Tesla har åbnet de første Supercharger-lynladere med 500 kW. De nye ladere, der også passer til elbiler med 800 volt-teknologi, er på vej til Europa.
Spændingen stiger bogstaveligt talt for elbilejere, når de sætter stikket fra en lynlader i deres biler for at lade batteriet op.
Mens 300 kW er normen for de fleste lynladere i dag, er Ionity på vej med dobbelt effekt - 600 kW - senere i år. Lidt længere ude lover bilproducenter som BYD, Zeekr og Mercedes megawatt-ladere, der leverer hele 1.000 kW eller endnu mere.
Nu melder Tesla sig ind i ‘våbenkapløbet’ om stadig hurtigere lynladning. Tesla har netop åbnet sin første Supercharger-ladestation med 500 kW i kablerne i Redwood City i den amerikanske delstat Californien. Herfra skal de nye ladere, der er dobbelt så kraftige som hidtil, rulles ud i resten af verden - også Europa og Danmark.
Dermed holder Tesla sit løfte om at tilbyde de første 500 kW-ladere i år.
Fungerer med 800 volt
Teknisk er der tale om en opgradering af Teslas nyeste V4 Supercharger-ladere. Tesla begyndte at rulle V4-ladere ud i 2023. Max-effekten var 250 kW, og den store fordel var længere ladekabler, der bedre passede til andre elbiler end Teslas. Omvendt var V4-laderne ikke i stand til at levere fuld effekt til elbiler med 800 volt teknologi.
Det laves der om på nu. Med fordoblingen af effekten i V4-laderne kan de samtidig ‘kommunikere’ med elbiler med 800 volt teknologi som Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 og Xpeng G6, der fremover kan se frem til at udnytte den fulde lade-effekt. Faktisk kan de nye V4-ladere håndtere 1.000 volt og dermed fremstidssikrede.
Leverer altid 500 kW
Mens Tesla stadig ikke kan prale af markedets kraftigste ladere, har de den fordel, at den enkelte lader kun har ét udtag. Den skal altså ikke dele effekten med et andet udtag, hvilket halverer effekten, når to biler lader samtidig. En Tesla V4 Supercharger leverer altid de lovede 500 kW.
First V4 cabinet Supercharger now live https://t.co/6T1X6MVTaj
0.5 MW, 3X power density, 2X stalls per cabinet
Higher throughput, higher efficiency, lower cost, faster deployments pic.twitter.com/5NbiABwgpy
— Tesla Charging (@TeslaCharging) September 29, 2025
Ingen gevinst for Tesla-ejere
For lige netop Tesla-ejere betyder det bare ikke så meget. Alle Tesla-modeller i Danmark - Model 3, Y, S og X - kører med 400 volt teknologi og kan derfor ikke udnytte den øgede effekt. De vil fortsat max kunne trække 250 kW ud af de nye V4 Supercharger-lynladere.
Tesla fortæller ikke noget om, hvornår deres Supercharger-netværk i Danmark og resten af Europa får fordoblet effekten. Men vi skal i hvert fald ind i 2026.