Forhandlinger mellem EU og Tesla, der får Model 3 produceret i Kina, har nu ført til en halvering af importtolden.
EU’s importtold på elbiler produceret i Kina er stadig til forhandling. De foreløbige forhandlinger har nu ført til, at amerikansk-ejede Tesla får halveret den ekstra importtold. Også tyskerne BMW og Volkswagen får rabat.
Importtolden på de privatejede kinesiske producenter Geely, der ejer Volvo og Polestar, og BYD er reduceret marginalt. Det samme er tilfældet for statsejede SAIC, der ejer MG.
Forhandlingerne mellem EU, Kina og de forskellige bilproducenter blev indledt umiddelbart efter, at EU i begyndelsen af juli indførte den øgede importtold. Og de fortsætter indtil udgangen af oktober, så flere justeringer kan komme til.
EU-importtolden blev vedtaget i forlængelse af den 100 procents importtold, som USA besluttede i maj. USA’s og EU’s modforanstaltninger kommer, fordi det kinesiske diktatur yder massiv statsstøtte til producenter af bl.a. elbiler. Det giver kineserne en alt for stor eksportfordel.
Før 4. juli var afgiften på varer fra Kina til EU på 10 pct. Forhøjelsen er differentieret, afhængigt af hvor massiv EU vurderer, at statsstøtten til de enkelte producenter er. Forhøjelsen af importtolden på de statsejede blev automatisk sat til 37,6 pct., altså i alt 47,6 pct.
Betyder det en prisnedsættelse på Model 3?
Tesla Model 3 bygges i Shanghai, og Model 3 blev pålagt en ekstra importtold på 20,8 pct., så den kom op på 30,8 pct. Mindre end en uge efter blev prisen på Model 3 i Danmark sat op med 12.000-18.000 kr.
Men da EU i forhandlingerne nu synes at være blevet overbevist om, at Tesla nyder mindre godt af fordelene ved at producere i Kina, end de kinesisk-ejede virksomheder gør, er man nået frem til en importtold på ni pct., skriver bl.a. Automotive News og nyhedsbureauet Bloomberg. Altså en importtold på i alt 19 i stedet for 30,8 pct.
Hvilkenbil har spurgt Tesla, om det kommer til at betyde en prisnedsættelse på Model 3, da en halvering af importtolden måske kunne resultere i en halvering af prisforhøjelsen.
“Angående prisjusteringer er det ikke noget, vi kan kommentere på i øjeblikket,” siger Maria Lantz, Senior Manager, Content & Communication, til Hvilkenbil.
Fra 37 til 21 pct.
BMW har en såkaldt joint venture med det statsejede kinesiske firma Great Wall Motors, og den elektriske Mini produceres i Jiangsu. Mini var dermed automatisk pålagt den maksimale ekstra importtold på 37,6 pct. Altså i alt 47,6 pct. Den ekstra told er nu forhandlet ned til 21,3 pct.
Samme reduktion er tilfældet for Volkswagen-koncernens Cupra Tavascan. VW har en joint venture med det statsejede Anhui Jianghuai Automobile Co., Ltd. (JAC), der producerer Tavascan i Hefei.
De privatejede kinesiske bilmærker, Geely, der ejer Volvo og Polestar, samt BYD har forhandlet sig frem til en marginal reducering af importtolden, så den ekstra afgift nu er henholdsvis 19,3 og 17 pct.
MG, der hører til under statsejede SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) har fået den ekstra importtold nedsat fra 37,6 til 36,3 pct. Dermed er MG stadig i samme gruppe som dem, EU kalder ‘non cooperating companies’. Altså usamarbejdsvillige firmaer.
Hverken Mini, Cupra, Polestar eller MG har siden importtolden i begyndelsen af juli været konkrete i forhold til eventuelle prisjusteringer på de biler, der i den kommende tid vil blive importeret fra Kina. Volvo har ikke meddelt, hvad man gør ved prisen på EX30, der bygges i Kina og først i løbet af 2025 vil blive produceret i Belgien.
Af redaktionen