Bilgiganter som VW og General Motors kan ikke leve op til miljøkrav og køber derfor ’miljøkreditter’ hos Tesla for milliarder af kroner.
Det er blevet en god forretning for Tesla udelukkende at fremstille elbiler. Andre bilmærker sælger langt færre elbiler, og det giver giganter som VW, General Motors og Honda problemer med at leve op til skrappe miljøkrav i blandt andet EU, Kina og den amerikanske delstat Californien. Siden 2020 har EU for eksempel krævet, at en bilproducents gennemsnitlige CO2-udslip for alle mærkets biler ikke må overstige 95 gr. CO2/km. Gør bilflåden det, vanker der enorme bøder.
For at undgå miljøbøder, der kan løbe op i flere milliarder kroner om året, køber bilfabrikkerne sig ind i en såkaldt ’udlednings-pulje’ hos Tesla. Da Tesla kun fremstiller elbiler, der slet ikke udleder CO2, kan Tesla derfor ’optage’ CO2-udslip for andre bilmærker og stadig overholde skrappe miljøkrav.
Handlen kan sammenlignes med de ’miljøkreditter’ eller ’grønne certifikater’ som virksomheder kan købe for at bevise, at de køber strøm, der er fremstillet af vedvarende vind- og solenergi. På den måde kan en virksomhed nedbringe sit samlede CO2-udslip.
Ren fortjeneste
Til Teslas egen overraskelse er det blevet big business at sælge miljøkreditter til konkurrenterne. Siden 2009 har konkurrenterne afleveret knap ni milliarder dollars til Tesla for at undgå at betale endnu større miljøbøder. Det svarer til ca. 62 milliarder danske kroner. En enorm sum, som Tesla tjener uden at yde noget som helst til gengæld – der er tale om ren fortjeneste, der kører direkte ind på bundlinjen.
Tesla egen vurdering har været, at ‘guldåren’ ville tørre ud i takt med, at andre bilmærker begyndte at fremstille flere elbiler. Tilbage i 2020 sagde Teslas daværende finansdirektør til branchemediet Automotive News, at ”vi forventer ikke, at miljøkreditter vil bidrage signifikant til forretningen i fremtiden. Det vil fortsætte et stykke tid, men til sidst vil strømmen af miljøkreditter tørre ud.”
Sådan er det ikke gået. I 2020 tjente Tesla 11 milliarder kroner på miljøkreditter og både i 2022 og sidste år nåede indtjeningen næsten 12 milliarder kroner pr. år.
Har finansieret Tesla
Ikke overraskende gør det ondt på konkurrenterne at sende kæmpe penge summer direkte ned i Teslas pengetank.
”Det gør dem virkeligt vrede, at Tesla har fået så stort et rygstød ud af at være den eneste rent elektriske bilproducent derude. I realiteten har de (andre bilproducenter, red.) været med til at finansiere denne opstarts-virksomhed, som nu har al æren.” Sådan lød det fra den daværende formand for det indflydelsesrige miljøagentur California Air Ressource Board, Mary Nichols, i Bloomberg News i 2017, hvor Tesla næsten ikke havde nogen konkurrenter.
Siden har Tesla som bekendt fået konkurrence. Det overraskende er, at selv meget store bilproducenter som VW, General Motors (Chevrolet, Cadillac, Buick m.fl.), Honda, Jaguar Land Rover, Fiat og mange flere fortsat ikke fremstiller tilstrækkeligt med elbiler til at kunne undgå at betale ’dummebøder’ til Tesla.
Skærpede krav på vej
Tværtimod har flere af ’gamle’ bilmærker udskudt eller reduceret udviklingen, produktionen og lanceringen af nye batteridrevne elbiler.
Meget tyder på, at Tesla kan tjene gode penge på at sælge miljøkreditter mange i endnu. Ikke mindst fordi eksempelvis EU skærper miljøkravene yderligere. Fra 2025 skal bilproducenternes gennemsnitlige ’flåde-udslip’ af CO2 ned på 93,6 gr./km, og flere lande overveje at udfase fossilbiler tidligere end oprindeligt planlagt.