Alle kneb gælder for at spare brændstof – også i den næste generation af BMW 5, der får en 150 hestes diesel med blot 3 cylindre. Premiere i 2016.
Traditioner står for fald i bilfabrikkernes jagt på at spare brændstof. Også hos BMW – indbegrebet af overlegen tysk teknik – der nu barsler med at lægge en blot 3-cylindret turbodiesel i næste generation af den store 5-serie. Det skriver autobild.de.
Helligbrøde vil mange inkarnerede BMW-fans sikkert mene. De er i forvejen fortørnede over, at BMWs klassiske, ja i teknisk forstand ikoniske, 6-cylindrede rækkemotor efterhånden kun findes i enkelte BMW-modeller. Senest er det også kommet frem, at BMW snart lancerer en hel stribe af nye og mindre modeller med – hold nu fast – FORhjulstræk.
Men der er mening med galskaben. Den kommende motor på 1,5 liter får hele 150 hk at gøre godt med – det er faktisk 7 hk mere end i den faceliftede BMW 5, der netop er introduceret som 518d.
Ved at spare en cylinder og reducere slagvolumen fra 2,0 til 1,5 liter kan forbruget nemlig sænkes til blot 25,6 km/l – det er et virkeligt flot resultat for en bil i den luksuriøse 5-meter klasse.
En del af forklaringen er, at den næste BMW 5 optimeres på en lang række punkter – bl.a. taber den op til 180 kg, hvilket er afgørende for det lave forbrug – og formentlig vil få den beskedne 3-cylindrede motor til at føles tilstrækkelig. En anden fordel er, at den kompakte ”halve rækkesekser” kan bruges i et væld af modeller under 5-serien samt stort set alle nye Mini-modeller.
Men så er der jo lige det med følelserne hos BMW-fans, der ofte lægger stor vægt på køreegenskaber og motorkraft – det er trods alt ikke tilfældigt, at M’et står for ”Motoren”. For hvad med lyden? Er 3-cylindre ikke noget vi mere forbinder med asiatiske sparebiler end tyske prestigebiler, der er konstrueret til at herske i autobahnens overhalingsspor? Vi får se – og høre – når den næste BMW 5 får premiere i sommeren 2016. Indtil da kan bekymrede BMW-fans passende køre forbi den lokale Ford-forhandler og prøve en Fiesta eller Focus med den 3-cylindrede EcoBoost motor. Den lyder fantastisk – nærmest som en halv række-sekser…
Læs mere: Sig farvel til BMWs berømte rækkesekser
Tre cylindre kan lyde langt mere sexet end fire. Problemet er vibrationerne – en rækkesekser har nærmest ingen, en rækkefirer har langt flere og en rækketreer har rigtig mange.