Tesla vil også revolutionere lastbiltransporten. Senere i år lancerer Tesla mærkets første, elektriske lastbil, der angiveligt får massive kræfter og lang rækkevidde.
Elon Musk, skaberen af elbil-producenten Tesla, er ikke en mand, der lader sig begrænse. Tesla er fortsat langt foran alle andre når det gælder eldrevne personbilar, og snart skal Tesla også være det inden for lastbiler.
Netop lastbiler er en alvorlig miljøbelastning, så både udslippet af drivhusgassen CO2 og sundhedsskadelige NOx-partikler kan reduceres markant, hvis fremtidens lastbiler kan skifte dieselolien ud med strøm. Udfordringen er, at mange lastbiler i dag bruges til lange transporter, hvor batteriteknologien hidtil har været utiltrækkelig: Dels skal rækkevidden være lang, dels vejer batterier så meget, at det reducerer lastbilernes lastkapacitet.
Men Elon Musk og Tesla har – som sædvanlig, fristes man til at skrive – muligvis et es eller to i ærmet, der kan give den elektriske lastbil et gennembrud på samme måde som Teslas elbiler har sat nye standarder for, hvad man kan forvente af en elbil.
I hvert fald lover Elon Musk, at firmaets kommende el-lastbil vil være konkurrencedygtig med dieseldrevne lastbiler, både når det gælder kræfter og rækkevidde. Musk oplyste dog ingen præcise tal, da Tesla i fredags udsendte det første teaserbillede af firmaets første lastbil. Hvordan og hvor hurtigt de formentlig store batterier skal oplades, ved vi fortsat heller ikke.
Kører som en sportsvogn…
”Det bliver en vældig hurtig lastbil. Du kan nærmest køre den som en sportsvogn,” sagde Musk og levede dermed op til traditionen om altid at love noget ekstra.
Om der er tale om en lastbil til de lange ture tværs over USA – eller ned gennem Europa – eller snarere til distribution af varer i storbyer, ved vi dog endnu ikke. Men at dømme efter det første foto er Teslas kommende lastbil en klassisk ‘hauler’, der skal trække det store læs over længere distancer.
Andre store lastbilproducenter som f.eks. Mercedes udvikler også elektriske lastbiler, men her handler det typisk om mellemstore lastbiler til lokal distribution. Mercedes barsler f.eks. med lastbilen Urban eTruck, der får en relativt beskeden rækkevidde på 200 km.
Læs også: Her er Teslas elektriske folkevogn