Små forandringer gør en stor forskel. Teslas nye Model Y ser virkelig ny ud, rykker en klasse op i finish og beholder en afgørende detalje.
Teslas nye Model Y, også kendt som ’Juniper’, må være en af de mest imødesete bilnyheder i år. Model Y var trods alt verdens og Danmarks mest solgte bil i 2023, så forventningerne til den opgraderede udgave er enorme. Ikke mindst for Tesla selv, der kæmper med vigende salg, øget konkurrence fra ambitiøse kinesere for ikke at tale om voksende utilfredshed med Tesla-ejer Elon Musks politiske højredrejning som den amerikanske præsidents first buddy.
Hvilkenbil fik en time alene med en forserie-model fra Giga-fabrikken i Berlin i Teslas aarhusianske afdeling. Modsat den først lancerede Launch Series er der tale om den udgave, som langt flest danskere forventes at vælge, nemlig en Long Range Dual Motor i klassisk Tesla-hvid. Den – og de andre varianter som RWD, Long Range RWD og Performance – kan endnu ikke bestilles. Det sker formentlig i løbet af de næste par måneder, hvor priserne også vil blive offentliggjort.
Front i Cybertruck-stil
Det mest iøjnespringende ved Teslas nye Model Y er de brede lygtebånd for og bag, der giver bilen et nyt udtryk. Foran minder Model Y nu ganske meget om den voldsomme Cybertruck, også fordi kørelyset i fuld bredde giver et mere ’seriøst’ look. Lygtebåndet er så dominerende, at man næsten ikke lægger mærke til de små, mørke åbninger under båndet i hvert hjørne. De huser det kombinerede LED nær- og fjernlys, der ifølge Tesla skal give et væsentligt bedre lys end før.
I en mørk lakering vil forlygterne næsten være usynlige, når de er slukkede.
Baglygterne er endnu mere dramatiske. Det tværgående lygtebånd kender vi fra mange andre elbiler, men Teslas har et twist. I stedet for direkte lys, lyser lygtebåndet ned på en blank reflektor, hvor bogstaverne TESLA stikker ud. Lygtebåndet har altså et indirekte lys, der ser anderledes ud og ændrer sig alt efter det omgivende lys.
Udfordring i vaskehallen
Effekten er cool. Men fordi selve lygte-enheden er gemt inde bag en kant, vil den blive beskidt i vådt føre. Selv ikke den bedste vaskehal vil være i stand til at gøre lygten helt ren, så vi gætter på, at vi kommer til at se nogle delvist mørkelagte Model Y i vinterhalvåret, hvis ejerne ikke selv tørrer efter med en klud. Vi får se – eller rettere ikke at se…
Bremselyset ude i hjørnerne lyser dog direkte bagud, så medtrafikanterne skal nok opdage, når en Model Y bremser.
Samtidig med det brede, indirekte baglygtebånd har Tesla flyttet nummerpladen ned i kofangeren. Dermed opstår der en enorm flade mellem lygtebånd og kofanger, der får Model Ys bagdel til at nå samme proportioner som Robin Williams’ popo, da han var klædt ud som Mrs. Doubtfire… Om det er pænt eller klodset er en smagssag. Ordet massivt trænger sig i hvert fald på. Men bagdelen giver også karakter. Hverken for- eller bagfra vil man være i tvivl om, at her kører Teslas nye Model Y.
Bedre end Audi og Lexus
Inde i kabinen ligner Model Y ved første øjekast sig selv. Men sæt dig ind og lad fingrene glide over overfladerne – der er sket ændringer, og de giver Model Y mere premium-fornemmelse.
Ejere af den opgraderede Model 3 ved, hvad det handler om. Øverst på instrumentpanelet er træindlægget i ’åndenød’ afløst af stof. Midterkonsollen har fået ægte aluminium på lågerne til opbevaringsrummet. Skærmen står endnu skarpere – og så er højttalerne i dørene gemt bag gitre, der virker solide og metalliske. Længst nede på dørsiderne ved opbevaringslommerne er der stadig bløde, eftergivende overflader. Også ved bagsædet. Det kan ikke engang Audi og Lexus matche, så her tilfører Tesla noget reel finish til deres bestseller.
På bagsædet kan passagererne nu justere ventilation eller streame videoer på den samme otte-tommer skærm mellem forsæderne, som blev indført i Model 3.
Afviserarmen overlever
Og så den nok vigtigste af alle nye detaljer – og måske den største overraskelse, når man har fulgt Tesla-ejer Elon Musk gennem de senere år: Tesla har faktisk lyttet til kritikken af den manglende arm til afviserblinket, der blev til to trykknapper i rattet med opgraderingen af Model 3. I Teslas nye Model Y er blinkerarmen bevaret. Et klogt træk af Tesla, der trods alt ikke vil tage dumstædige chancer med deres suveræne topsælger og cashcow.
Andre nye og fine detaljer er et afløb i det forreste frunk, elektrisk nedfældeligt bagsæde og en stofbeklædt læssekant i bagagerummet, der ikke ridser ting, der skubbes på plads.
Priserne vil gå op – og ned
Alle de tekniske forbedringer som rækkevidde, støjdæmpning og affjedring, der også er en del af den nye pakke, kan du læse mere om her.
Tag også en tur rundt om og ind i den nye Model Y i videoen her:
Særligt spændende bliver prisen. Trækker man detaljer som lakering og 20-tommer hjul fra Launch Series bliver Tesla nye Model Y tilsyneladende mellem 10.000 og 20.000 kr. dyrere end den nuværende Model Y.
Højere må merprisen for forbedringerne heller ikke være. Konkurrenterne opper sig hele tiden og er ikke blege for løbende prisfald. Vi forventer derfor, at Tesla begynder med en moderat prisstigning på den nye Model Y, som den første bølge af kunder gerne vil betale.
Inden året er omme, bliver det hverdag igen, og så kan vi se mindre prisfald på Model Y i et 2025, der tegner til at blive endnu mere konkurrencepræget end 2024. Skal Model Y også i andet oplag være verdens og Danmarks mest solgte bil, er der ingen vej uden om knivskarpe priser. Og lur os, om ikke Tesla har benyttet opgraderingen til at også at gøre produktionen en tand billigere.
Alt det ved vi mere om, når Tesla offentliggør priserne i løbet af de næste par måneder. Senere vender vi også tilbage med en test af ’Juniper’.