Test: Nu er de bedste helårsdæk gode nok

test helårsdæk
Foto: ADAC/FDM

Helårsdæk bliver stadig bedre, viser ny dæktest. Fire ud af 16 helårsdæk får karakteren ’god’ – fire er helt uegnede til en dansk vinter.

Helårsdæk bliver stadig mere populære. Og det er forståeligt, for med helårsdæk slipper du for det halvårlige skifte mellem sommer- og vinterdæk og udgifter til dækhotel og hjulskifte. Eller måske bare plads i skuret og ømme rygstykker, hvis du selv roder med donkraft og krydsnøgle.

Men mageligheden kommer med en pris. Som navnet antyder, skal helårsdæk både fungere i knastør sommervarme, i typisk dansk regnvejr og på de få dage, hvor der er frost, is og sne på vejene. Det er en spagat, der kan få de bedste bukser til at revne – og de bedste helårsdæk til at vise svaghedstegn i en eller flere discipliner.

Det er med andre ord lidt en videnskab at vælge de rigtige helårsdæk. Men vigtigt, for i sidste ende handler det om sikkerhed.

Fire helårsdæk er ’gode’

Her kommer den tyske bilistklub ADAC til undsætning med en test af 16 nye helårsdæk. Alle i størrelsen 225/45 R 17-tommer, der passer til populære biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.

ADAC har overvejende gode nyheder i årets test. Sidste år nåede et enkelt helårsdæk bedømmelsen ’god’ og dermed en uforbeholden anbefaling.

I år får hele fire helårsdæk karakteren ’god’ og dermed et skulderklap fra ADAC. Det er første gang nogensinde, at så mange helårsdæk kan anbefales uden nævneværdige forbehold. Og et bevis på, at dækproducenterne hele tiden bliver bedre til både at blæse og have mel i munden, når de skal finde gummiblandinger og dækmønstre, der klarer sig i alt slags vejr.

Goodyear vinder samlet

Vinderne er Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Continental AllSeasonContact 2, Pirelli Cinturato All Season SF 3 og Bridgestone Turanza All Season 6.

Der er små nuanceforskelle mellem de fire dæk, men Goodyear vinder samlet på fine egenskaber i alle vejrtyper.

Sejren kommer dog i hus på testens laveste slid og dermed laveste miljøbelastning. Ifølge ADACs test kan Goodyear-dækket køre hele 68.000 km, før det er slidt ned. Det er imponerende for et dæk, der grundlæggende er et vinterdæk med en relativt blød gummiblanding.

I den anden ende er der snarere voksen skæld-ud til fire billige dækmærker. Arivo Carlorful A/S, Petlas Multi Action PT565, CST Medalion All Season ACP1 og APlus AS909 får alle røde minusser i den tyske karakterbog. Her er det generelt sikkerheden, den er gal med.

Bremser dårligt

Alle fire helårsdæk bremser dårligt. Arivo er værst. Når det bedste dæk i denne disciplin, Continental, holder stille efter at være bremset ned fra 80 km/t på 31,3 meter på våd asfalt, kører bilen med Arivo-dæk stadig 41 km/t. Først efter 42,6 meter lykkes det de billige kinesiske dæk at bringe bilen til standsning.

Det understreger, at der fortsat er meget stor forskel på de bedste og dårligste dæk og at pris og kvalitet som regel følges ad. ADAC-testen viser også endnu en gang, at netop dæk er blandt de dårligste og farligste steder at spare, når det gælder biler.

”Idéen om at kunne køre på samme dæk året rundt er som udgangspunkt god. I praksis har det dog vist sig at være svært at forene gode sommer- og vinteregenskaber i ét dæk. De senere år er der dog sket en stor udvikling inden for helårsdæk, og nu er de bedste af slagsen blevet så gode, at de kan være en god og praktisk løsning for mange. Det er noget, vi har ventet på i flere år. Testen viser dog også, at man stadig skal se sig godt for, for det er langt fra alle helårsdæk, der kan bruges hele året,” siger bilteknisk redaktør i ADACs danske søsterklub, FDM, Søren W. Rasmussen om testresultaterne.

Elbiler er en udfordring

Ifølge FDM er brug af både sommer- og vinterdæk fortsat den optimale løsning, hvis man vil have de bedste dækegenskaber året rundt.

I Danmark vinder elbiler frem – og de kan være en udfordring for selv de bedste helårsdæk.

Det skyldes to ting: Elbiler er typisk 300-600 kg tungere end tilsvarende fossilbiler og rækkevidden er afhængig af dæk med lav rullemodstand-

Helårsdæk til elbiler skal med andre ord ikke bare tackle alt salgs vejr, men også høj vægt og et ønske om særlig lav rullemodstand for ikke at reducere rækkevidden.

Dét er svært. Elbiler og helårsdæk er som udgangspunkt en dårlig kombination. Som elbilejer skal du holde fast i at skifte mellem sommer- og vinterdæk, hvis du både bil have optimal sikkerhed, rækkevidde og lavest mulige slid.

Du kan nærstudere resultaterne for de enkelte dæk på ADACs hjemmeside.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here