BMW iX1 savner mere spænding

BMW iX1

BILTEST: Tredje generation af BMW X1 kommer både som elbil og ladehybrid. Fuldt elektriske iX1 er bedst, men batteriet er beskedent.

Hvilken bil?

X1 er tredje generation af BMW’s kompakte SUV, der har været en solid succes for det tyske mærke. Denne gang kommer X1 med fuld plade på motorer: Den fås både som benzin, diesel, ladehybrid og ren elbil. Kigger vi i prislisten, er den rene eludgave langt mest attraktiv. Priserne for den elektriske iX1 begynder fra 464.000 kr., mens du skal betale fra 521.000 for benzin og 538.000 kr. for billigste ladehybrid.
Fuldt elektriske iX1 er også attraktiv, fordi den selv i basisudgaven har udstyr som adaptiv undervogn, fuld digital instrumentering med navigation og eldrevet bagklap. Her er også to elmotorer med en samlet ydelse på 230 kW (313 hk) og dermed firehjulstræk. Batteriet på knapt 65 kWh giver en officiel rækkevidde på 435 km. Testbilen er M Sport-udgaven til 513.000 kr. For sammenligningens skyld har vi også testet ladehybriden i 30e-udgaven til 582.000 kr., der kan køre op til 82 km på el.

Vidste du at?

Tredje generation af X1 står på en ny platform, der også benyttes af et andet mærke i BMW-familien, Mini. Som udgangspunkt betyder det forhjulstræk, men med en ekstra elmotor på bagakslen er det nemt at gøre X1 firehjulstrukket, og det gælder både den elektriske iX1 og ladehybriden 30e. I 2024 ventes en billigere udgave af den elektriske iX1, der nøjes med én motor og forhjulstræk.
Med X1 holder BMW fast i sin strategi om at benytte platforme, der både er udviklet til ren eldrift, fossilmotorer og hybrider. Det gør udviklingen billigere, men omvendt får eludgaverne ikke den fulde fordel af udelukkende at være udviklet til el. Som regel betyder det dårligere pladsudnyttelse og højere vægt – og det gælder også for iX1. Det vender vi tilbage til.
Polske Jacek Pepłowski står for designet, der bygger videre på BMWs nye formsprog med kantede linjer og en lodretstående front med BMW’s ikoniske, nyreformede grill i størrelse XL. Design er en smagssag, men BMW skiller sig ud med mere kant end konkurrenterne.

Hvordan er førerpladsen?

Du sidder relativt højt og med glimrende udsyn fra førersædet i iX1. Det skarptskårne design, hvor motorhjelmen næsten ligger vandret, gør det let at overskue bilens hjørner. Finish, byggekvalitet og sportssæderne er gennemført lækre, men med mindre sædet justeres helt ned mod gulvet, savner vi albuestøtte.
BMW iX1 er udstyret med det såkaldte ’curved display’, hvor to sammenbyggede 10-tommers skærme buer sig rundt om føreren. Det ser godt ud, virker fint og version 8 af softwaren fungerer hurtigt og præcist. En fin detalje er genvejstaster i midterarmlænet, der gør det nemmere at justere valg af f.eks. køreassistenter. Dem er der mange af, og de virker virkelig godt i iX1 – også vejbaneassistenten, der kan være emsig i mange biler.
Rattet har også praktiske funktionstaster, der fungerer med tydelige klik i stedet for berøringsfølsomme felter. Klassisk BMW – og tak for det.

Hvordan opleves kabinen?

Indtræk, betjeningsgreb og plasticoverflader har den lækre fornemmelse, som vi forventer af en BMW. På den måde er iX1 kabinen et godt sted at opholde sig. På bagsædet er stemningen mindre munter. Fordi X1 er konstrueret til også at kunne rumme fossilmotorer med firehjulstræk, er her en kæmpe kardantunnel og benpladsen er kun lige til det bayerske øl. Helt bagude sluger bagagerummet næsten 500 liter og har et udmærket kælderrum, hvor du f.eks. kan opbevare ladekabler. Men hvorfor har BMW ikke lavet et ’frunk’ ude foran, så man kan tage ladekablerne på ferieturen uden at hive kufferterne ud af bagagerummet for at komme til dem i kælderrummet? Det er et af flere eksempler på, hvordan BMW giver køb på nogle praktiske fordele, fordi de ikke udvikler dedikerede elbiler.

Er sikkerheden i orden?

X1 blev crashtestet af Euro NCAP i 2022, hvor den scorede topkarakteren fem stjerner. Testen blev udført i modellen med forbrændingsmotor, men gælder også for el-udgaven iX1.
En fin sikkerhedsdetalje er centerairbag, der skal forhindre forsædepassagerer i at støde hovederne sammen ved sidekollisioner – og den fungerer godt, afslører testen. X1 skuffer dog i frontaltesten mod en barriere, hvor beskyttelsen af førerens brystkasse vurderes til at være ’svag’. Det er den næst dårligste bedømmelse, som Euro NCAP benytter. At en bil fra et anerkendt mærke som BMW får sådan et hak i tuden er usædvanligt.
Alt andet fungerer glimrende – også de svære discipliner som beskyttelse mod piskesmæld ved påkørsel bagfra og automatisk nødbremse. Læs mere hos Euro NCAP.

Hvordan kører den?

BMW bliver ikke for ingenting kaldt den ’ultimative køremaskine’. Få, nogle vil sige ingen, formår som BMW at kombinere skarp og sportslig køredynamik med høj komfort.
Sådan er det ikke helt i iX1. Som vi kender det fra mærkets andre elbiler som i4 og iX3, ligger trykket klart på komfort. Der til gengæld er tæt på sublim. Forklaringen er, at elbilers batterier øger vægten med 300-400 kg. iX1 har en kampvægt på den tunge side af to tons, ladehybriden lige under to tons, og i begge tilfælde sætter vægten en naturlig grænse for, hvor dynamisk køreoplevelsen bliver.
Heldigvis ligger tyngdepunktet lavt, og iX1 følger relativt villigt med ind i sving. Giver du den gas, flytter iX1 en mindre del af trækket på baghjulene, men den kan aldrig helt køre fra en understyrende karakter typisk for forhjulstrækkere. Paradedisciplinen er derfor fremragende affjedringskomfort, der dog er skæmmet lidt af rigelig hjulstøj, hvis asfalten ikke er nystrøget.

Hvordan er motor og opladning?

Med 230 kW (313 hk) savner du aldrig kræfter i iX1. Og hvis du gør, kan du få et 10-sekunders powerboost ved at trykke på en kontakt bag rattet. Det er lidt en gimmick, for de to elmotorer i iX1 leverer altid et overbevisende og lydløst sug af kraft helt uden den ketchupeffekt, der kan være i nogle elbiler. Lækkert og magtfuldt.
Mindre overlegent er batteriet. Med 65 kWh til rådighed i en høj, kantet bil, bliver det til en officiel rækkevidde på 435 km. Vi fik konsekvent lidt over 5 km ud af hver kWh på lange ture med en del motorvejskørsel i ca. 12 grader. I realiteten kan du altså køre op til 350 km på en fuld opladning (ca. 300 km i lave temperaturer), og det er nok lige i underkanten, hvis du ofte kører langt. BMW har nemlig også sparet på ladehastigheden. iX1 tager højst 130 kW ved lynladere, og det er til den langsomme side anno 2023.
Ladehybriden lover 82 km på ren el, i virkelighedens verden nåede vi ikke over 60. xDrive 30e’erens 3-cylindrede benzinmotor og elmotoren yder tilsammen 326 ivrige hestekræfter, og samspillet med den 7-trins automatgearkasse er i topklasse.

Passer prisen?

Både og. Udstyrsniveauet er fornuftigt i iX1, og sammenligner du med benzin- og ladehybridvarianterne af X1, er den fuldelektriske iX1 nærmest et fund til prisen.
Finish og byggekvalitet retfærdiggør også en pris i den høje ende. Alligevel er det, som om virkeligheden har indhentet BMWs prislister: iX1 ser tilforladelig ud sammenlignet med premium-rivaler som Mercedes og Volvo, men Audi har lige offentliggjort stærke priser på den faceliftede Q4 e-tron, der får iX1 til at se pebret ud. Og så er der jo bestselleren Tesla Model Y, der ikke kun er billigere, men også har flere kræfter, længere rækkevidde og mere udstyr end BMW iX1.

Er der alternativer?

Ja, klassen af mellemstore, elektriske SUV’ere vokser hele tiden.
Største konkurrent er naturligvis Tesla Model Y Long Range. Med firehjulstræk, flere kræfter, længere rækkevidde (565 km) samt mere plads og udstyr, koster den 441.000 kr. Det er 77.000 kr. mindre end BMW iX1 M Sport, og det er en af forklaringerne på, at Model Y er Danmarks mest solgte bil.
Fra starten af 2024 er der også skærpet konkurrence fra rivalen fra Ingolstadt, når Audi sender den opdaterede Q4 e-tron 45 Progress på gaden. Med 286 hk, baghjulstræk og 531 kilometers rækkevidde er 420.000 kr. en skarp pris.
Mindre skarp på prisen er Mercedes EQA 350 4MATIC AMG Edition til 485.000 kr. Med 215 kW (292 hk), firehjulstræk og en rækkevidde på 431 km matcher den iX1 én til én. Skal det gå rigtigt stærkt, tilbyder Volvo ægte M-præstationer på svensk med XC40 Recharge Twin med 300 kW (408 hk) og firehjulstræk til 452.441 kr. Rækkevidden er endda hele 536 km, hvilket understreger, at BMW iX1 alt i alt er presset på prisen.

Konklusion:

For: Kvalitet, finish og kørekomfort.
Imod: Pris, rækkevidde og ladetid.
Hvilkenbil siger:

Tredje oplag af BMW X1 gør det glimrende, men sætter ingen nye standarder. Priserne gør den elektriske iX1 til det oplagte valg. Den overbeviser med lækker finish og høj komfort, men er præget af at være udviklet til at gabe over både fossil- og elteknik. Vi savner bogstaveligt talt mere spænding: Både når det gælder pladsudnyttelse, rækkevidde, ladetid og de knivskarpe køreegenskaber, vi normalt forbinder med BMW.

FAKTA: BMW iX1 xDrive30 M Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: 513.000 kr.
Anslået kontantrabat: *10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti: 2 år, 3 år på lak, 12 år mod rustgennemtæring
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2022)
Antal airbags: 6 airbags + centerairbag.
Længde/bredde/højde: 450/185/162 cm
Bagagerum (min/max): 490/1.495 liter
Vægt: 2.085 kg
Anhængervægt med/uden bremser: 1.200/750 kg
Batterikapacitet: 64,7 kWh (netto)
Rækkevidde (WLTP): 435 km
Forbrug: 5,85 km/kWh (17,1 kWh/100 km)
Målt forbrug: 5,35 km/kWh
Ladeevne: Op til 130 kWh DC
Opladningstid: 29 minutter (10-80 pct. i lynlader), 6,5 timer (11 kW AC)
Effekt: 230 kW/494 Nm (svarer til 313 hk)
0-100 km/t: 5,7 sek.
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk bagklap, trezones klimaautomatik, Parking Assistant inkl. bakkamera, ConnectedDrive Services inkl. apps (Remote Services, trafikoplysninger i realtid, Concierge Service (engelsk), Connected Music, Apple CarPlay), BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation, akustisk fodgængerbeskyttelse, alarm, ladekabler (Mode 2+3), BMW IconicSounds Electric, IONITY Plus i 12 måneder, M Sportspakke med 18” letmetalfælge, sportssæder med Alcantara, BMW Individual Exterieur Line Aluminium, interiørlister Aluminium Hexacube, Luxury instrumentpanel, M sportslæderrat, BMW Individual loftsbeklædning Anthrazit, M Sport eksteriør og interiørdetaljer, Driving Assistant Plus (adaptiv fartpilot, vejbaneassistent). ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Metallak: 10.250 kr.
Panoramasoltag: 16.625 kr.
20 tommer alufælge: 23.750 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here