Tesla er den store vinder i norsk rækkeviddetest

norske rækkeviddetest
Screendump af motor.no.

Årets store norske rækkeviddetest blev præget af hele tre rækkevidde-rekorder, to effektive Tesla’er og revanche til udskældte Peugeot.

NAF, Norges svar på den danske bilistorganisation FDM, har gennemført sommer-udgaven af deres berømte rækkeviddetest. Testen er kendt verden over som verdens største af sin slags – og tiltrækker sig derfor stor opmærksomhed.

I år deltog 27 elbiler i testen. Årets ’stjernebil’ var den amerikanske Lucid Air. Med en officiel rækkevidde på 960 km var der nærmest garanti for, at den store limousine ville sætte ny rækkevidde-rekord i den norske rækkeviddetest.

Sådan gik det også. Lucid Air kørte så langt, at der er af hensyn til sikkerheden måtte et chaufførskifte til midtvejs. Først efter 832 km gav batteriet op. Det er ikke alene ny rekord, men hele 160 km mere rækkevidde end den gamle rekord sat af Tesla Model S i 2023.

Elbiler kører stadig længere

Lucid var endda ikke den eneste, der slog den tidligere rækkevidde-rekord. Den opgraderede Tesla Model 3 Long Rang med baghjulstræk nåede ud på 729 km, mens den ligeledes opdaterede BMW iX først gav op ved 695 km.

Det understreger, at udviklingen af elbiler fortsætter med stadig længere rækkevidder. En oplevelse, der bekræftes af testholdets oplevelser med de øvrige biler i testen: Moderne elbiler kører stadig længere, og det gælder også elbiler, der koster langt mindre end dyre luksusmodeller som Lucid Air og BMW iX.

Vinderen skuffede også

Mens Lucid Air kunne sole sig i ny rekord, var den samtidig også testens største skuffelse. Selv om den nåede langt, lå resultatet hele 13 pct. under den lovede rækkevidde. Det var NAF-testens største negative afvigelse. For som de norske journalister er blevet bedre til at forklare, så handler rækkeviddetesten ikke så meget om at køre længst, men at præstere bedst i forhold til bilernes officielle WLTP-rækkevidde.

Sagen er, at det er nemt at nå langt, hvis du putter et kæmpe batteri en kostbar bil som Lucid Air. For de fleste forbrugere er det meget mere interessant, hvor langt de kan faktisk kan køre i deres mere almindelige og billigere elbiler i forhold til det, som fabrikken lover.

Tesla overbeviser

Og her er vinderen ikke Lucid. I stedet shiner for tiden så udskældte Tesla. Både Model 3 og Model Y er blevet opgraderede, og det ser ud til at inkludere øget rækkevidde.

Model Y, der var verdens mest solgte bil i 2023 og 2024, imponerede med testens største positive afvigelse fra WLTP. Den siger 586 km, mens batteriet var først tomt, da Teslaen havde kørt 653 km – det er 11 pct. mere, end den officielle rækkevidde.

Den opgraderede Tesla Model Y blev vinder af årets norske rækkeviddetest, hvis man ser på den reelle rækkevidde i forhold til den officielle WLTP-rækkevidde.

Også den mindre og billigere Model 3 imponerede testholdet. Fabrikken lover 702 km, men den opgraderede Model 3 nåede helt ud på 729 km – et plus på fire pct. Faktisk cementerede Model 3 sin position som verdens mest effektive elbil. Her skal man huske på, at en Model 3 LR RWD koster relativt overkommelige 340.000 kr. Her får du virkelig meget rækkevidde for pengene.

Lavt forbrug rykker

Den lange rækkevidde er ikke opnået med et stort batteri, men testens laveste energiforbrug. NAF har endnu ikke forbrugstallene klar, men de foreløbige tal viser et forbrug omkring 8,5 km pr. kWh. Det er ekstremt effektiv udnyttelse af strømmen.

Vi vender tilbage til forbrugstallene, der efter Hvilkenbils vurdering faktisk er de vigtigste i rækkeviddetesten i en senere artikel.

Skoda gav op først

Længere nede af listen var der flere spændende resultater.

Den nye kompakte el-SUV MG S5, der får dansk premiere lige om lidt, overbeviste ved at nå ud på 489 km. Det er fem pct. mere end de lovede 465 km og et stærkt resultat for en relativt høj bil til 250.000 kr. Det er også noget bedre end den populære Skoda Elroq 60, der måtte stå af fire km før den officielle rækkevidde på 424 km. Dermed blev Elroq den første bil, der måtte op på ladvognen i den norske rækkeviddetest.

Det hører selvfølgelig med til historien, at den testede Elroq kørte med det mellemstore batteri. Den fås med et større batteri med længere rækkevidde. Men igen – det vigtige her er, hvordan bilerne klarer sig i forhold til WLTP-tallet. Og her lå Elroq 60 altså en enkelt pct. under.

Kina-bil gik i sort

Andre biler klarede sig væsentligt dårligere. Ford Explorer lå seks pct. under WLTP-tallet. Den nye Hongqi EHS7 klarede 514 km – minus fem pct. under de lovede 540 km. Undervejs gik den centrale skærm i sort, men testholdet fik liv i bil og skærm igen med den klassiske sluk-og-tænd-igen løsning.

Luksusbilerne Audi Q6, Polestar 3 og Volvo EX90 lå alle fire pct. under deres WLTP-rækkevidde.

Oprejsning til Peugeot

For Peugeot endte sommertesten med en slags revanche. I den tilsvarende vintertest tidligere i år var der drøje hug til Peugeot E-3008 og E-5008, der lå henholdsvis 32 og 26 pct. under den lovede rækkevidde i det kolde vejr.

I denne uge gik det langt bedre for den testede Peugeot E-5008, der nåede ud på 512 km – fem pct. mere end de lovede 488 km.

Søsterbilen Opel Grandland bekræftede det gode resultat med en rækkevidde på 578 km – to pct. mere end de lovede 569 km.

Du kan nærlæse resultaterne i grafikken herunder.

Sådan udføres testen

Ruten går gennem Oslo, videre til Gjøvik, derfra ad E6 til Hjerkinn, så østover til Folldal og mod Venabygdsfjellet. Bilene vender ved Rondane, og kører deretter tilbage mod Hjerkinn. 

Bilerne køres, til de går i nødprogram. Når de ikke længere kan holde fartgrænsen er testen slut og bilerne slæbes bort på ladvogn.

Bilerne køres i normalt køreprogram og der benyttes regenerering af bremseenergiog adaptiv fartpilot, hvor det giver mest mening.

Generelt køres der langsommere i Norge. Topfarten under testen er 110 km/t. – det meste af turen foregår på landevej ved ca. 80 km/t.

Årets sommertest blev kørt i temperaturer mellem syv og 15 grader med svag vind og mest tørt men dog med en større byge undervejs.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here