Tesla Cybertruck er på show-tur i Danmark – og måske kommer den også ud at køre på danske plader. Tesla arbejder på europæisk godkendelse.
Wouw!
Vi ved fra billeder, at Teslas enorme Cybertruck i rustfrit stål er noget særligt. Men at se den næsten 5,7 meter (!) lange pick-up i virkeligheden er overraskende overvældende.
Cybertruck ligner intet andet på fire hjul. Med lige linjer, skarpe kanter, overflader af rustfrit stål og rustik, sort plast, ligner den snarere en mellemting mellem et stealth-jagerfly og noget fra en dystopisk science-fiction film. Det sidste er ikke tilfældigt. Ifølge Tesla-ejer Elon Musk er Cybertrucks design inspireret af filmen Blade Runner, der foregår i en fremtid, hvor du ikke kan skelne mennesker fra robotter, eller såkaldte replikanter, som de hedder i Ridley Scotts sci-fi klassiker.
Designet er brutalt men også så gennemført, at det bliver skulpturelt og interessant. Cybertruck suger blikke til sig som Kim Kardashian på en rød løber. Fra første blik – uanset om du kan lide designet eller ej – ved du, at Tesla har designet en bil, der kører direkte ind i historiebøgerne som et ikon på linje med massebiler som Boblen, Mini og Fiat 500 og de mere smalle ’heltebiler’ som Porsche 911, DeLorean ’Tilbage til Fremtiden’ DMC-12 og Lamborghini Countach. En bil så markant, at du øjeblikkeligt genkender den.
På rundtur i Europa
Cybertruck er på en verdensomspændende rundtur – eller Odyssey, som Tesla kalder den med passende reklame-schwung. Efter et besøg i København kan den frem til og med lørdag den 22. juni ses hos Tesla i Aarhus-forstaden Tilst.
Hvilkenbil var der – og blev langt mere påvirket end forventet. Der er trods alt tale om så enorm en pick-up, at den først og fremmest er lavet til et amerikansk hjemmepublikum. Over there topper de tonstunge ladbiler salgslisterne, og derfor giver det faktisk mening, at Tesla har lagt kræfter i at lave deres elektriske fortolkning af en amerikansk klassiker.
På vores breddegrader er Cybertruck derimod så stor, at ingen forventer, at den nogensinde kommer ud at køre i Europa. Men det gør den måske alligevel. En Tesla-medarbejder, der ønskede at være anonym, fortalte, at Tesla faktisk arbejder på at få Cybertruck godkendt i Europa. Og at man forventer, at det kan ske i løbet af ét til fire år.
Først skal produktionen i USA speedes op, så man kan levere bilen til de to millioner kunder, der har bestilt bilen – hovedsageligt på den amerikanske hjemmebane. De mange bestillinger betyder, at Tesla ikke modtager flere ordrer, og at Cybertruck er udsolgt til og med 2027.
Udfordringen er vægten
Tesla-medarbejderen fortalte, at man – modsat den gængse opfattelse – ikke ser en chrashtest-godkendelse som en forhindring. Karrosseriet i rustfrit stål er så hårdt og med skarpe kanter, at mange har ment, at det alene vil holde Cybertruck ude af Europa. Tesla mener, at det kan lade sig gøre, og ser i stedet vægten som den største forhindring. Bilen alene vejer 3,1 ton, og med passagerer og bagage kommer totalvægten over de 3.500 kg, som er grænsen på et almindeligt kørekort. Ifølge Hvilkenbils kilde arbejder man derfor på at øge den tilladte totalvægt i EU. Og tror på at det vil lykkes, fordi EU er indstillet på at justere grænsen til en ny virkelighed, hvor elbiler er noget tungere end fossilbiler.
Flere danskere er da også klar med dankortet, hvis bilen kan få danske nummerplader på.
Hvis det lykkes, kan de se frem til at eje en unik bil, der på den ene side er et ualmindeligt robust arbejdskøretøj, på den anden har præstationer som en supersportsvogn.
Første Tesla med 800 volt
Med karrosseri i ulakeret, rustfrit stål behøver de ikke bekymre sig om stenslag, ridser og Bilka-buler. Cybertruck giver udtrykket hårdfør ny mening. Det gælder også i kabinen, der med gummimåtter, kunstlæderindtræk og blot et rat og en skærm ligner noget, der kan spules rent. Plads til fem voksne er her også, mens ladet længere bagude rummer knapt 1.900 liter. Unikt for Cybertruck kan du trække en lameloverdækning hen over ladet, hvilket både holder lasten tør og sikker og reducerer luftmodstanden med 10 pct.
Det hjælper på rækkevidden, der alt efter variant er omkring 550 km. Batteriet på 122 kWh kan lynlade 235 km rækkevidde på et kvarter, fordi Cybertruck som den første Tesla har 800-volt teknologi. Topudgaven Cyberbeast har hele tre motorer, der tilsammen yder 630 kW (845 hk) og slynger kolossen fra 0-100 km/t på nærmest ufattelige 2,7 sek.
Elektronisk styring
Her gælder det om at holde godt fat i rattet. Det har i øvrigt ikke mekanisk kontakt til forhjulene, men benytter sig af elektronisk ’steer-by-wire’, som vi kender det fra moderne passagerfly. Det betyder også, at styringen er så progressiv, at du kan dreje 90 grader uden at flytte hænderne på rattet. Her hjælper det, at baghjulene drejer med, hvilket er med til at gøre den enorme Cybertruck mere agil.
Undervognen har luftaffjedring med 30 centimeters vandring, så der kan skræves over 44 cm høje forhindringer.
Som den første bil nogensinde, kan Cybertruck også sende strøm fra batteriet tilbage til et hus, helt uden brug af diverse omformere eller andre tekniske løsninger.
Innovationerne står med andre ord i kø i den banebrydende Cybertruck. Det er en fascinerende bil, der utvivlsomt vil dele vandene, men som alle med bare et minimum af bilinteresse vil finde interessant. Har du ikke mulighed for at se den i Aarhus inden den fortsætter sin Europa-odysse, kan du bevæge dig rundt om ’bæstet’ i videoen her: Tesla Cybertruck video