Den nye Nissan Note byder på en halvkedelig køreoplevelse men også plads som en mellemklassebil og sikkerhedsudstyr, der ellers er forbeholdt dyre luksusbiler.
Hvilken bil?
Den nye Nissan Note er en 5-dørs hatchback, der hører til i det såkaldte B-segment – klassen af biler nummeret større end mikrobilerne. Nissan Note har et omfattende sikkerhedsudstyr som standard fra allerede ca. 160.000 kr. – f.eks. Nissans nye såkaldte Safety Shield system med tre funktioner: advarsler om biler i den blinde vinkel, vognbaneassistent og et Moving Object Dection-system – en slags udvidet bakkamera. Vi tester her Note 1,5 dCi i højeste udstyrsniveau, Tekna, til en kampagnepris på 204.000* kr. inklusive levering. (*gælder april måned – herefter prisstigning på 14.000 kr.)
Vidste du at?
Note blev lanceret med to motorvarianter. En 3-cylindret 1,2 liters benzinmotor med 80 hk samt en 1,5 dCi dieselmotor med 90 hk. Efterfølgende er motorprogrammet udvidet med endnu en benzinmotor. Den kaldes 1.2 DIG-S, har 98 hk ved 5.600 omdr./min. og et drejningsmoment på 142 Nm ved 4.400 omdr./min. DIG-S motoren er udstyret med en kompressor, som via et elektronisk koblingssystem afbrydes ved lave hastigheder for at spare brændstof og slide mindst muligt på motoren. Med den i programmet er der også mulighed for CVT gear – Nissan’sk for trinløst automatgear.
Hvordan er førerpladsen?
Førerpladsen bliver man hurtigt dus med. Der er godt udsyn hele vejen rundt, og alle greb og kontakter er logisk placeret. Instrumenterne sidder godt lige i synsfeltet og står knivskarpe. Del-lædersæderne støtter de rigtige steder – blandt andet takket være en lang siddeflade, der støtter godt under lårene. Både kort- og langbenede chauffører kan finde en god kørestilling. Til gengæld kunne man ønske sig et tykkere rat at holde ved og mindre af den hårde plast, som dominerer både instrumentbord og dørsider.
Hvordan opleves kabinen?
Takket være et beslag på bagsædet, der gør, at det kan skydes frem og tilbage alt efter, om man har brug for ekstra bagageplads eller god benplads for passagererne, kan Nissan Note nærmest få plads til et helt hold squaredancere på gulvet ved bagsædet.
Ind- og udstigning er let i den højloftede kabine. Bagagerummet tilbyder også det efterhånden obligatoriske skjulte rum under gulvet. Men materialer og finish giver en anmærkning i vores karakterbog – her er et stykke op til klassens bedste.
Er sikkerheden i orden?
Nissan Note nåede lige netop ikke over barren til de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crashtesten, men måtte nøjes med fire stjerner. Det skyldes primært fodgængertesten, der med 58 pct. mangler to procent i at nå grænseværdien på 60 pct. En bedre fodgængerkarakter havde sikret den femte stjerne. Den for mange biler så svære brystbeskyttelse i pæletesten blev derimod klaret fint, mens frontaltesten kunne være bedre. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Styring, opsætning, affjedring er jævnt uinspireret, og bløde vinterdæk på de flotte 16” fælge gør ikke køreoplevelsen sjovere. Men Note er letkørt i hverdagens pendlertrafik og start/stop systemet fungerer upåklageligt. Men hold fingrene fra ECO-knappen: Trykker du på den, trækker motoren markant dårligere, og et fjollet, blågrønt lys, der direkte generer i mørke, går amok i instrumentbordet. Så hellere lidt kortere på en liter diesel…
Hvordan er motoren?
Den 4-cylindrede 1,5 liters dCi er udviklet af Renault. Det er en fin, sparsom og omdrejningsvillig dieselmotor, man også møder i Renaults discountmærke Dacia. I Nissan Note yder den 90 hk og udleder 92 g CO2/km. Efter normen klarer den 27,8 km/l ved blandet kørsel, men i praksis nåede vi lige godt 17,5 km/liter. Der var dog mange småture i testugen, og det er bestemt muligt at nå 20 km/liter. Motoren fungerer fint, men knapt så perfekt som i Renault Clio, hvor den også yder ekstra 20 Nm ekstra.
Passer prisen?
Priserne starter ved 135.000 kr. plus levering, og her er kun biler som Citroën C3 og Seat Ibiza en smule billigere.
Bevæger man sig op i udstyrsniveau, løber Note fra konkurrenterne med et omfattende komfort- og især sikkerhedsudstyr, der koster dyrt hos andre.
Det kan ingen af konkurrenterne tilbyde til 200.000 kr. Bemærk, at aircondition og bluetooth er standard i billigste Note, men det smarte, forskydelige bagsæde desværre ikke fås i basisudgaven.
Er der alternativer?
Masser. Ud over de to ovennævnte fx også VW Polo, som er dyrere med mindre udstyr, Skoda Fabia og Honda Jazz. Renault Clio med den samme fine dieselmotor er også en mulighed, hvis du ønsker lidt mere sportslige køreegenskaber. Prisen er stort set den samme. Vi skal op i mellemklassen for at finde biler, der tilbyder samme rummelighed som Nissan Note, og det er bilens største force.
For: Omfattende sikkerhedsudstyr, ekstraordinær benplads på bagsæde.
Imod: Kun 4 stjerner i NCAP, finish i kabinen.
Hvilkenbil siger:
Den nye Nissan Note er værd at notere sig. Pladsen er overbevisende og sikkerhedsudstyret omfattende. Alt i alt en vellykket bil, der vil kunne tilfredsstille de fleste familiers bilbehov til en rimelig penge – så lever vi med lidt uinspirerende køreegenskaber.
FAKTA: Nissan Note 1,5 dCi 90 hk Tekna
Vejl. pris, inkl. lev.: 204.000 (prisen er fratrukket introrabat på 14.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* Næppe meget så længe der er introrabat…
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/3 år eller 100.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 27.8 km/l (Energiklase A+)
Forbrug i test: 17,5 km/l
Længde/bredde/højde: 414/170/153cm
Bagagerum (min/max): 295-310/1465 liter
Vægt: 1.129 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter turbodiesel
Effekt: 90 hk/200 Nm v 1750 omdr/min
0-100 km/t: 11,9 sek
Topfart: 179 km/t
Særligt standardudstyr (Tekna):
Fartpilot med hastighedsbegrænser, armlæn foran og bagi, læderrat, start-stop system, klimaanlæg,, elruder på alle døre, regnsensor, håndfri betjening af mobiltelefon via bluetooth, varme i forsæderne, navigationssystem, nøglefribetjening, dellæder, avanceret sikkerhedspakke med Around View Monitor og Safety Shield (Blind spot warning, vognbaneassistent, Moving Object Detection, der gør opmærksom på personer/genstande, når man bakker)
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Har selv sådan en.
Pendler hver dag sammenlagt 153 km.
Blanding af motorvej, landevej og bykørsel. Jeg holder et snit på 25,3 km/l, efter egen beregning. Bilens computer siger 27,02 km/l.
Det er en smagssag om man vil køre på eco-program, hvilket jeg selv gør. Personligt synes jeg at det ser voldsomt godt ud, med farverne i displayet når eco er aktiveret.
Afgiften på bilen er 2040 kroner årligt. Der er virkelig god plads på bagsædet, når dette er skubbet helt tilbage. Jeg er selv 192 cm, og selvom forsædet er skubbet helt tilbage, så kan jeg stadig sidde på bagsædet, uden at støde på forsædet, hvilket er et kæmpe plus. Jeg har kigget på både Renault Captur og Clio, inden valget faldt på Nissan Note. Der er ikke plads til høje mennesker i de 2 franskmænd.
Jeg har kørt 26000 km i Note’en, og har fundet 2 ting, hvor der kan rettes op.
Klima-anlægget fungere rigtig fint, men det tager en evighed at køle bilen ned, efter nogle timer i solen. Med mindre man vil sidde i en mindre orkan de første 10 min. Bilens indbyggede navigation er ikke altid så god til alternative ruter. Har været rundt på omveje på ca 10 km, fordi bilen mener at det er den hurtigste vej.
Alt i alt en fantastisk bil. Og så til den pris. Jeg købte min som demo model, og fik den for 173.000 kr.
Jeg har haft min note diesel og er uhyggeligt skuffet over brændstoføkonomien.
Kørt 20000 km. 1/3 småture, 1/3 mellemlange ture (30-60 km) og 1/3 lange ture (125 km i et stræk – København-Sj.Odde.. En gang om ugen.
Skulle køre 31 pr l. diesel, forhandlern sagde ‘regn med 25’, men den kører kun 20. Jeg kører eco og bremser med gear, ingen hurtige accelerationer. Meget skuffende.