BILTEST: Alfa Romeo Giulia er italiens svar på BMW 3-serie. En passioneret køremaskine, der skal sikre Alfa succes og overlevelse. ‘Alfisti’ kan ånde lettet op – Giulia er en oplevelse.
Hvilken bil?
Giulia er Alfa Romeos svar på mellemstore sports-sedaner som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C og Jaguar XE. Det er også bilen, der – nok engang – skal give det italienske entusiast-mærke comeback og sikre overskud og overlevelse på den lange bane. Fiat-Chrysler koncernens topchef Sergio Marchionne satser mange penge på Alfa Romeo, og derfor er Giulia en model, der simpelthen skal lykkes. Her tester vi basisudgaven med 150-hestes dieselmotor og manuelt gear til 469.000 kr. Senere følger en praktisk stationcar-udgave, ligesom Giulia danner basis for en SUV-version, opkaldt efter det italienske bjergpas Stelvio.
Vidste du at?
Alt er sat ind på at gøre Giulia til en succes. Væk er forgængeren 159’s indbyggede problemer på grund af spare-iver som en tung platform oprindeligt udviklet til en SUV og motorer fra australske Holden.
Med Giulia har Alfa’s ingeniører haft frie hænder, skiftet forhjulstræk ud med baghjulstræk og barberet vægten i bund med udbredt brug af aluminium og noget så eksotisk som en kardanaksel i kulfiber.
Fokus ligger på underholdende køreegenskaber samt et karrosseri med kurver så velskabte, som kun italienerne laver dem. Giulia skal være et alternativ til tyske konkurrenter, der ifølge Alfa-bossen Harald Wester (selv tysker) ofte er ‘kolde, kliniske og uden sjæl’. Noget af en melding, men Giulia fremstår faktisk som en varmblodig køreoplevelse – mere om det senere.
Hvordan er førerpladsen?
Du sidder tæt på asfalten i Giulia, næsten som i en ægte sportsvogn. Atmosfæren er da også intens med klassiske runde instrumenter i dybe brønde, et lækkert sportsrat, der er placeret højt og lodret for maksimal kontrol og udsigt til en potent motorhjelm. Bortset fra, at forsæderne er for flade og dermed yder ringe støtte under lårene til langbenede chauffører, er ergonomien faktisk fin. Betjeningen er også prisværdigt ligetil, og så er det lykkedes Alfa at integrere infoskærmen ret flot i instrumentpanelet. Opkoblingen til smartphones virker godt – til gengæld er grafikken i det dyre navigationsanlæg gnidret og gammeldags.
Hvordan opleves kabinen?
Hvad angår plads sidder Giulia på dig og familien som et figursyet jakkesæt fra Armani: Snittet er stramt og her er hverken plads til den store fem-retters middag eller overdrevne armbevægelser. Til gengæld ligner Giulia en mellemting mellem en Maserati og en million.
Mere overraskende er det, hvor solid både kabine og karrosseri fremstår. Bevares, Audi laver lækrere plastoverflader, men uanset hvor hårdt vi hamrede de avancerede hjulophæng ned i huller og kloakdæksler, protesterede Giulia aldrig med knirke- eller raslelyde. Det kan de tyske konkurrenter lære noget af. Forklaringen er formentlig, at Giulias karrosseri virker ekstremt stift.
Er sikkerheden i orden?
I dén grad. Giulia står på en nyudviklet platform, og den opfører sig eksemplarisk i alle Euro NCAPs crashtests-discipliner. I både frontal- og sidekollisioner tackler Giulia kræfterne næsten optimalt og får derfor den meget flotte vurdering 98 procent i sikkerhedstesten. Også den vanskelige beskyttelse mod piskesmæld er i top på både for- og bagsæder. Desuden er automatisk nødbremse, der også stopper for fodgængere, kollisionsadvarsel og vognbaneassistent standard. Endelig virker Giulia som en bil med en høj grad af ‘køreaktiv’ sikkerhed: Med sit lave tyngdepunkt og massive vejgreb er den simpelthen god til at styre uden om forhindringer. Læs mere på Euro NCAP
Hvordan kører den?
Intet mindre end fantastico. Ikke siden den nye Mazda MX-5 har vi testet en bil, der i så udpræget grad gør mand og maskine til ét. Du skal bare tænke på at dreje, så følger Giulia med dig ind i kurverne med kirurgisk præcision. Forbindelsen mellem rat og vej virker helt telepatisk og giver dig for en gangs skyld den fortærskede følelse ‘køreglæde’. Man behøver ikke være bilentusiast for at blive begejstret over at styre, fjedre, accelerere, bremse, koble ud og skifte gear i Giulia. Her er tale om en form for mekanisk fryd, som ellers kompetente konkurrenter som BMW 3, Mercedes C og Jaguar XE ikke besidder i samme omfang.
Alfa-tifosi vil ikke blive skuffede; Giulia tilbyder præcist den kompetente køreoplevelse, de har håbet på siden Alfa 156.
Hvordan er motoren?
Her kommer vi så ned på jorden igen. 150 hk og et moment på hele 380 Nm gør bestemt ikke den mindste Giulia til en sinke, men lyden… mama mia! Den nyudviklede aluminiumsmotor raller og rumler under acceleration, og Alfa har tilsyneladende droppet støjdæmpning mellem maskinrum og kabine. Sikkert en fed idé til topmodellens Ferrari-udviklede V6’er med 510 hk, men med basismaskinen er lyden mere punk end Pavarotti. Retfærdigvis falder den uregerlige mekanik til ro ved 130 km/t på motorvejen, og lukker du i øvrigt ørerne op gennem gearene, begejstres du over et gearskifte, der er så kort, stramt og præcist som i en Mazda MX-5.
Passer prisen?
Si. Giulia spiller ikke unødigt kostbar, men lægger sig på niveau med konkurrenterne. I prestigeklassen er det dog kutyme at fedte med udstyret og så tage sig godt betalt for de lækre detaljer. I mange billigere biler er udstyr som varme i sæderne, 17-tommer fælge og splitbagsæde en selvfølge, i Giulia koster det ekstra. Lad det være en ringe trøst, at det gælder også for Audi, BMW og Mercedes, og at priserne på ekstraudstyr er lige opskruede hos alle luksusmærkerne.
Er der alternativer?
Når Giulia gør sig til med sin Alfa-typiske og dybt nedringede kavalergang af en front, flot proportionerede former og forførende kurvekontrol, er det for at lokke kunder fra disse fire biler. Først og fremmest BMW 318d med 150 hk til 468.000 kr., dernæst Mercedes C200d med 136 hk til 503.000 kr., Jaguar XE med 163 hk til 516.000 kr. og Audi A4 2,0 TDI med 150 hk til 475.000 kr. Vores holdning er klar: De er alle fine biler, men vægter du passion, design og køreegenskaber højt, er Giulia den mest attraktive og kompetente model i klassen.
KONKLUSION:
For: Formidable køreegenskaber, fin komfort, design.
Imod: Grov dieselmotor, beskeden garanti.
Hvilkenbil siger:
Giulia gør nøjagtig det, vi havde håbet på, men ikke turdet tro på: Tilbyder et passioneret alternativ til effektive, men også lidt kliniske, tyske luksusbiler. Giulia er ikke bare smukkere, kører bedre, men faktisk virker også til at være skruet solidt sammen. Hvis kvaliteten holder, har Alfa skabt en vinder med Giulia.
Læs også test af konkurrenterne:
BMW 320d forener praktik og præcision
Jaguar XE – Imperiet slår igen
FAKTA: Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel 150 hk
Vejl. pris, inkl. lev.: 469.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.900 kr.
Garanti (rust/mekanik): 8/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 16,7 km/l
Længde/bredde/højde: 464/187/144cm
Bagagerum (min/max): 480 liter
Vægt: 1.375 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/380 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek
Topfart: 220 km/t
Særligt standard udstyr:
16” aluminiumsfælge, tågelygter, LED-baglygter, fjernbetjent centrallås og nøglefri start, bluetooth, elspejle med varme, to-zone klimaanlæg, lys- og regnsensor, 6,5 betjeningsskærm med drejeknapbetjening, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, kollisionsadvarsel, vognbaneassistent, multifunktionslæderrat, fartpilot, multijusterbar førerplads.
Metallak: 15.500 kr. Splitbagsæde: 4.200 kr. 17” alufælge: 7.000 kr. Navigation: 18.000 kr. Vinterpakke med varme i forsæder og rat: 10.500 kr. P-sensor for og bag: 13.500 kr. Splitbagsæde: 8.700 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)