Opgraderet Tesla Model Y imponerer i ny Euro NCAP crashtest. Andre populære elbiler klarer sig også godt, mens lille og billig kineser dumper.
Euro NCAP, den europæiske sikkerhedsorganisation kendt for skrappe crashtests, har haft travlt op til jul. Inden Euro NCAP lancerer en helt ny crashtest i 2026, skulle der testes og gentestes hele 41 bilmodeller.
Derfor er der nærmest blevet smadret biler på samlebånd i Euro NCAPs testlaboratorier.
Af de 41 biler, der har været en tur i ‘torturkammeret’, får 31 de maksimale fem stjerner, mens otte biler må nøjes med fire stjerner. To biler klarer sig kun til tre bekymrende stjerner.
Populære biler i Danmark
Den store pulje af biler er en blanding af velkendte og helt nye bilmodeller. Blandt andre de populære elbiler VW ID.3 og ID.4, Skoda Elroq og Enyaq samt Cupra Born, der alle sælger godt i Danmark og kører alle fem Euro NCAP-stjerner sikkert i hus.
Det gælder også den kommende Kia EV5, der kommer til Danmark i 2026, hvor den bl.a. skal konkurrere med Tesla Model Y.
Tesla blandt de bedste
Netop Teslas bestseller (foto øverst) skiller sig positivt ud i Euro NCAPs nyeste crashtest:
”Når det kommer til sikkerhed, kan vi konstatere, at Tesla hører til blandt de bedste. Og det gælder både, når det handler om sikkerheden for dem, der er i bilen, og for de bløde og hårde medtrafikanter omkring den. Tesla Model Y har således alle sikkerhedssystemer som standard, helt som det bør være. Det er positivt at se, hvordan Tesla tydeligt har prioriteret sikkerheden i forbindelse med den seneste opdatering af Model Y. Det gør den til et meget sikkert valg,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Fire stjerner er også godt
Flertallet af testede biler har generelt et højt niveau af sikkerhed. Og det gælder både for bilernes passagerer og bløde medtrafikanter, der skulle være så uheldige at blive ramt af de nye biler.

Således scorer 21 af de 41 biler 85 pct. eller mere i kategorien voksensikkerhed.
”Selvom Euro NCAP løbende har skærpet kravene, er det lykkedes bilproducenterne at udvikle bilernes kollisionssikkerhed med flere og bedre airbags samt mere avancerede sikkerhedsseler og -zoner, som opsamler energien ved et sammenstød. Det understreger, at man aldrig bliver færdig med at udvikle på sikkerhed,” siger Søren W. Rasmussen.
Det høje niveau har fået FDM til at revurdere sin opfattelse af karakterne.
”Som bilproducent bør ambitionen naturligvis være de maksimale fem stjerner. Fire stjerner er dog ikke noget dårligt resultat i 2025. En bil med fire Euro NCAP-stjerner er derfor stadig en bil, FDM vil anbefale.”
Billig kineser dumper
Anderledes forholder det sig for biler, som får tre stjerner eller mindre. Afhængig af resultatet vil FDM her enten ikke anbefale dem eller direkte fraråde køb. Af de testede biler gælder det VW T-Cross og den lille kinesiske billigbil Dongfeng Box.

”Det kan se ud, som om VW har opgivet at videreudvikle sikkerheden på deres T-Cross-model. For eksempel mangler den en airbag mellem forsæderne, og nødbremsen klarer sig mildest talt dårligt. Mere alvorligt er testresultatet for Dongfeng Box. I kollisionstesten brød en svejsning ved bilens bærende A-stolpe sammen. Det er en vital fejl på hele bilens grundkonstruktion, der skaber risiko for, at bilen krøller sammen. At der er tale om en billig bil, er ingen undskyldning. Flere producenter, senest Firefly, har vist, at det er muligt at lave meget sikre biler til en lav pris,” siger Søren W. Rasmussen.
Dongfeng Box er i øjeblikket ikke på det danske marked, men det kan ændre sig.
Euro NCAP crashtest december 2025
Fem stjerner
Audi A3
Audi Q3
Audi Q5 hybrid
BMW X3
BYD SEAL 6
Cadillac Optiq
Cupra Born
Cupra Formentor
Cupra Leon
Deepal S07
Hongqi EHS5
Hongqi EHS7
Kia EV5
Leapmotor B10
Lucid Gravity
Mazda 6e
Mercedes CLE Coupé
MG S6 EV
Seat Leon
Skoda Elroq
Skoda Enyaq
Skoda Octavia
Subaru Solterra
Tesla Model Y
Toyota bZ4X
VW ID.3
VW Golf
VW ID.4
Volvo EX90
Fire stjerner
BMW 2-serie
DS N°8
Nissan Micra (søsterbil til Renault 5)
Nissan Qashqai
Toyota Yaris Cross
VW Caddy
VW Multivan
Tre stjerner
Dongfeng BOX
VW T-Cross





