Tesla er verdens største producent af elbiler – men allerede i 2024 ser VW ud til at overhale. Alle andre bilmærker er langt bagefter.
Den californiske producent af elbiler, Tesla, begyndte at massefremstille elbiler langt før alle andre. Og selv om Tesla med en samlet, årlig produktion på knapt 1,5 million biler fortsat er en relativt lille bilproducent, er mærket en gigant på andre områder. Samtlige Teslaer er elbiler, og det gør ikke bare mærket til verdens suverænt største af sin slags. Elbiler er fremtiden, og Teslas førerposition omsættes til en tårnhøj aktiekurs, der gør mærket til verdens mest værdifulde.
Spørgsmålet, der efterhånden har lydt i årevis er, hvor længe opkomlingen Tesla kan beholde sin førerposition i direkte konkurrence med verdens bilgiganter?
Det giver analysefirmaet Bloomberg Intelligence et opdateret bud på: Tesla skruer hele tiden op for produktionen og holder skansen lidt endnu. Næste år, i 2023, forventes Tesla at fremstille ca. to millioner biler. Nummer to er VW med 1,5 millioner elbiler, mens kinesiske BYD nærmer sig millionen. Herefter følger amerikanerne Ford og General Motors – begge forventes at fremstille omkring en halv million elbiler.
VW er foran planen
I 2024 sker der noget afgørende: Ifølge Bloomberg rykker VW akkurat forbi Tesla og bliver verdens største producent af elbiler med ca. 2,3 millioner styk, mens Tesla forventes at producere 2.250.000 biler.
Analysen må være skøn læsning for VW-bossen Herbert Diess. For blot en måned siden hævdede han, at VW ville overgå Tesla som verdens største elbilproducent – i 2025. Nu mener et amerikansk analysefirma altså, at han når i mål et år før tid. Hvilket til gengæld helt sikkert giver Tesla-ejer Elon Musk rynker i panden. Musk har da også for nylig været ude at opfordre sine ingeniører til at udvikle nye modeller, der kan bevare Teslas aktuelle forspring.
Tæt opløb
Der er dog dømt ’close race’ i enhver forstand. Mens VW først er ved at komme i elektro-gear og satser på at lave mange forskellige modeller på den samme tekniske platform, fortsætter Tesla med at finpudse de fire modeller S, X, 3 og Y. De har henholdsvis 10, syv, fem og to år på bagen. Dermed er det ikke usandsynligt, at Tesla snart hiver en ny kanin op af hatten, der kan ændre magtbalancen endnu en gang.
Faktisk vurderer Bloomberg, at Tesla allerede i 2025 vil genvinde noget af det forspring, som VW vinder i 2024. I 2025 kommer både VW og Tesla til at producere op mod 2,5 millioner elbiler, mens kinesiske BYD fastholder tredjepladsen med lidt over 1,5 millioner elbiler.
Mere overraskende er det, at alle andre bilmærker også om tre år vil være langt bagefter Tesla og VW: Ford kommer tættest på med ca. 1,1 millioner elbiler, mens giganten Toyota kun når op på ca. en halv million elbiler – eller blot en femtedel af Tesla og VW.