BILTEST: En ansigtsløftning og større batteri gør en god elbil endnu bedre. Kia EV6 har stadig et forspring på lynladning og køreegenskaber.
Hvilken bil?
EV6 er Kia’s mere sportslige udgave af søsterbilen Hyundai Ioniq 5, der både har vundet titlen som Årets Bil i Danmark og verden. Selv om de to biler er teknisk ens, er Kia EV6 kørt lidt mere under radaren. Hvor Ioniq er retro-cool og satser på komfort, er Kia EV6 mere futuristisk designet og sat op til en køredynamisk oplevelse med strammere undervogn. Begge kan prale af topmoderne 800-volts teknologi, der gør det muligt at lade lynhurtigt med op til voldsomme 258 kW. Normalt er den slags højspændt high-tech forbeholdt mærker som Tesla og Porsche, men Kia og Hyundai og kinesiske Xpeng tilbyder det til væsentlig lavere priser, hvor hr. og fru Danmark også kan være med.
EV6 fås fra 325.000 kr. med 63 kWh-batteri og en rækkevidde på 426 km. Den giver bare ikke rigtigt mening, for blot 25.000 kr. yderligere bringer dig op i en Long Range med det nye batteri på 84 kWh, der øger rækkevidden til 582 km. De penge er givet godt ud. Her tester vi den mest sportslige udgave med samme teknik, men GT-Line udstyr til 410.000 kr.
Vidste du at?
Kia var hurtigt ude med elbiler og har på få år bidt sig fast som et af de mærker, der globalt set er længst fremme med elbiler.
EV6 kom i 2021 og var Kias første bil på den dedikerede elbil-platform E-GMP med 800 volt-teknologi. Det er dobbelt så meget som de fleste elbiler og giver bl.a. mulighed for at lynlade ekstremt hurtigt. EV6 tager op til 258 kW i en lynlader og er i stand til at lade batteriet fra 10 til 80 pct. på blot 18 minutter. Det gør EV6 til en rigtig langturs-elbil.
For modelår 2025 har EV6 – som søsterbilen Hyundai Ioniq 5 – fået en opgradering. Batteriet er vokset til 84 kWh (brutto), rækkevidden er øget og softwaren opgraderet. Visuelt er der nye forlygter i samme stil som EV3 og EV9, mens føreren er begavet med et nyt rat.
Designet vil nok stadig vække diskussion: Kia har længe satset på at skille sig ud fra mængden ved hjælp af bilernes udseende, og det gør EV6 i dén grad.
Om du kan lide den bodybuilder-brede front med svulmende biceps over forhjulene og bagenden med så mange LED-dioder, at den næsten kan konkurrere med The Strip i Las Vegas, er en smagssag.
Hvordan er førerpladsen?
To 13-tommers skærme i bueform, nyt rat med masser af fysiske knapper og en svævende midterkonsol med drejehjul til gearkassen og trådløs opladning af mobilen: Også i kabinen er EV6 fortsat helt fremme på teknik-beatet. Men tag ikke fejl. Førerpladsen er velfungerende og softwaren virker up-to-speed. Dog kunne grafikken være en my skarpere og selv om der er en genvejstast i rattet, er det omstændeligt at justere eller slukke for nogle af de mange sikkerhedsassistenter. Eksempelvis træthedsovervågningen, der er emsig som i en kinesisk elbil.
Omvendt er vi glade for det separate betjeningspanel under skærmen til ventilationen. Med et enkelt tryk skifter det til navigation og noget så herligt som en analog drejeknap til lyden. Graden af rekuperation af strøm – og dermed bremsekraften – styres let med kontakter bag rattet.
Sidst men ikke mindst sidder du virkelig godt i de fastpolstrede forsæder, der nu både har varme og køl.
Hvordan opleves kabinen?
Kia EV6 er en bred bil, så der er langt over til passagersædet. Bagsædet med hvilebeslag er også bredt som en bænk i parken, og med fladt gulv sidder du også fint på midterpositionen. Benpladsen er generøs, men desværre skal du kun være iført strømpesokker, hvis du vil lirke fødderne ind under forsæderne. En typisk udfordring i mange elbiler, hvor gulvet er højt placeret for at få plads til batteripakken nedenunder. Omvendt er hovedhøjden fin, selv om EV6 er næsten 10 cm lavere end SUV-typer som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Finish og kvalitetsindtryk placerer sig et sted midt i mellem de to konkurrenter: Kabinen i EV6 er overvejende pakket ind i bløde plastoverflader og fremstår mere indbydende end f.eks. en ID.4. Bagagerummet er stort, selv om den praktiske bagklap skråner meget og rullegardinet over bagagen ikke just kører på skinner. Der er endda et ekstra kælderrum under gulvet, og foran er der blevet plads til et stort frunk, der sluger meget mere end et ladekabel.
Er sikkerheden i orden?
Kia EV6 blev crashtestet af Euro NCAP i 2022 og slap hæderligt fra mødet med muren. Karrosseriet er solidt og beskytter sine passagerer godt. Kia var også tidligt ude med en airbag, der forhindrer de to personer på forsæderne i at støde hovederne sammen ved påkørsel fra siden. Dog er der mindre anmærkninger i frontaltesten, hvor førerens brystkasse belastes ekstra, mens beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendekollisioner ikke er optimal for bagsædepassagerer. Til gengæld fungerer de forskellige aktive sikkerhedsassistenter godt. Vi var særligt begejstrede for blindvinkelassistenten. I GT-Line er den udvidet med et kamera, der viser et billede af den blinde vinkel ved siden af speedometeret, hver gang du viser af. Det fungerer fremragende.
Læs hele crashtesten her og se videoen herunder.
Hvordan kører den?
Køreegenskaberne er et trumfkort for Kia EV6 – og det gælder fortsat i den opgraderede udgave. Modsat søsterbilen Ioniq 5 er EV6 spændt op til mere dynamisk kørsel. Fjedrene er tydeligvis mere faste, men selv ikke med GT-Lines 20-tommer hjul sætter EV6 komforten over styr. Den kan i sjælden grad for tunge elbiler kunsten at styre hurtigt og præcist og samtidig tackle både små og store ujævnheder uden de skarpe drøn og rystelser, der plager mange konkurrenter.
Med sin præcise hjulføring og beherskede krængning, sætter EV6 ikke bare sin store næse foran søsterbilen men også populære konkurrenter som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Det er en af fordelene ved at være en crossover, der er lidt lavere end en SUV. Samtidig er støj fra vind og hjul godt undertrykt. Alt i alt er Kia EV6 fortsat blandt de bedste, elektriske køreoplevelser på markedet – især til prisen. Den mindre og lettere Tesla Model 3 er en tand mere dynamisk og Cupra Tavascan og til dels Ford Explorer/Capri følger også EV6 til dørs. Ellers er den store sydkoreaner stadig i en klasse for sig, når det gælder køredynamik.
Hvordan er motor og opladning?
Modsat VW-familien har Kia ikke benyttet opgraderingen til at forbedre selve elmotoren. Og det er lidt synd, for nok er de 168 kW (229 hk) tilstrækkelige, men undervognen lægger op til flere kræfter. Den ’gamle’ motor kunne også være mere effektiv. Kia lover 5,9 km/kWh. Vi nåede 4,4 km/kWh i en testuge med vintertemperaturer og masser af motorvejskørsel op til 130 km/t. Derfor er det godkendt, men EV6 er i bedste fald gennemsnitlig, når det handler om at udnytte strømmen. Om vinteren skal du være glad for at nå 325-340 km. I sommerhalvåret bør 400-420 km være muligt.
Til gengæld er 800 volt-teknologi et trumfkort, du ellers mest finder i dyre luksus-elbiler som Audi og Porsche. EV6 tager op til 258 kW i en lynlader og lader fra 10 til 80 pct. på 18 minutter.
Med opgraderingen gælder det også om vinteren, for Kia har fået styr på den forvarmning af batteriet, der er nødvendig for, at det også kan lade sig gøre i koldt vejr. Her peaker EV6 også ved 258 kW – da vi testede den i vinteren 2022, nåede vi aldrig over 75 kW!
Passer prisen?
Her kniber det en smule. Konkurrenterne har været flittige med lommeregneren gennem 2024, mens Kia har holdt fast i priserne. Derfor ser 380.000 kr. for en Long Range med det meste i udstyr – eller den testede topmodel GT-Line til 410.000 – en anelse dyr ud sammenlignet med konkurrenterne.
Især når man sammenligner med søsterbilen Hyundai Ioniq 5. Den har været gennem flere prisfald i 2024, og er nu 35.000 kr. billigere end tilsvarende udgaver af Kia EV6. Det kunne så være anledning til at få rabat hos din lokale Kia-forhandler – det koster jo ikke noget at spørge til det.
Selv om GT-Line er smart, vurderer vi, at mellemudgaven Prestige til 360.000 kr. er det bedste køb. Udstyret er omfattende og ved at barbere 50.000 kr. af prisen sammenlignet med en GT-Line, garderer man sig mod et større værditab. Prestige er på ingen måde skrabet, og byder bl.a. på fine detaljer som eldrevet bagklap, eljusterbart førersæde, adaptiv fartpilot og et væld af førerassistenter.
Er der alternativer?
Især to konkurrenter presser sig på: Søsterbilen Hyundai Ioniq 5 er fremragende og endda netop sat ned. Den direkte konkurrent med nøjagtig samme teknik hedder N Line og koster 375.000 kr. Du sparer altså 35.000 kr. og det får Kia EV6 til at se lidt pebret ud.
Tesla Model 3 er lidt mindre og ikke så praktisk, men til 360.000 kr. for en Long Range med længere rækkevidde, flere kræfter, lige så meget udstyr og endnu skarpere køreegenskaber er den en stærk udfordrer til EV6.
Til gengæld er EV6 nærmest billig sammenlignet med VW ID.7, som den overgår på køreegenskaber, ladning og udstyr. ID.7 er kun lidt mere rummelig, men koster fra 442.000 kr., men har så også en kraftigere motor på 210 kW.
Cupra Tavascan er mere SUV-agtig, men har samme sportslige køredynamik som EV6. Med 210 kW motor og Adrenaline-udstyr er Tavascan et billigt alternativ til 365.000 kr., der også giver meget (sportslig) elbil for pengene.
Konklusion:
For: 800 volt-teknik, køreegenskaber, garanti, udstyr.
Imod: Lidt dyr.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Kia EV6 Long Range RWD GT-Line
Vejl. pris, inkl. lev.: 410.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/7 år – 150.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 af 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 7 inkl. sideairbag mellem forsæder
Længde/bredde/højde: 470 /189/155 cm
Akselafstand: 290 cm
Bagagerum (uden/m. nedfældet bagsæde): 520/1.300 liter
Køreklar vægt: 2.060 kg
Anhænger: 1.800 kg m. bremser.
kW/drejningsmoment: 168 kW (229 hk)/350 Nm
Batteri: 84 kWh brutto
Rækkevidde (WLTP): 560 km
Forbrug (WLTP-norm): 5,9 km/kWh
Målt forbrug: 4,4 km/kWh
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Supercharger: Op til 258 kW (DC), 10-80 pct. på 18 min.
0-100 km/t: 7,7 sek
Topfart: 186 km/t
Særligt standardudstyr:
2-zone klimanlæg, navigation med trafikmeddelelser i realtid, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, elruder og elspejle, el-justerbare forsæder m. varme, køl og memory, kunstlæderrat, adaptive LED-forlygter, 13 tommer digital instrumentering, 13-tommer trykfølsom betjeningsskærm, trådløs Apple Carplay og Android Auto, blindvinkelsensor med kamera, regnsensor, p-sensor for og bag, bakkamera, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, nøglefri betjening, USB og Bluetooth, køreprofiler, 20-tommer alufælge, justerbar regenerering mm. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Metallak: 8.000 kr.
Glassoltag: 7.000 kr.
Head-up display: 7.000 kr.