BILTEST: Som familiebil byder Nissan Pulsar på plads og komfort for alle pengene. For bilentusiasten er der knapt så meget, der får hjertet til at banke.
Hvilken bil?
Pulsar er Nissans længe ventede comeback i Golf-klassen. Sidst japanerne forsøgte sig her var med den anonyme Almera, der var så overset, at Nissan helt droppede ud af Golf-klassen i 2006. Nissan var tvunget til at tænke nyt og skabte en mindre revolution, da de efterfølgende lod den trendsættende crossover Qashqai erstatte både Almera og den større Primera. Qashqai var et øjeblikkeligt hit og har siden tjent så mange penge hjem til Nissan, at fabrikken nu har fået mod på at genindtræde i Golf-klubben med Pulsar. Her tester vi den med 110-hestes diesel, der begynder ved 240.000 kr. inkl. lev.
Vidste du at?
Nissan indgår i en tæt alliance med franske Renault, der udveksler stumper på kryds og tværs. Pulsar er baseret på en Nissan-platform, der med en akselafstand på 270 cm er den længste i Golf-klassen. Omvendt kommer de to motorer, som Pulsar leveres med i dag begge fra Renault: Dels den velkendte 1,5 liters turbodiesel med 110 hk som vi tester her, dels en 1,2 liters turbobenziner med 115 hk. Senere følger en 1,6 liter, også med turbo, og 190 hk. Sidst på året får Nissan Pulsar en fransk søsterbil, når Renault lancerer fjerde generation af Megane.
Hvordan er førerpladsen?
Typisk japansk – og det er ment som en kompliment. Dels fordi ergonomien – altså forholdet mellem rat, pedaler og de velstøttende forsæder – passer stor som lille, dels fordi betjeningen er logisk og ligetil. Her er krystalklare hvid-på-sort instrumenter, alle greb sidder som de skal, og den manuelt betjente håndbremse er lige så velsmurt som den er herligt traditionel.
Pulsar er befriet for fancy modeluner og fungerer bare. At udsigten gennem de store ruder i den halvhøje kabine er usædvanligt god, understreger at funktion trumfer form i den hverdagsduelige Pulsar.
Hvordan opleves kabinen?
Stor, rummelig og lidt højere end konkurrenterne, inspireret af Pulsars nære slægtning, crossoveren Qashqai. Kun det tjekkiske pladsmonster Skoda Octavia følger Pulsar til dørs på rå plads. På bagsædet kan du faktisk lægge benene over kors, desværre får japanerne ikke det bedste ud af klassens længste akselafstand: Siddehynden er så flad, at langbenede passager savner støtte under lårene, og så forsvinder langturskomforten i ømme balder. En unødvendig svipser. Finishen med både hård og blød plastic er gennemsnitlig. Til gengæld hørte vi ingen knirkelyde i testugen, og det er ingen selvfølge – heller ikke i dyrere biler.
Er sikkerheden i orden?
Man skal holde tungen lige munden, når man vurderer sikkerheden i Nissan Pulsar. Euro NCAP tildeler topkarakteren fem stjerner, men basisudgaven Visia har ikke automatisk nødbremse som standard og er derfor reelt en firestjernet bil. Omvendt viser crashtesten, at Pulsar grundlæggende er solid og sikker i alle discipliner – kun beskyttelsen mod piskesmæld ved påkørsler er middelmådig. Som Pulsar-køber skal man dog være klar over, at der først er nødbremse med Acenta-udstyr, mens den fulde sikkerhedspakke med vognbaneassistent og blind vinkel-advarsel hører til topudgaven Tekna. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Bilentusiaster med hang til hårde fjedre, sushi-skarp styring og logrende bagender bør kigge på Ford Focus eller Mazda 3 i stedet. Nissan Pulsar rimer på intet tidspunkt på sjov og sport, men overbeviser i stedet med høj komfort ved hjælp af sin bløde affjedring og gode støjdæmpning.
I en gennemført familiebil foretrækker vi også at komme veludhvilede frem uden høj puls, så vi bifalder Nissans prioritering. Faktisk gør den Pulsar til en af Golf-klassens mest komfortable biler sammen med klassekammerater som Citroën C4, Peugeot 308 og Opel Astra. For den komfortorienterede bilist er det godt selskab.
Hvordan er motoren?
Glimrende. Som altid, fristes vi til at tilføje. Renaults 1,5 liters turbodiesel er en gammel kending, men den gør det stadig godt. Bundtrækket er solidt, den tager gerne omdrejninger, og oppe i fart er den fortsat blandt de mest kultiverede oliebrændere. Alderen trykker en smule i form af en let turbotøven under 1.500 omdrejninger, men ellers er de 110 heste et harmonisk match til Nissan Pulsar. Vi kørte godt 18 km/l i en testuge præget af sne, frost og motorvejskørsel. Det er godkendt.
Passer prisen?
Både og. Nissan Pulsar er lanceret med en introrabat på 16.000 kr., der egentlig skulle udløbe med udgangen af 2014. Det er ikke sket – og bør heller ikke ske. Nissan Pulsar er ganske vist pænt udstyret selv i billigste Visia-udgave, men konkurrencen er skærpet i Golf-klassen, hvor Nissan skal genopbygge tilliden til kunderne efter otte års fravær.
Faktisk synes vi, at Nissan Pulsar giver mest mening i billigste udgave med 115 hestes turbobenziner til 214.000 kr. inkl. lev. Den mangler ganske vist automatisk nødbremse, men bevæger du dig længere op i Pulsar-programmet, bliver konkurrencen særdeles hård. Den billigste Pulsar er vores valg.
Er der alternativer?
Konkurrencen er hårdere end nogensinde i Golf-klassen, så Pulsar gør comeback i et minefelt af stærke konkurrenter. Mest attraktiv er Skoda Octavia, der følger Pulsar til dørs på bagsædeplads, trumfer på bagagerum og generelt er uhyre vellykket med 105 hestes diesel og Ambition-udstyr til 262.000 kr. Honda Civic med 130 hestes diesel er knapt så rummelig, mere sportslig, men ser en smule dyr ud til 279.000 kr. Endelig er Kia Ceed med 128 hestes diesel svær at komme udenom med sin gode plads og komfort, tilsat en lækker kabine og hele syv års garanti til 224.000 kr. Det er en stærk pris.
Konklusion:
For: Høj komfort, masser af plads.
Imod: Fladt bagsæde, basisudgave uden nødbremse.
Hvilkenbil siger:
Du får ikke høj puls af Nissan Pulsar, der nærmest gør en dyd ud af være så traditionel, behagelig og forudsigelig som muligt. Til gengæld er Pulsar omgængelig, rummelig og komfortabel som få i Golf-klassen. Så længe introrabatten holder, rækker det til fire stjerner.
Læs også tests af konkurrenterne:
Mesterlig motor løfter Citroën C4
Peugeot 308 er stærk på stil og komfort
Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia
FAKTA: Nissan Pulsar dCi Visia
Vejl. pris, inkl. lev.: 240.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 27,8 km/l (110 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 18,1 km/l
Længde/bredde/højde: 439/177/152 cm
Bagagerum (min/max): 385/1.395 liter
Vægt: 1.300 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel
Effekt: 110 hk/260 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek.
Topfart: 190 km/t
Særligt standard udstyr (Visia):
Aircondition, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, rat m. betj. af cd-radio og fartpilot, USB og AUX-stik, kørecomputer, dæktrykmåler.
Metallak: 6.500 kr. Design Pack (kræver Acenta udstyr): Lyssensor, regnsensor, bakspejl med automatisk nedblænding, nøglefri betjening med i-key og start/stop-knap, mørktonede ruder, LED-forlygter med LED-signatur, 17″ alufælge: 15.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)