TEST: Mini 5 door – hundehus med bagindgang

BILTEST: Mini 5 door er stor bilkunst, men bliver ikke en familiebil af to ekstra døre. Selv om 5 door er vokset, er den stadig den kådeste hundehvalp på fire hjul.

Hvilken bil?
Mini – også kendt som det britiske ‘hundehus’ – er rullet ud i tredje generation siden genfødslen i 2001. Designmæssigt er den som snydt ud af næsen på sine forgængere og stadig en charmetrold, der får smilet frem. Teknisk er der sket ting og sager, for den nye Mini står på en ny platform, og både benzin- og dieselmotorer er nye – fra BMW. Her tester vi Mini Cooper med fem døre og en 3-cylindret turbobenziner på 1,5 liter med 136 hk. Den fås fra små 274.000 kr. inkl. levering, men Mini tager sig godt betalt for ekstraudstyr, så testbilen løber op i næsten 343.000 kr.

Vidste du at?
Som dansker kan du godt ranke ryggen lidt, når du ser en ny Mini. Det er nemlig danske Anders Warming, der som designchef hos Mini har stået for den nænsomme evolution af den forrige generation. Arbejdet med redesignet er udført med fuld respekt for det ikoniske mærkes arv, og de karakteristiske træk fra første gang Sir Alec Issigonis ‘hundehus’ så dagens lys for godt 50 år siden er bevaret men videreudviklet.

Hvordan er førerpladsen?

Mini er en ‘drivers car’; det mærker man straks, man sætter sig ind i bilens velformede forstole. Her kan alle finde en optimal kørestilling for forholdet mellem pedaler, rat og gear passer som en chihuahua i Paris Hiltons håndtaske.

Instrumenteringen er til gengæld mere sjælden end køn og logisk: Her sker for meget, og den sorte pianolak (plastic) har desværre holdt sit indtog i stedet for klassisk krom. Speedometeret er fornuftigvis flyttet fra midterkonsollen og ind i førerens synsfelt, men er gnidret som omdrejningstæller og benzinmåler. Men det er mindre minusser i stambogen…

Hvordan opleves kabinen?
Lofthøjden er fin, materialekvaliteten over middel og støjdæmpningen effektiv. Og jo, kabinen er da større end i den 3-dørs udgave takket være 70 mm øget akselafstand. Men nogen familiebil bliver Mini altså ikke, fordi den får et par døre ekstra. Fire personer omkring 175 cm passer perfekt ind i kabinen; alt derover, så begynder kabinen at stramme. Der er godt nok seler til tre på bagsædet, men midtersædet er kun til et barn. Til gengæld har selv folk over 190 cm god plads på forsæderne, hvis bagsædet ikke skal bruges, og bagagerummet er med 278 liter en fjerdedel større end i tre-dørs udgaven.

Er sikkerheden i orden?
Mini Cooper opnåede ikke den forventede topkarakter på fem stjener, men måtte nøjes med fire ved Euro NCAP crashtesten i december. Konstruktionsmæssigt er ‘hundehuset’ sikkert nok men mangler sikkerhedssytemer som fx autobrems city (og AEB interurban) på listen over standardudstyr for at kunne hive den sidste stjerne hjem efter de nye 2015-regler. Vil du have intelligent sikkerhedsudstyr, som er standard i mange langt billigere biler, må du til lommerne. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Lige så veloplagt og legesygt som en kåd hundehvalp, der venter på, at du kaster pinden igen og igen. Mini bliver aldrig træt af at lege, og du kan heller ikke lade være. Bevares, en Suzuki Swift eller en Ford Fiesta styrer sportsligt og præcist gennem svingene, men her kan de slet ikke være med.

Mini Coopers avancerede undervogn er sat op til fri leg og logren med halen i hvert eneste sving. Men Mini er også stivbenet som en gravhund, så ujævnheder og bump på vejen slår direkte op i halen. Til gengæld klarer du sagtens et par timer eller tre på motorvejen i den velvoksne Mini.

Hvordan er motoren?
Den kan du byde hvad som helst – selv på kanten af misrøgt leverer den varen. Motoren trækker rent helt nede fra 1.200-1.300 omdrejninger i minuttet, og den går fint i sjette gear ved 80 km/t. I den anden ende af omdrejningsfeltet snerrer de 3-cylindre herligt uden at få åndenød, når halsbåndet strammes til. Eneste anke; det lykkedes ikke at komme bare i nærheden af de opgivne 21,3 km/l. Så snart Mini Cooper er inden for byskiltet slubrer den 3-cylindrede tørstigt af benzinskålen, og på motorvejen er det svært at nå over 15 km/l.

Passer prisen?
Racehunde er hundedyre, og det er ‘hundehuset’ også. 274.000 kr. for en bil der er mindre end de fleste andre i miniklassen, og som hurtigt nærmer sig 350.000 kr., hvis der skal lidt af alt det lækre udstyr med på slutsedlen betyder, at Mini Cooper er en drømmebil og et statement udi god smag og stil for de få. Men den er supersjov at køre, og Mini Cooper er fortsat kennelens smukkeste hvalp.

Over alt hvor du kommer frem, overøses Minien med kærlige klap i form af anerkendende blikke. Lysten til selv at kaste et blik ud i indkørslen for lige at nyde Mini-synet melder sig hyppigt.

Er der alternativer?
Ja, men ikke mange direkte konkurrenter, hvis det skal være trendy, sjovt, ikonisk og hundedyrt i miniklassen. En Alfa Romeo Mito QV med den suveræne 1,4 liters turbobenzinmotor med 170 hk er også en hård hund og sjov med dobbeltkoblingsgear og et prisskilt på 352.000 kr. Cool designerbiler som Audi A1 Sportback Ambition 1,4 TFSI med 140 hk kr. eller Citroën DS3 Sport med 165 hk – begge til omkring 300.000 kr. – byder sig også til. Du kan selvfølgelig få mange mellemklassebiler til samme pris som Mini Cooper, men det er en helt anden snak…

Konklusion:
For:
Suveræn køreglæde, ikonisk stil og ‘the looks’.
Imod: Pris, plads, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Den velkørende charmetrold er blevet en større og mere funktionel med to ekstra døre. Men Mini 5 door er fortsat mere en legesyg hvalp end en fornuftig familiebil – og tak for det.

FAKTA: Mini Cooper 5 dørs, 1,5 liter 136 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 274.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 14.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l (109 gr. CO2/km – energiklasse A+)
Forbrug i test: 12,9 km/l
Længde/bredde/højde: 398/173/143 cm
Bagagerum (min/max): 278/719 liter
Vægt: 1.220 kg
Motor: 3 cyl., 1,5 liter, twin-turbo benzin
Effekt: 136 hk/220 Nm (230 ved overboost) v 1250 omdr./min.
0-100 km/t: 8,2 sek
Topfart: 207 km/t

Særligt standardudstyr:
Start-stop, sædevarme, opvarmede sprinklerdyser og sidespejle, fartpilot med autobrems, tag og spejle i hvid uden merpris (valgfrit), aircondition. USB og aux-stik.

Ekstraudstyr:
Metallak: 11.000 kr., hvide blinklys: 1.755 kr., multifunktionsrat: 6.400 kr., sportslæderrat: 4.800 kr., hvide stiber på motorhjelm: 2.400 kr., regnsensor: 2.600 kr., klimaanlæg: 8.100 kr., onboard computer: 3.500 kr., radio Mini Visualt boost inkl. Mini connected: 11.000 kr., udvidet bluetooth: 14.000 kr. I alt på test bil: 66.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også:

Mini får vokseværk og fem døre

Test: Mini Cooper S – wouw for et hundehus

Blog: Udvidelse uden udvanding

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Der står i artiklen:
    “men mangler sikkerhedssystemer som fx autobrems city (AEB interurban) på listen over standardudstyr”

    Autobrems city er vel ikke “AEB interurban”. Interurban er vel uden for byen?

    • Hej Michael. Du har ret – der var faldet et “OG AEB interurban” ud af parentesen. Faktum er, at Mini ikke har nogen form for automatisk nødbremse som standard. Med venlig hilsen, Henrik Hauthorn, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here