TEST: Kia Venga – stærkest bagude

BILTEST: Enkel, ærlig og praktisk. Kia Venga har fået ny næse ’til gaden’, men har mest at byde på ’til gården’.

Hvilken bil?
Venga er Kia’s mini-MPV med fem døre og forhjulstræk. Med det seneste facelift har Venga fået den større tiger-nose-kølergrill, som den øvrige Kia-familie. Samtidig er den nederste del af kølergrillen blevet redesignet med nye tågeforlygter. Kia Venga fås fra lige under 164.000 kr. med 1,4 liters benzinmotor og 90 hk. Vi tester her kampagnemodellen 1,6 Intro Edition med 126 benzin-hk til små 204.000 kr. inkl. levering.

Vidste du?
Kia Venga har vist sig særdeles langtidsholdbar.

Europas største bilmagasin, tyske AutoBild, har tidligere over to år og 100.000 km testkørt Venga med 1,4 liters benzinmotor. Efter at have skilt bilen ad i atomer og undersøgt hver en stump, var den eneste fejl en revnet tågelygtepære. Det fik bladet til at kalde Venga for ‘enhver bilkøbers drøm.’

Hvordan er førerpladsen?
Som i andre MPV’er sidder man højt bag rattet i Venga. Materialer og finish er – bortset fra et syntetisk indtræk, der varmer ubehageligt bagi – lidt over gennemsnittet. Førerpladsen er enkel og overskuelig. Dog er Kia endnu ikke med på touchskærm-bølgen, og der er heller ikke bluetooth-fobindelse, som man ellers forventer i dag. Til gengæld er der mange knapper under det lille info-display. Det basale er dog på plads: Rattet kan justeres i både højde- og længderetningen, førersædet er højdejusterbart og det samme er armlænet mellem forsæderne, så høj som lav kan finde den rette kørestilling. Gearskiftet med seks trin er ekstremt letgående. Virkelig behageligt.

Hvordan opleves kabinen?
Ind og udstigning går som en leg, og der er et godt udsyn hele vejen rundt. Men det er bag forsæderne, at Venga for alvor giver værdi for penge. Der er rigelig benplads og reelt plads til tre voksne på det fleksible bagsæde, som er opdelt 40/60. De to dele kan justeres i længderetningen, ligesom ryglænene kan lægges mere eller mindre bagover. Bagagerummet på 440 liter er også velgennemtænkt. Lastrummet er inddelt i tre ‘etager’, som kan tages i brug alt efter lastbehovet. Bagsmækken åbner højt, så pandebrasken slipper for skrammer. Lægges bagsædets ryglæn ned, bliver gulvet bagi helt plant, og der er 1.486 liter til rådighed.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Søsterbilen Hyundai iX20 blev testet i en forbedret udgave af Euro NCAP i slutningen af 2010 og opnåede de maksimale fem stjerner. Resultatet gælder også Kia Venga. Slutkarakteren for de to levede allerede da op tilEuro NCAPs 2012-krav til en femstjernet bil i hver af de fire ‘bokse’: Voksensikkerhed, børnesikkerhed, fodgængersikkerhed, aktiv sikkerhed samt i totalscoren – uden at resultatet dog var fejlfrit. Siden er sikkerhedskravene strammet yderligere, og Kia Venga giver desværre ikke mulighed for moderne sikkerhedssystemer som autobrems og adaptivfartpilot. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

Det hele kører i olie. Kia Venga er utrolig letkørt – rat, pedaler og gear lystrer dine små vink. Styretøjet er dog lidt syntetisk, og man savner den sidste ‘feeling’ med forhjulenes bevægelser.

På grund af sin høje karosse er Venga følsom overfor sidevind, og det kniber også lidt med retningsstabiliteten ved motorvejskørsel, hvor man kunne ønske sig, at styringen havde mindre servoeffekt og blev tungere.

Hvordan er motoren?
1,6’eren skjuler godt, at den faktisk har 126 hk. Bevares, den trækker fint, men er bestemt ingen sprinter. Støjdæmpningen er i underkanten på motorvej, hvor maskinen render rigeligt med omdrejninger – trods det 6. gear. Du kan overveje den 1,4 liters turbodiesel med 90 hk, der fås til samme pris eller ‘storebror’ på 1,6 liter med hele 128 diesel-hk. Det er en fin maskine, og merprisen i forhold til 1,6 benzineren er kun 10.000 kr.

Passer prisen?
Prisen er ok uden at være rigtig skarp, og så er der samtidig mere spændende alternativer i klassen af mini-MPV’er – også på motorsiden, hvor Kia ikke er med helt fremme. Men mærkets syv år/150.000 km garanti er altid tillokkende. Søstermærket Hyundai giver fem år uden kilometerbegrænsning.

Er der alternativer?
Ja, der er en del andre muligheder. Først og fremmest søsterbilen Hyundai iX20. Designet er mere spændende end Vengas, der nærmest falder i med tapetet, men bilerne er stort set identiske. Så hold øje med kampagnetilbud på de to. Ellers er der Opels Meriva, som ser godt ud og byder på særlig fleksibel indretning og de specielle bagdøre, der åbner fortil. Andre konkurrenter er Nissan Note og Ford B-Max, samt Citroën C3 Picasso og Fiat 500 L, der begge har et mere frisk og ‘funky’ design.

Konklusion
For:
Indretning, letkørt, garanti
Imod: Anonymt design, motor, ikke mulighed for nye sikkerhedsystemer.
Hvilken bil siger:
Stjerner4
Kia Venga er en ‘trofast ven’ i hverdagen, men vi savner mere spræl i motorudvalget, interiør og design. Alt i alt er den bare lidt for meget ‘hverdagens grå mus’, men vi giver den fjerde stjerne for syv års garanti og teknisk pålidelighed.

Læs også tests af konkurrenterne:

Nissan Note er en maximal mini

Luk op for noget godt med Ford B-Max

Opel Meriva er en god ven af familien

Fiat 500L Living – forfriskende funky familiebus

Fakta: KIA Venga 1.6 Intro Edition

Vejl. pris, inkl. lev.: 204.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,9 km/l (CO2: 139 g/km)
Forbrug i test: 13 km/l
Længde/bredde/højde: 407/177/160 cm
Bagagerum (min/max): 440/1.486 liter
Køreklar vægt: 1.305 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter
Effekt: 126 hk/154 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek
Topfart: 182 km/t

Særligt standardudstyr:
Aircondition, armlæn mellem forsæder,el-rude for & bag, automatisk låsning af døre, lavfriktionsdæk, fartpilot/fartbegrænser, højdejusterbart førersæde, justerbart rat (4 vejs), navigation, fjernbetjent centrallås, Hill Assist System, USB / AUX + Ipod indgang, dæktryksalarm, elektriske sidespejle med varme, dobbelt bund i bagagerum.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here