TEST: Opel Astra hitter også som stationcar

Opel Astra SportsTourer med godt med udstyr for 200.000 kroner lige ud er også et at årets stærke tilbud for familien Danmark.

BILTEST: Også som stationcar med dieselmotor overbeviser Opel Astra som et af de bedste bud på en kompetent allrounder i Golf-klassen. Pris, plads og præstationer – det hele stemmer.

Hvilken bil?
11. generation af Opel Astra har fået en stærk start i både Danmark og Europa som Opels hidtil bedste forsøg på at køre lige op med ærkerivalen VW Golf som klassens ultimative ’alleskönner’. Astra K, som bilen hedder i Opels bogstavssystem, matcher endelig forbilledet på plads og præstationer, men er samtidig markant billigere. Det gælder også for stationcar-udgaven Sports Tourer som vi tester her med den største dieselmotor med hele 160 hk og det dyreste Innovation-udstyr til 355.000 kr. inkl. levering. Basisudgaven af Opel Astra Sports Tourer koster fra 212.000 kr. med en glimrende, trecylindret 1,0 liters turbobenzinmotor med 105 hk.

Vidste du at?
Stationcar-udgaven af Astra står traditionelt for en stor del af Astra-salget, og er dermed en vigtig model for Opel. Efter alt for mange år med røde tal i regnskaberne har de amerikanske ejere, General Motors, endelig valgt at satse helhjertet på at gøre Opel til en overskudsforretning. Ud over at trække billigmærket og den interne konkurrent Chevrolet ud af Europa, sker det med en kraftig opgradering af Opel-mærket med ny teknik, nye motorer og et mere markant designsprog. Teknisk letter en ny platform Astra for helt op til 200 kg og indfører moderne teknik som trykfølsom betjeningsskærm, der kan ’tale’ med både Apple- og Android-smartphones.

Hvordan er førerpladsen?
En ergonomisk fornøjelse – særligt med testbilens såkaldte AGR-forsæder. Det står for Aktion Gesunde Rucken og dækker over forsæder, der er udformet til at støtte din ryg bedst muligt, blandt andet ved hjælp af en masse indstillingsmuligheder. Merprisen er 5.900 kr. og det er alle pengene værd: AGR-sæderne er med til at gøre Astra-kabinen til en af de bedste i Golf-klassen netop nu.

Finishen er fin uden helt at nå VW Golf-niveau. Til gengæld fungerer betjeningen både logisk og fingernemt med sin kombination af en lækker, trykfølsom skærm og et veldoseret udvalg af knapper til f.eks. klimaanlæg.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig og mere lys end i hatchback-udgaven fordi taglinjen er højere over bagsædet, og sideruderne er større. Benpladsen på bagsædet rækker fint til voksne, her er Astra på niveau med de mest gæstfri i klassen som Golf, Seat Toledo, Kia Ceed og Hyundai i30 – kun Skoda Octavia byder på mere plads. Bagagerummet er stort og regulært og kan udstyres med en Opel-specialitet i form af et væld af rum-inddelere. Eldrev på bagklappen, der kan udløses med et vip med foden, er en anden lækker detalje lige som bagsædet, der fældes frem med tryk på en knap. Sidstnævnte koster dog 4.000 kr. ekstra.

Er sikkerheden i orden?
Opel har tidligere haft problemer med den skrappe pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en pæl med 29 km/t. Astra K tackler dog pælen i fin stil og klarer også de øvrige crashtest-discipliner uden anmærkninger. Kabinen er solid og både på for- og bagsæde yder hovedstøtterne god beskyttelse mod piskesmæld. Fra næstmindste udstyrstrin har Astra endelig fået aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, vejbaneassistent og en afstandsindikator som standard. Endelig er Astra udstyret med GM’s OnStar system, der automatisk ringer til alarmcentralen ved sammenstød og også kan lokalisere bilen, hvis den bliver stjålet. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
’Som en Golf’ skrev vi i testen af den fem-dørs Astra. Ikke overraskende gælder det også for stationcar-udgaven, der byder på en klassisk stram, præcis og meget ’tysk’ køreoplevelse. Selv med testbilens enorme 18-tommer fælge er affjedringskomforten overraskende god – kun de mest skarpkantede ujævnheder slår igennem, nøjagtig som i rivalen VW Golf. Astras lille, men vigtige fordel er styretøjet, der virker den berømte knivspids skarpere og mere meddelsomt end i Golf. Sportslig som Ford Focus er Astra knapt nok, men i Golf-klassen byder den på et af de bedste kompromisser mellem sport og komfort.

Hvordan er motoren?
Bortset fra en 200 hestes turbobenziner er testbilens 160-hestes dieselmotor den kraftigste i Astra-programmet. To turboladere, der blæser ekstra liv i den 1,6 liters store motor ved henholdsvis lave og høje omdrejninger sørger for masser af muskler. Heldigvis sker det ikke på bekostning af den fine gangkultur i en af markedets bedste og mest moderne dieselmaskiner.

Motorens største udfordring er, at den ’normale’ udgave med én turbolader og 136 heste gør det så godt og er en tand mere harmonisk, at vi foretrækker at nøjes og spare 25.000 kr.

En sekstrins gearkasse med en præcis og lækker skiftefunktion følger med i begge motorvarianter.

Passer prisen?
Ja, men testbilens topmotorisering og topudstyr understreger også, at Opel Astra giver endnu mere værdi for pengene i mellemversionerne. Her i topudgaven er den ’kun’ 26.000 kr. billigere end arvefjenden Golf, men prisfordelen øges, når du bevæger dig nedad i Astra-programmet. Næstbilligste Enjoy-udgave med 136 hestes udgave af 1,6 liters motoren til 300.000 kr. ligner et godt køb, fordi der ikke er fedtet med udstyret. Læderrat med varme, fartpilot og p-sensorer for og bag er standard, og for blot 2.000 kr. kan du opgradere til automatisk klimaanlæg.

Er der alternativer?
Ja, men Opel Astra står stærkt, også når man kigger på udstyr og priser: VW Golf Variant med 150 hestes diesel og R-Line udstyr er 26.000 kr. dyrere til 381.000 kr. uden at sætte Astra til vægs. Peugeot 308 med 150 hk og Allure-udstyr til 355.000 kr. følger Astra til dørs på komfort og bagageplads, men er hæmmet af beskeden bagsædeplads. Så er konkurrencen hårdere fra den velkørende Ford Focus, der med 150 hk og Titanium-udstyr koster stærke 325.000 kr., mens Seat er helt nede på 310.000 kr. for en veludstyret FR-udgave af Leon ST med 150 hk.

Konklusion:
For: Ingen svage punkter, stærk motor.
Imod: Mere værdi for pengene i mindre udgaver.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Opel Astra overbeviser også som stationcar. God plads og praktisk sans er klassiske Opel-dyder, som du nu får i flot indpakning til gode priser. Det er tæt på seks stjerner, men mindre motorstærke udgaver med mellemudstyr giver mere værdi for pengene end den testede topmodel.

Læs også tests af konkurrenterne:

Mere af det hele i Golf Variant

Honda Civic Tourer – radikalt rumfartøj

Seat Leon ST – plads i pæn indpakning

Combi er den bedste Octavia

308 SW – familieflytter for frankofile fædre

Kia Ceed SW er både fornuft og forkælelse

FAKTA: Opel Astra 1,6 CDTi Innovation

Vejl. pris, inkl. lev.: 355.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.900 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l (115 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 470/181/151 cm
Bagagerum (min/max): 540/1.630 liter
Vægt: 1.441 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, biturbodiesel
Effekt: 160 hk/350 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek.
Topfart: 220 km/t

Særligt standard udstyr (Innovation):
Aircondition, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat m. varme og betj. af radio og fartpilot, USB og BlueTooth, kørecomputer, dæktrykmåler, p-sensorer for og bag, Lys & Syn-pakke (regnsensor, lysfølsomt bakspejl og lysautomatik), automatisk nødbremse, skilteassistent og bakkestart.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here