Test: Mercedes EQV – en stor og udfordret elektrisk stjerne

BILTEST: Mercedes EQV er den mest rummelige elbil til storfamilien med guldkort og smag for luksus. Ikke alle EQV-stjernerne funkler.

Hvilken bil?

Vil du køre elektrisk, har du brug for oceaner af plads – minimum seks komfortable siddepladser – og skal det være top-luksuriøst, så er der nærmest kun ét godt bud. Og dét bud er denne uges testbil, Mercedes EQV, der er noget så sjældent som stor MPV, nærmest en minibus, med design som en duploklods. 
Billig kan man ikke beskylde den elektriske duploklods for at være. For at EQV skal give mening, skal tallet 300 stå på bagsmækken, og Lang koster 905.000 kroner og Ekstra Lang 14.000 kr. mere. Det 90 kWh-store batteri giver en rækkevidde på cirka 350 kilometer. Batteriet i de to øvrige varianter, 250 Lang og Ekstra Lang, er skrumpet til 60 kWh, og rækkevidden er derfor sølle 230 km. Besparelsen fra 300 til 250 er i øvrigt kun på 67.000 kr., så derfor er 250 tæt på overflødig.
905.000 kr. og en rækkevidde på 350 km vil muligvis afholde mange luksus-hungrende storfamilier fra overhovedet at gøre sig overvejelser i retning af EQV. Men prisen kan forsvares. I hvert fald et stykke ad vejen. Først og fremmest fordi den er så luksuriøs og kæmpestor, som den er. Men også fordi den reelle rækkevidde, skulle det vise sig, er til at leve med.
Til sammenligning er startprisen for en tilsvarende udstyret V-Klasse med dieselmotor – der kan køre virkelig langt på tankfuld af den forbudte væske, og som Hvilkenbil også har prøvet – mindst 1.280.000 kr. Altså 375.000 kr. højere. 

Vidste du at?

Den praktiske arbejdshest, der er født som en varevogn, daterer sig tilbage til 1996 i forskellige udformninger og med navne som Viano, Vito og V-Klasse. I 2019 blev den for første gang elektrisk. 

Frem til opdateringen i 2024 var EQV og V-Klasse mere rustik kassevogn end luksuriøs familiebus, men det er vendt helt på hovedet.

Hvordan er førerpladsen?

I sagens natur sidder man højt, så overblikket er stort i det elektriske raumwunder. Bag rattet er store dele af instrumenteringen som i flere af Mercedes’ personbiler. Det vil sige, at der er to store sammenhængende skærme, betjeningen er genkendelig, og det samme er kabinens mangefarvede ambientebelysning.
Mercedes’ velfungerende, intelligente assistentsystemer er også til stede i EQV, inklusive den adaptive fartpilot og vejbaneassistenten. 
Under infotainmentskærmen sidder tryk- og vippekontakter til klimaanlæggets forskellige funktioner, til de elektriske skydedøre og til valg af køreprogram. Mellem de fremragende læderforsæder en konsol til trådløs opladning af mobiltelefonen plus to USB-C-stik, kopholdere og et plant gulv, hvor man f.eks. kan have sin taske stående. 
Knapperne på rattet er på typisk Mercedes-manér desværre af den såkaldte touch-type, hvor man berører og swiper. Det bliver mine fingerspidser aldrig helt dus med. Af nødvendighed valgte jeg konsekvent at bruge den analoge rulleknap på midterkonsollen til justering af lydanlæggets volumen.
EQV fortjener i øvrigt uforbeholden ros for totalt fravær af det fnug- og fedtede fingre-sugende pianolak-interiør.

Hvordan opleves kabinen?

Over alle 5,14 meter EQV er plads og luksus kodeordene. Med de elektriske sidedøre rullet bagud åbenbarer sig huller i bilens sider, der giver let adgang. Også til tredje række. Sæderne på anden række kan meget nemt vippes op, og med skinner i gulvet kan alle bagsæder forskydes i længden. Ligesom ryglænenes hældning kan justeres.
De fire enkeltbagsæder med armlæn til begge albuer er tæt på lige så komfortable som forsæderne, og bekvem elektrisk transport for seks personer fås formentlig ikke bedre i øjeblikket. 
Bagagerummet er enormt. Minimum 1.030 liter, og dermed gør det mindre, at der ikke er et frunk til tasken med ladekablerne. En faktor, man skal huske, er dog, at bagklappen nærmer sig ladeport-størrelse. Da den klapper udad og opad, kræver det en meters afstand til genstande bag bilen, når den elektrisk betjente ladeport svinger op.

Er sikkerheden i orden?

Bilen er ikke sikkerhedstestet, men Mercedes’ varevogne klarer sig sædvanligvis godt, når de underkastes Euro NCAP’s prøvelser. Da den nyeste EQV er spækket med de fleste af de samme sikkerhedssystemer som andre Mercedeser, og da personerne i bilen er pakket ind i ikke færre end ni airbags, er der al mulig grund til at føle sig tryg.
De aktive systemer er ualmindeligt velfungerende, og den adaptive fartpilot og vejbaneassistenten er behagelige og betryggende. 

Hvordan kører den?

5,14 meter MPV med en egenvægt på 2,9 ton kalder på luftundervogn, og med den kommer man næppe ret meget tættere på at føle sig som passager på et flyvende tæppe.

Kombinationen af dimensioner, vægt og luftundervogn inviterer ikke til andet end afslappet fremfærd, og når man sørger for at køre EQV’en på netop den måde, er den et ualmindeligt komfortabelt transportmiddel. 
Skulle man uforvarende komme til at angribe en rundkørsel med lidt for høj hastighed, skifter det flyvende tæppe karakter til en meget krængende gyngehest. Så den kørestil bliver man hurtigt kureret for. 
Mercedes har formået at fjerne stort set alle varevogns-knirke- og raslelyde, og da den jo er el- og ikke dieseldrevet, er lydbilledet tyst. Kun ved hastigheder over 100 km/t melder vindstøjen sig, men ikke på en måde der generer fornemmelsen af luksus.
EQVs fysiske størrelse gør i øvrigt, at den stort set ikke kan være inden for de fleste parkeringsbåses hvide streger. Og en tur i et snævert parkeringshus kræver en vis risikovillighed.

Hvordan er motor og opladning?

Elmotoren trækker på forhjulene og yder 150 kW (204 hk). Det tenderer til brystsvagt, men på den anden side passer det fint til bilens karakteristik. Tophastigheden er i øvrigt elektronisk begrænset til 140 km/t. Hvilket også er passende, for du vil ikke i nærheden – hverken af hensyn til komforten eller forbruget.
I løbet af testperioden havde jeg en returkørsel mellem Aarhus og København, og på motorvejen valgte jeg at sætte fartpiloten til 110 km/t. Den hastighed faldt perfekt i hak med den komfortable oplevelse og holdt samtidig bilens appetit på at suge batteriet tomt på et ret fornuftigt niveau. 
Det officielle forbrug opgives til 3,65 km/kWh, og gennemsnitsforbruget over de godt 600 kilometer med mest motorvej var 3,45 km/kWh. Luften var fem-syv plusgrader og vinden moderat.
Det målte forbrug svarer til, at 90 kWh-batteriet skaffer en reel rækkevidde på godt 300 kilometer. Og det er faktisk bestået.
Den maksimale lynladehastighed på 110 kW er ikke hurtigt, men på den anden side ladede det forvarmede batteri ufortrødent med 110 kW fra 10 til 80 procent af batteriets kapacitet og fortsatte de næste 10-12 pct. med mere end 90 kW. 

Passer prisen?

Vil man have en elektrisk Mercedes, og er fem sæder ikke nok, er der nærmest ingen vej udenom EQV. EQB kan ganske vist fås med syv sæder, men de to på række tre har karakter af trange klapstole. Den teknisk langt mere moderne EQE SUV fås ikke med syv sæder.
V-Klasse med dieselmotor er absolut et alternativ, der selvfølgelig skal overvejes, hvis behovet for storvogns-luksus er der, og EQV’ens formåen ikke rækker. Den dieseldrevne er fuldt ud lige så komfortabel, dog knap så stille, men merprisen er, så længe elbiler er så massivt lettet for afgifter, betragtelig.

Er der alternativer?

Den lange VW ID. Buzz, Kia EV9 og i sommerens løb også Hyundai Ioniq 9 er ikke 100 pct. direkte konkurrenter, da særligt de to bagerste sæder ikke er i nærheden af at byde på samme plads som i EQV. Men det er dem, sammen med Volvo EX90, man skal kigge på, hvis 7-sædede alternativer skal afsøges. 
Alle nævnte konkurrenter har længere rækkevidde end EQV 300, og Buzz, EV9 og Ioniq 9 koster mindre. En godt udstyret ID. Buzz skal man hive op mod 520.000 kr. op af lommen for at få. Den topudstyrede Kia EV9 GT-Line koster 700.000 kr., EV9-fætteren Hyundai Ioniq 9 må formodes at komme til at koste det samme. 

Endelig er der Volvo EX90, som må formodes snart at rulle ud på vejene. Den koster nogenlunde som EQV, slår den ikke på plads, men i den grad på rækkevidde og ladeevne.

EQV er udfordret. Men på plads, luksusfølelse og komfort er den svær at bide skeer med.
Læs mere om EQV på Mercedes’ hjemmeside.

Konklusion

For: Plads, komfort, effektiv.
Imod: Garanti, pris.
Hvilkenbil siger: 

Mulighederne for velbeslåede storfamilier med hang til luksus og behov for at “gå grønt” er få. Her kommer Mercedes EQV fremfor en dieseldrevet V-Klasse ind i billedet. Den er med sine oceaner af plads, komfort og udstyr det reelle bud. Træerne vokser dog ikke ind i stjernehimlen, og godt 300 km på en opladning kan være en showstopper. Også selvom den faktisk imponerer med sin reelle rækkevidde. Egentlig skulle EQV’en have haft tre stjerner, men den tredje drysser ned, da Mercedes kun yder to års mekanisk garanti.

FAKTA: Mercedes EQV Avantgarde 300 Lang

Vejl. pris, inkl. lev.: 905.100 kr.
Vejl. pris, inkl lev. (billigste): 836.562 kr. (EQV 250 Lang)
Anslået kontantrabat: * 20.000 kr.
Privatleasing: 6.595 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 50.000 kr., leasingperiode 12-48 måneder.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/2/30 år
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 9 (inkl. centerairbag for)
Længde/bredde/højde: 514/193/190 cm
Akselafstand: 320 cm
Bagagerum: 1.030/4.630 liter
Vægt: 2.866 kg 
Anhængervægt: 0 kg
Batterikapacitet (netto): 90 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 351 km
Forbrug: 3,65 km/kWh (27,4 kWh/100 km)
Forbrug i test: 3,6 km/kWh (27,8 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 110 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: 40 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 10 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 150 kW (204 hk), 362 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 12,1 sek
Topfart: 140 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse m. fodgænger og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, blindvinkelassistent, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, adaptive LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, 3-zonet klimaanlæg, læderindtræk, elektrisk justerbare forsæder m. varme, lændestøtte, længdeforskydning af siddehynde og memory, digital instrumentering, 12,3 tommer førerdisplay, 12,3 tommer infotainmentskærm, ambientebelysning (64 farver), MBUX Multimediesystem, navigation (Google Maps), Android Auto/Apple CarPlay, trådløs opladning af mobiltelefon, elektrisk bagklap, 17 tommer alufælge. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

 

Førerassistentpakke (følgefunktion): 3.138 kr.
Elektriske skydedøre: 27.648 kr.
Luftundervogn (inkl. 18 tommer alufælge): 50.242 kr.
Varme i rat: 4.620 kr.
Luksusforsæder: 45.812 kr.
Varme i bagsæder: 26.342 kr.
Foldebord ved 2. sæderække: 12.638 kr.
Digitalt bakspejl: 11.436 kr.
Burmeister Surround System: 18.496 kr.
Metallak: 25.800 kr.
Mørke ruder bag: 8.874 kr.
Panoramatag: 59.970 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here