Fossile bekendelser

seks cylindre

I en tid, hvor stort set alt drejer sig om elbiler, har Hvilkenbils Morten Kjeldsen haft en formidabel – og snart forbudt – oplevelse.

Om elbiler er der meget godt at sige. De synes nødvendige som et af mange redskaber for at redde Jorden fra CO2-undergang, og som en naturlig konsekvens ender de fossildrevne biler indenfor en overskuelig årrække med at være forbudte. Uønskede.

Det bøjer jeg mig for. Naturligvis. Den vej må og skal vi gå. Selvom jeg gerne maner til et velafprøvet og klassisk begreb som rettidig omhu og appellerer til ikke at fremtvinge den totale elektrificering for hurtigt.

En nylig biloplevelse bragte mig tilbage til snart svundne tider. Og fik mig – i mit stille sind, for den slags buser man i disse tider kun varsomt ud med – til at drømme mig tilbage til før Dieselgate. Til involverende, fascinerende og kraftfulde benzin- og dieselbiler. Med muskler i mellemgulvet, svage vibrationer, lyd og lugt af liv.

seks cylindre
Mazda CX-60 er efter min mening en af de mest vellykkede store SUV’er. Og så fås den med 6-cylindret dieselmotor.

En mægtig 3,3 liters, dieselmotor med seks cylindre pakket ind i et flot og velfungerende Mazda CX-60-karrosseri vakte de forbudte minder til live.

De diskrete vibrationer og den dybe lyd, når jeg trykkede på startknappen; en afmålt og perfektioneret speederdosering affødte veltrimmede lyde og jævn, magtfuld acceleration; 130 km/t-cruising på motorvej med knap 2.000 o/min. Summa summarum: Begrebet “mand og maskine” gav igen mening. Lige dér, måtte jeg sande, blev min grundlæggende glæde ved at køre bil atter defineret.

Den aldrig-døende glæde

En glæde, jeg ikke er i nærheden af at opleve i kliniske og kønsløse elbiler. Trods min begejstring for nogle elbiler og deres tekniske formåen kommer en elbil bare aldrig til at give mig de samme frydefulde fornemmelser af at køre og mærke bil, som jeg genopdagede i CX-60’eren, og som genkaldte mine første oplevelser af den slags for mere end tre årtier siden.

Mercedes W124 er en nyklassiker. Sådan laver de ikke biler mere…

Da jeg netop havde skaffet mig et erhvervskørekort og fragtede taxakunder rundt i en 6-cylindret Mercedes E-Klasse model 124 med et 300d-skilt på sedan-bagsmækken.

I årene 1984 til 1997 fremstillede Mercedes 2,6 millioner styk af 124’eren, og den kører stadig rundt derude. Den er i dag et unikum. For nørder med bilhjertet på rette sted er netop 124’eren noget helt særligt, fordi den er en af Mercedes’ bedst konstruerede modeller.

Min taxavognmand havde tre biler, alle Mercedes, altid Mercedes. 300’erens seks cylindre lå på række, motoren var 3-liters, antallet af hestekræfter såmænd kun 113, automatgearkassen 4-trins og momentet 190 Nm ved 2.800 o/min. Baghjulstræk, naturligvis. 0-100 km/t slæbte den sig op til på 14 sekunder.

Den første frikørte blev erstattet af en 300 turbodiesel med 143 hk, og pludselig kunne den stilfulde sedan spadsere til 100 km/t på svimlende 11 sekunder.

Det var vildt – sådan da. Men den frydefulde glæde var lige så meget den 6-cylindredes dybe lyd, den harmoniske motorgang og suget, når man lod musklerne arbejde helt nede i motorblokkens dybeste mellemgulv, mens man fragtede kunder rundt på første klasse.

Chaufførjobbet ophørte, da jeg havde taget min uddannelse, og vi skulle ind i 00’erne, før jeg som motorjournalist igen oplevede gensynsglæden med seks cylindre.

Glæden var lige grænseløs, om det var en benzin eller diesel, omend den 6-cylindrede begejstring ubetinget blev toppet af BMW M3 årgang 2005, den sidste turboløse M3’er, med 343 hk og en omdrejningsbegrænser, der først satte ind i nærheden af 9.000 o/min. Sig gåsehud. Frydefuld gåsehud.

Under dette plastikdække banker et nyudviklet og kraftfuldt diesel-hjerte.
På en måde en dinosaur, men…

Nu skriver vi 2023, og hvor flere og flere bilmærker er i færd med at køre deres 6-cylindrede harmonier på museum, har japanske Mazda valgt at gå mod strømmen.

En perlende hvid CX-60 med en helt nyudviklet 3,3 liters dieselrækkemotor med seks cylindre, 8-trins automatgear, 200 bomstærke hestekræfter og et helt igennem solidt moment på 450 Nm fra 1.400 o/min trillede ind i testgaragen. Og bibragte mig fortidens rislende glæde.

CX-60’eren findes også som benzin-plug-in, men Mazda er kendt for at nørde, og de går gerne deres egne veje. Dieselens mægtige volumen og de seks cylindre i kombination med en særlig teknik kaldet DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), hvor diesel blandes med luft ved lavest mulige temperaturer og sent i kompressionsprocessen reducerer udledningen af farlige gasser, og motoren sparer på dråberne.

Det er modigt af Mazda. I testugen med en del motorvejskørsel kørte jeg over 18 km/l, men ikke mindst: Jeg glædede mig til hver eneste køretur.

Dårlig samvittighed over at køre diesel? Ja, lidt. Men jeg kan ikke lade være med at gentænke de i manges øjne forbudte tanker om, hvorvidt det nu også er det mest fornuftige med alle parametre inde i overvejelserne at kræve fuld fart på batteridrevne biler og død over forbrændingsmotoren med den hast, vi ser nu?

Rækkesekser. En betegnelse, der er på vej i historiebøgerne. Mazdas her kan blive en af de sidste.

Med CX-60’eren har Mazda i hvert fald tænkt nogle tanker, der kan være fornuftige og brugbare for dem og for de bilister, der elsker den forførende fornemmelse af seks cylindre, kører mange årlige kilometer og måske har brug for at hægte noget tungt på anhængertrækket.

For 12-14 år siden havde den herlige, hvide diesel-dinosaur fra Japan fået de maksimale seks stjerner i Hvilkenbils test. I 2023 ret beset fire stjerner.

Men smilet på mit fjæs – det sidder der en rum tid endnu. Måske frem til 2035.

Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D 200 hk Homura

Vejl. pris, inkl. lev.: 715.700 kr.
Årlig ejerafgift: 3.380 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 10
Længde/bredde/højde: 474/189/169 cm
Bagagerum (min/max): 570/1.726 liter
Vægt: 1.881 kg
Anhængervægt (m/u bremser): 2.500/750 kg
Motor: 6 cyl., 3,3 liter diesel
Effekt: 200 hk
Transmission: 8-trins aut., baghjulstræk
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l (129 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 18 km/l
0-100 km/t: 8,4 sek
Topfart: 212 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering, vognbaneassistent, blindvinkel-advarsel, vejskiltegenkendelse, fartpilot, head-up display, nødopkald, træthedsregistrering, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensor for og bag, bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder m. varme og ventilation, driving position guide, varme i bagsædet, elektrisk justerbart rat m. varme, regnsensor, 12,3 tommer digital instrumentering, 12,3 tommer infotainmentskærm, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto, navigation, DAB-radio, 8 højttalere, nøglefri betjening, sort læderinteriør, 20 tommer alufælge.

Metallak: 7.000-9.500 kr.

Driver Assistance Pack (adaptiv fartpilot, køassistent, adaptive LED-forlygter, aut. nedbremsning v. forhindringer bag bilen, advarsel mod krydsende trafik foran bilen, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl): 12.650 kr.

Convenience & Sound Pack (bl.a. el-betjent bagklap, mørktonede bagruder, 360 graders kamera, trådløs opladning af mobiltelefon, Bose-lydanlæg m. 12 højttalere): 20.100 kr.

Glastag: 10.500 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here