Tesla smadrer konkurrenterne i kinesisk sikkerheds-test

Screendump fra DCARSTUDIO på Youtube.

Video: Tesla er den klare vinder i den kinesiske test af 36 moderne elbilers aktive sikkerhedsassistenter – mange Kina-mærker dumper.

Skal vi tro bilmærkernes marketingafdelinger er moderne bilers sikkerhedsassistenter i stand til at undgå, styre uden om eller bremse for stort set alle farlige forhindringer. Helt automatisk og sikkert som amen i kirken.

Men hvor godt kan vi egentlig stole på assistenterne, der i stigende grad er oplært af kunstig intelligens, i virkelighedens trafik?

Det spørgsmål finder en grundig test en række interessante og stærkt foruroligende svar på. Den kinesiske sikkerehds-test er udført fuldstændig realistisk på et lukket stykke motorvej af det kinesiske medie DCar (Dongchedi) i samarbejde med den offentlige tv-station CCTV.

36 biler blev testet i 15 sikkerhedsdiscipliner over flere dage. Du kan se resultatet i videoen nederst i artiklen. Selv om den er halvanden time lang og på kinesisk (med engelske undertekster), er den faktisk værd at bruge tid på.

Tesla vinder – Kina taber

Holdet bag den kinesiske test går nemlig til stålet. Selv om forhindringerne så vidt muligt består af oppustelige biler, en enkelt model af et vildsvin og en række mindre kegler og vejarbejdeskilte og afspærringer, får flere biler så store skader, at de ikke kan gennemføre hele testen.

Dermed har vi også røbet det overordnede resultat: De 36 testede biler, hvor langt de fleste er de nyeste, elektriske vidundere fra Kinas højt besungne elbils-industri, dumper med det ene øredøvende brag efter det andet.

Den helt store overraskelse er, at Tesla – udskældt og mistænkeliggjort for sin kun-kameraer-baserede sikkerhedsteknologi – er den klare vinder af den kinesiske test. Som eneste bilmærke i testen slipper de to Teslaer – en Model 3 og en Model X – med ’bestået’ i fem ud af disse seks grund-tests:

Fra lastbiler til vildsvin

Test 1: Bilen ligger bag en bil, som pludselig skifter vejbane, fordi der står en bil i vejbanen. Hvordan klarer testbilen situationen, når der stadig kører biler i venstre vejbane?

Test 2: Et vejarbejde med lidt for kort varsling kræver at bilen fletter hurtigt.

Test 3: Et nyt vejarbejde kræver fletning, men nu i aftenmørke – og med en lastbil parkeret kun halvt ude i nødsporet.

Test 4: En stillestående bil uden lys på står på tværs af to vejbaner, som om den netop var kollideret med en anden bil.

Test 5: En bil kommer hurtigt fra tilkørselsrampen og fletter ind lige foran dig, selv om du ikke har mulighed til at holde til venstre på grund af midterrabatten.

Test 6: Et vildsvin løber pludselig du på vejen lige foran bilen. Undviger eller bremser bilen hurtigt nok?

0 point til flere Kina-mærker

Andre mærker som vi kender i Danmark som Xpeng, Toyota og BYD klarer kun tre, to, eller én af de seks tests. Det vel nok mest hypede Kina-mærke lige nu, Xiaomi, slipper rigtigt skidt fra testen. To udgaver af Xiaomi SU7 må begge nøjes med at bestå blot én af de seks sikkerhedsstests.

Nio Firefly, der er på vej til Danmark, bremser for sent for en stillestående bil på motorvejen - og jævner den med jorden. Screendump fra DCARSTUDIO på Youtube.

Endnu værre går det for Zeekr, der netop er lanceret i Danmark. Begge mærkets biler, der er med i testen – 001 og 7X – får nul point og dumper altså samtlige tests. Det samme gælder BYD Han L og de kinesiske udgaver af VW Passat og Mercedes C-klasse. Der er også nul point til tre Kina-biler, der er på vej til Danmark: Nio Firefly, Leapmotor C10 og Xpeng P7+.

Lidar-radar dumper

Bemærkelsesværdigt er det også, at de kinesiske mærker, der kører med den såkaldte Lidar-radar, der går for at være kamerabaserede systemer som Teslas teknisk overlegne, alle klarer sig dårligt.  

F.eks. brager Leapmotor C10, der er på vej til Danmark, direkte ind i den stillestående lastbil til trods for, at den er udstyret med Lidar-radar. Sammenstødet ser dødbringende ud.

En anden foruroligende konklusion er, at de samme bilmærker med den samme teknologi kan reagere forskelligt på de samme farlige situationer. Der er ingen ’rød tråd’ eller konsistens i mange af bilernes automatiske reaktioner.

Skurken er kunstig intelligens

I videoen giver Lu Guangquan, en professor fra Beijing University of Aeronautics and Astronautics, en forklaring på fænomenet: Det skyldes, at stadig flere bilmærker bruger maskinlæring – kunstig intelligens – i den software, som de aktive sikkerhedsassistenter er baseret på.

”Sådan en læringsmodel indsamler bare erfaringer. Den ved, hvordan bilen skal køre, men ikke hvorfor. De situationer, som er undersøgt i testen, opstår meget sjældent, men risikoen for, at noget går galt, er skyhøj. Du finder ikke disse situationer i de data, som bilerne udvikles på, det er situationer, som systemerne ikke læres,” advarer professor Lu Guangquan.

Et andet problem med brug af maskinlæring er, at den gør det svært at gå tilbage, og finde eventuelle fejl i programmeringen.

Stol ikke på teknologien

Den samlede konklusion af den kinesiske test er ret dyster. Moderne bilers aktive sikkerhedsassistenter er ikke så sikre, som vi tror i den virkelige verdens trafik.

Det er simpelthen farligt, at stole for meget på elektronikken. Bilister bør stadig være klar til at gribe ind, når der opstår farlige situationer i trafikken. Den måde, som chaufføren behandler rat og pedaler på, kan være forskellen på liv eller død – de aktive assistenter skal stadig betragtes som en hjælp og en back-up, ikke som den endelige løsning.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here