Test: Peugeot E-5008 er storfamiliens elektriske drøm, men…

BILTEST: Med syv sæder og en pris under 400.000 kr. er Peugeot E-5008 den miljøbevidste storfamilies drømmebil. Men der er store minusser.

Hvilken bil?

Vi tester i dag Peugeot E-5008, der er tredje generation af franskmændenes populære 7-sædede SUV. For første gang er den også elektrisk, derfor det store E. 5008’eren produceres også med fossilmotor, men den har importøren valgt ikke at tage til Danmark, da den bliver dyr og tæt på usælgelig.
Bilen er den forstørrede udgave af E-3008, og prisen for sæde seks og syv, 25 ekstra centimeter i længden og 16 ekstra mellem akslerne er 30.000 kroner. 
Teknikken er præcis den samme som i E-3008. Bilerne står på Stellantis’ nyeste STLA-platform, og de er sat i verden for at tage koncernens elbiler til nye højder, så Tesla, Volkswagen og de kinesiske konkurrenter fornemmer Stellantis’ hede ånde i nakken. 
Lad mig indlede med at udelukke E-5008 Allure til 360.000 kr. – den vil du ikke have. For den har hverken adaptiv fartpilot, advarsel mod biler i de blinde vinkler, p-sensor foran eller varme i rattet. Allure Pack til 375.000 kr. giver mere mening – den har de nævnte selvfølgeligheder plus de fremragende AGR-forsæder fra Opel, 360 graders kamera og automatisk op- og nedblænding af det lange LED-lys.
GT til 390.000 kr. har intelligente LED-forlygter, hvor man i princippet kører med det lange lys tændt hele tiden, stor sammenhængende 21 tommer skærm og elektrisk bagklap. GT Pack – testbilen – har det meste, inklusive en avanceret fartpilot med følgefunktion.
Batteriet er på 73 kWh, rækkevidden omkring 500 kilometer, og den maksimale ladeeffekt er opgivet til 160 kW. Bilen har ganske vist varmepumpe, men den kan indtil videre ikke bruges til at forvarme batteriet forud for en lynladning. Og det er et problem. 
Den opdatering ventes i første kvartal af 2025. I løbet af andet halvår ventes desuden både E-3008 og E-5008 med et 98 kWh-batteri, der skulle give en rækkevidde omkring 660 km.

Vidste du at?

Tidligere kunne pladskrævende familier vælge mellem ganske mange 7-sædede biler. Det var dengang, da begrebet MPV – Multi Purpose Vehichle – stadig fandtes. 

Tænk bare på Ford, der på et tidspunkt havde fem MPV’er på programmet – B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-Max og Galaxy, de tre sidstnævnte med syv sæder.

Siden er MPV’erne forsvundet, og markedet er gået amok i antallet af SUV-wannabees, også kaldet crossovers. Biler, der gerne vil ligne firehjulstrækkere, men som bare er mere kiksede og i hvert fald langt mindre terrænduelige udgaver af de rigtige SUV’er.

Hvordan er førerpladsen?

Peugeots særlige i-Cockpit er først og fremmest kendetegnet ved et lille rat. De instrumenter, som føreren skal have mest fokus på, sidder over ratkransen, og i E-5008 udgør førerens skærm sammen med infotainmentskærmen i GT og GT Pack 21 tommer. I Allure og Allure Pack må man tage til takke med to skærme på hver 10 tommer.
Materialerne er en blanding af stof på instrumentbord og mellem sæder, pianolak-flader og plastik. Det ser i det store hele godt ud, og der er ikke meget discount over kvalitetsfornemmelsen.
De blanke flader går desværre igen på rattet, hvor tryk- og rulleknapper er afløst af de ulidelige ‘haptisk feedback’-knapper. Knappen til at sætte fartpiloten på pause og genoptage den lagrede hastighed reagerede kun på min berøring hver tredje eller fjerde gang.
På højre halvdel af den store skærm foregår betjeningen med berøringer. Skærmen er lidt længe om at vågne, og reaktionstiden er småsløv. Temperatur samt varme i rat og sæder skal man ind i den store skærms klimamenu for at indstille.
Umiddelbart under den store skærm sidder en mindre rektangulær genvejsskærm med ‘i-Toggles’. Her er lagret 10 genveje til f.eks. lydanlæg, hvis man hurtigst muligt vil skifte fra FM-radio til en lydbog på sin mobiltelefon. Det er udmærket tænkte genveje og fungerer ok.
Gearvælgeren er placeret til venstre for ‘i-Toggles’-skærmen. Umiddelbart vanskelig at lokalisere på grund af den fede ratkrans, men det var måske det eneste sted, der var plads.

Hvordan opleves kabinen?

Sæde seks og syv er de primære argumenter for E-5008’eren. Adgangen til bagerste række går forbløffende nemt, da sæderne på række to nemt glider frem og vippes. Skal personer over 175 cm i højden sidde fornuftigt på bagerste række, kræver det dog, at dem på række to kører deres sæde et par hak frem.
På bagerste række er afstanden fra siddefladen til gulvet lille, så man kommer til at sidde med bøjede ben deromme. Men summa summarum er det ok-bekvemt at opholde sig på sæde seks og syv, og for ikke udvoksede børn går det bedre end ok. 
Bagagerummet er med syv sæder i brug på 348 fornuftige liter. Med sæderne foldet ned i gulvet er bagagerummet nærmest enormt.

Er sikkerheden i orden?

Af en eller anden grund er hverken E-3008 eller E-5008 blevet testet af Euro NCAP i år. Som et udgangspunkt tester organisationen altid basismodellen, og da begge mangler den adaptive fartpilot og blindvinkelassistent, og da den vigtige centerairbag mellem forsæderne ikke fås overhovedet, kan man få den kætterske tanke, at Peugeot ganske enkelt ikke har ønsket at stille op med bilerne.
Ok, ren spekulation. Men at de ikke er testet, er i hvert fald usædvanligt. Normalt klarer Peugeot sig ganske fornuftigt i Euro NCAP’s sikkerhedstest.

Hvordan kører den?

Gættekonkurrence: Hvor meget vejer den 480 centimeter lange elektriske 7-sædede franskmand i den topudstyrede GT Pack-udgave? 

Jeg må tilstå, at det overrasker mig, at kampvægten for en topudstyret E-5008 snuser til 2.400 kilo. Renault Scenic – ja, den har kun plads til fem personer, ved det godt – men den er jo med sine knap 1.900 kilo nærmest en anorektisk sylfide i sammenligning.

Nå, men køreegenskaberne? Den tunge E-5008’s undervogn er – formentlig af nødvendighed – relativt stramt sat op, men uden at det går ud over det altovervejende komfortable indtryk. Vejbump glattes fornuftigt ud, omend dybe kloakdæksler lader sig mærke.
For at kamuflere vægten og fremme familievenligheden er styretøjet gjort umådeligt let. Efter min smag for let, men takket være netop letheden er den tunge basse nem at manøvrere rundt i byens små gader og i trange p-huse.
Da det lille rat kun kræver små udslag, fjerner det toppen af det komfortable på motorvejen, for en del små korrigerende bevægelser skal til, når det går derudad. 
Testbilen er udstyret med 20 tommer fælge – 19 er standard. Mit råd er altid: Vælg de mindste af hensyn til komfort, forbrug og pris. 

Hvordan er motor og opladning?

Her er vi fremme ved E-5008’erens betændte og smertende ligtorne. Lad os tage den mindst ømme først: En officiel rækkevidde på 500 km er fint med et 73 kWh-batteri, men lave temperaturer og lange ture med en del motorvejskørsel er gift for elbiler. På en tur på tværs af landet med seks mennesker ombord og hastigheder mellem 110 og 130 km/t på en fire-seks grader kold, vindstille dag kørte den godt fire kilometer pr. kilowatt-time. Altså et forbrug på godt 24 kWh/100 km. 
Testugens samlede og mere afvekslende køremønster gav et acceptabelt gennemsnit på 4,8 km/kWh (21 kWh/100 km).
Den anden og endnu mere betændte ligtorn handler om ladeeffekt. I specifikationerne er angivet en maksimal effekt på 160 kW. Det er ikke tilfældet, slet ikke i vinterhalvåret.
For det første kan man af uransagelige årsager ikke forvarme batteriet, så det er optimalt beredt til at modtage strøm i en fart. Hvilket ikke fremgår af Peugeots hjemmeside.
En opdatering, så man kan forvarme batteriet og samtidig benyttede navigationsanlægget til planlægning af opladning, ventes i løbet af første kvartal. Men dem, der i dag har købt, og dem, der frem til en gang i 2025 køber E-3008 og E-5008, mangler altså den mulighed.
For det andet tyder alle de erfaringer, som mine danske og europæiske kolleger gør sig, at selv ikke ved sommertemperaturer lader E-3008 og E-5008 med noget, der ligner 160 kW. I hvert fald kun kortvarigt. 
Jeg kørte til en 300 kW-lynlader med 27 pct. på batteriet, og i den lille time, jeg holdt dér og stirrede vantro på instrumenterne, var gennemsnits-ladeeffekten 47 kW. Syv-og-fyrre! Det er nærmest ikke anstændigt og kunne i teorien fratage mig lysten til at anskaffe mig en elektrisk Peugeot.
I anhængertræk-venlige Danmark skal man være opmærksom på, at E-5008 højest kan trække 1.000 kilo på krogen.

Passer prisen?

De 30.000 kr., som den 7-personers E-5008 koster mere end den 5-personers E-3008, er særdeles rimeligt. Som nævnt i indledningen er basisudgaven Allure ikke interessant, da den mangler noget af det selvfølgelige sikkerhedsudstyr og en portion komfortudstyr.
Allure Pack koster 375.000 kr., altså 15.000 kr. mere, og den er alle pengene værd. Men med alt det, som topudgaven GT Pack giver til 400.000 kr., anbefaler Hvilkenbil den dyreste som det bedste køb. Læs om udstyr og specifikationer på Peugeots hjemmeside.

Er der alternativer?

Konkurrenterne er der, men indtil videre er de få. Hvis det kommer til mest mulig plads for pengene, overgår ingen den enorme Kia EV9. Med 76 kWh-batteri og 443 kilometers rækkevidde begynder priserne ved 450.000 kr., med 100 kWh-batteri og en rækkevidde på 579 km vokser prisen til 510.000 kr. Til gengæld er pladsen på række tre en del mere gavmild i EV9 end i E-5008, og sydkoreanerens 800 volts teknologi sikrer en ladeeffekt på 210 kW. Desuden er Kias garanti langt bedre end Peugeots.
Den næsten lige så store kineser, BYD Tang, koster 490.000 kr., rækkevidden er 530 km og ladeeffekten 170 kW.
En af de absolutte darlings, Tesla Model Y, fås i en Long Range-udgave med firehjulstræk og syv sæder til 409.000 kr. Dens rækkevidde er 533 km, og ladeeffekten 250 kW. Mercedes EQB 250+ med syv sæder koster 428.000 kr., rækkevidden er 523 km, men ladeeffekten er kun på 100 kW. For både Model Y’s og EQB’s vedkommende må sæde seks og syv betegnes som hørende til i den knap så gæstfri afdeling. 

Konklusion:

For: Plads til syv, kabine, udstyr, pris.
Imod: Ineffektiv varmepumpe, ladeeffekt, vægt, anhængervægt, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger: 

En 7-sædet elbil har potentiale til at blive en vaskeægte hverdagshelt med det meste af det, du i visse faser af livet har brug for. Selv som 5-sædet vil den være mange familiers drøm, men de to ekstra sæder gør pakken mere komplet. Kvaliteten er fin, men minusserne som den nærmest ubrugelige varmepumpe og den mildest talt langsommelige lynladeeffekt trækker seriøst ned i regnestykket. 
Egentlig ville den takket være de kun 30.000 kr., som den koster mere end den 5-personers E-3008, være selvskrevet til fire stjerner. Men på grund af de horrible oplevelser ved lynladeren, og da Peugeot kun giver to års garanti, må E-5008 nøjes med tre stjerner.

FAKTA: Peugeot E-5008 GT Pack

Vejl. pris: 399.990 kr.
Vejl. pris (billigste): 359.990 kr. (Allure)
Privatleasing: 6.195 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 14.995 kr., leasingperiode 12-36 måneder
Privatleasing (billigste – GT): 5.695 kr./måned v. 10.000 km/år, førstegangsydelse 14.995 kr., leasingperiode 12-36 måneder
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/2/12 år
Garanti (batteri – minimum 70 pct. kapacitet): 8 år/160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6 airbags 
Længde/bredde/højde: 479/190/169 cm
Akselafstand: 290 cm
Bagagerum: 348/916/2.232 liter
Vægt: 2.408 kg 
Anhængervægt: 1.000 kg
Batterikapacitet (netto): 73 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 497 km
Forbrug: 5,6 km/kWh (17,9 kWh/100 km)
Forbrug i test: 4,8 km/kWh (21 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 160 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: 30 minutter (20-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 4 timer og 50 minutter (20-80 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 157 kW (210 hk), 345 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot m. aktiv vognbaneassistent, semiautomatisk vognbaneskifte og vejskiltegenkendelse, blindvinkel-advarsel, advarsel mod krydsende trafik bag, adaptive fuld LED-forlygter med aut. op- og nedblænding, LED-baglygter, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 3-zonet klimaanlæg, varme i forsæder og rat, lændestøtte i forsæder, i-cockpit med 21 tommer skærm, DAB-radio m. seks højttalere, Apple CarPlay/Android Auto, 2 USB-C-stik for og 2 bag, trådløs opladning af smartphone, navigation, elektrisk bagklap, mørktonede ruder bag, 20 tommer alufælge. 

Ekstraudstyr:

Metallak: 11.000 kr.
Anhængertræk: 12.000 kr.
Panoramasoltag: 17.000 kr.
Alcantara/kunstlæder-indtræk: 20.000 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here