Tesla sidder tungt på toppen af bilsalget i Danmark. Næsten hver tredje nye bil er nu en elbil, mens ladehybriderne går tilbage.
Trods inflation og stigende priser på biler med hybridteknik, fortsætter det danske bilsalg med at stige. Maj måned bød på 14.012 nyregistrerede personbiler – en stigning på næsten fire procent sammenlignet med maj sidste år. Siden nytår er bilsalget dermed steget med 12,45 procent.
På toppen af bilsalget troner Tesla. Siden mærkets markante prisnedsættelser efter nytår har salget af de amerikanske elbiler slået alle rekorder. I maj blev Tesla Model Y således den mest solgte bil med hele 1.164 styk. Det er næsten fire gange mere end listens nummer to, den væsentligt billigere mikrobil Hyundai i10. Tesla Model 3 blev den ottende mest solgte bil med 252 styk. Dermed står der Tesla på de to mest solgte elbiler på det danske marked.
Ladehybrider taber terræn
Netop elbiler udgør en stigende andel af det danske bilsalg. I maj blev der indregistreret 4.446 elbiler – mere end en fordobling i løbet af et år. Elbiler udgør nu 31,7 procent af bilsalget – altså lige knapt en tredjedel. Danskerne køber så mange elbiler, at de udgør fem procent af den samlede bilpark herhjemme.
Til gengæld har ladehybriderne mistet gnisten. Sammenlignet med maj sidste år, faldt andelen af ladehybrider fra 17,8 til 10,8 procent. Det hænger sammen med, at afgiftslettelserne for ladehybrider er ved at blive udfaset, så biltypen ikke længere har en prisfordel sammenlignet med benzin-, diesel og elbiler.
Importører er bekymrede
Alt i alt er der dog fuld fart på den grønne omstilling af den danske bilpark fra fossil- til elbiler. Ikke desto mindre ser De Danske Bilimportører mørke skyer i horisonten:
”Elbilerne sælger godt i Danmark, da de får en lavere afgift end benzin- og dieselbiler. Vi er nervøse for udviklingen efter 2025, da elbilernes afgiftsfordel udfases hurtigt. Hvis den grønne omstilling af bilparken skal fortsætte i samme tempo, er det nødvendigt at holde afgifterne i ro,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Men måske er der håb forude. Tesla viser vejen med biler, der hele tiden bliver billigere. Konkurrenterne har ganske vist svært ved at følge Tesla, men i løbet af 2025 er der annonceret flere mindre og væsentligt billigere elbiler, der altså kan nå frem til Danmark inden afgifterne på elbiler for alvor begynder at stige i 2026. Det gælder kompakte modeller som VW ID.2all, søsterbilen Cupra Urban Rebel, Renault 4 og 5 e-Tech, og med lidt held ser vi samme år den hidtil mindste og billigste Tesla, der formentlig får betegnelsen Model 2.