault 4 og Bigster fra Renaults rumænske billig-mærke Dacia. 

Sidste år vandt Renault 5 titlen som Årets Bil i Europa, mens den i år er blandt finalisterne i den danske kåring.

Car of the Year kåres i forbindelse med åbningen af den store biludstilling i Bruxelles fredag den 9. januar.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here