TEST: Pris trumfer passion i Chevrolet Cruze Stationcar

Chevrolet Cruze var en af flere modeller, som vi tog afsked med, da mærket traf sig ud af Europa med udgangen af 2015.

BILTEST: Chevrolet Cruze Stationcar er en ærlig og rummelig stationcar til familien, der bare vil fra A til B. Her er masser af udstyr, men også mangel på sjæl og finesse.

Hvilken bil?
Chevrolet sendte Cruze på det europæiske marked i 2009, men først nu får vi den stationcar-version, som især Danmark og resten af det nordeuropæiske marked har sukket efter. Samtidig har modellen fået et beskedent facelift og opdaterede dieselmotorer, der kører længere på literen. Her tester vi den veludstyrede Chevrolet Cruze Stationcar LT med den kraftige 2-liters dieselmotor – nu med tilnavnet Eco. Den koster 266.000 kr., men Cruze Stationcar fås fra 204.000 kr.

Vidste du at?
Chevrolet er en del af amerikanske General Motors, der også ejer tyske Opel. Chevrolet Cruze Stationcar deler teknik med Opel Astra, men produceres i Sydkorea og kører med et ældre motorprogram for at udfylde rollen som GM’s billigmærke. Det gør den med stor succes: Cruze er en af verdens mest solgte bilmodeller. I Danmark kniber det dog med begejstringen. Chevrolet har siden 2009 været bundprop i FDMs kundetilfredshedsundersøgelse AutoIndex.

 

Hvordan er førerpladsen?
Regulær og uden dikkedarer. Bortset fra nogle gnidrede tal i instrumenterne med en utydelig blå belysning, er betjeningen logisk og kørestillingen rigtigt god. Man sidder dog en smule lavt og forsæderne er flade og hårde – det mærkes på langturen. Finishen er klar discount med hård plastic over alt. F.eks. er rattet betrukket med kunstlæder, der ikke gør noget for at skjule sin syntetiske overflade. Men pladsen er godkendt – her er luft og albuerum i alle retninger.

Hvordan opleves kabinen?
God plads foran, men på bagsædet er benpladsen kun gennemsnitlig – rivaler som Hyundai i30 og Kia Ceed er mere gæstfri på bagerste række. Chevrolet Cruze Stationcar vinder dog respekt, når du åbner bagklappen.

Bagagerummet er stort og regulært og med alle de små aflæggerum, der gør det nemt at holde styr på mælk og leverpostej eller gemme iPad’en for nysgerrige blikke. Læssekanten er lav og bagklappen nem at håndtere. Jo, Cruze fungerer fint som stationcar.

Er sikkerheden i orden?
EuroNCAP har ikke testet stationcar-udgaven af Chevrolet Cruze, men i 2009 fik sedanen fem af fem stjerner. Der var ros til den gode beskyttelse af føreren ved både frontalkollision og sidekollision, ligesom Cruze yder god beskyttelse mod piskesmæld. Testen blev særligt bemærket hos EuroNCAP, fordi Chevrolet Aveo tre år forinden – i 2006 – blot havde fået en enkelt stjerne i crashtest. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Ganske tilforladeligt. Som den Opel Astra, Chevrolet Cruze Stationcar deler platform med, er den grundlæggende komfortabel og omgængelig. Fjedrene er forholdsvis bløde, men skarpe ujævnheder slår ikke desto mindre igennem til kabinen. Kører du frisk til, overrasker Cruze positivt med en ganske fin balance. Til gengæld er servostyringen aldeles følelsesløs; du har nærmest ingen føling med forhjulene, og det lægger en mærkbar dæmper på køreglæden.

Hvordan er motoren?
Vi har tidligere kaldt den 2-liters dieselmotor grov og støjende, men i den finpudsede ECO-udgave fungerer den faktisk ok. Snitforbruget er løftet fra 17,9 til 20,8 km/l – vi opnåede godkendte 16,7 km/l – og sidder man inde i bilen, er motoren relativt støjsvag og kultiveret. Med 163 hk og 360 Nm er der tale om massiv power, men motoren spiller kun med musklerne i et smalt område fra 2.000 til 4.000 omdrejninger. På den måde mærkes alderen og motoren kan da også dateres tilbage til første generation af common rail-indsprøjtningsteknikken.

Passer prisen?
Ja. LT-udgaven af Chevrolet Cruze Stationcar er spækket med udstyr, motoren er bomstærk, og det kan ingen konkurrenter matche til prisen på 266.000 kr. Omvendt får du, hvad du betaler for.

Der er sparet på materialerne, og man leder forgæves efter den udefinerbare fornemmelse af finesse eller passion. På den måde er Chevrolet Cruze Stationcar en ærlig bil: What you see is what you get, som de siger i USA. P.t. kører der dog en kampagne med ca. 25.000 kr. i rabat, og det gør unægtelig Cruze lidt mere attraktiv.

Er der alternativer?
De to andre koreanere, Hyundai i30 og Kia Ceed, til henholdsvis 269.000 og 289.000 kr. for tilsvarende udstyrede stationcar-udgaver, byder på federe finish og dieselmotorer, der nok er svagere, men også mere moderne. Renault Megane stationcar med masser af udstyr og den ekstremt fine 130 hestes dieselmotor er et andet alternativ til 282.000. Dermed er vi tilbage ved trumfkortet for Chevrolet Cruze Stationcar: Den er ikke klassens bedste, men den billigste, kraftigste og bedst udstyrede.

KONKLUSION:
For: Stærk pris, masser af kræfter, velindrettet bagagerum.
Imod: Middelmådig finish og køreoplevelse.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Går du efter en ærlig stationcar med mest muligt udstyr og motorkraft til prisen, er Chevrolet Cruze Stationcar bestemt værd at overveje. Lægger du mere vægt på indre kvaliteter som lækre materialer og inspirerende køreegenskaber, bør du kigge andetsteds.

FAKTA: Chevrolet Cruze Stationcar 2,0 VCDI ECO LT

Vejl. pris, inkl. lev.: 266.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.520 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l
Forbrug i test: 16,7 km/l
Længde/bredde/højde: 468/180/148 cm
Bagagerum: 500 – 1.478 liter
Vægt: 1.520 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 163 hk/360 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standard udstyr (LT):
16″ alufælge, ratbetjent fartpilot og radio, elruder for og bag, elspejle med varme, aircondition, elvarme i sæder, multijusterbar førerplads, kørecomputer, bluetooth, USB-stik, regnsensor, baksensor, bakspejl med aut. nedblænding, kunstlæderrat, start-stop, fjernbetjent centrallås, .
Metallak: 6.995 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here