TEST: Savnet dieselmotor er suveræn i Honda Civic

BILTEST: Honda har længe savnet en lille, let dieselmotor til de dieselhungrende europæiske – og ikke mindst danske – bilkøbere. Nu er den her – og den gør det godt i Honda Civic.

Hvilken bil?
Honda Civic er en rummelig fem-dørs hatchback og den sporty dreng i den såkaldte Golf-klasse. Hvilkenbil.dk har allerede testet Civic i 1,8 benzinudgaven, og den var vi glade for. Men hvorfor tester vi den så igen? Jo, siden midten af 2000’erne har Honda kun haft en lidt for tung og lidt for dyr 2,2 liters dieselmotor med 150 hk at byde på, men nu er Civic her med en længe savnet en 1,6 diesel med 120 hk, der gør bilen næsten 50 kilo lettere. Og lad os bare sige det lige ud: Den var værd at vente på.

Vidste du at?
Honda har bygget Civic siden 1972. ’Civic’navnet skal være opstået ud fra Hondas registrerede varemærke ’CVCC’, der er koncernens betegnelse for en specielt brændstofreducerende teknologi, som Hondas ingeniører udviklede først i 1970’erne – blandt andet for at opfylde de stigende miljøkrav på det amerikanske marked.

Hvordan er førerpladsen?
Her har man det godt. Læderrat og gearskifte er i top. Alt er overskueligt og let betjent. Civic i ’Sport’ udstyrsniveau byder på alt det udstyr, man behøver og mere til. For eksempel bakkamera og navigation. Forsæderne er gode, men måtte efter min smag godt være endnu mere faste.

Udsynet bagud især ved højresving er ret begrænset og efterlader hver gang en med en frygt for, at man har overset en cyklist.

Hvordan opleves kabinen?
Den er rummelig og kvaliteten opleves som rigtig god uden dog at nå helt op i ’Audi-ligaen’. Absolut ingen knirkelyde og hård plast her. God benplads til bagsædepassagerer. Og så skal vi ikke undlade igen at fremhæve Hondas ’magiske’ bagsæde, der kan foldes på mange måder og giver et regulært lastrum med plads til for eksempel en cykel inde i bilen. Bagagerummet er med sine 477 liter stort og regulært. Lægges bagsædet ned, får man et plant gulv med plads til 1210 liter oppakning.

Er sikkerheden i orden?
Det er den. EuroNCAP giver den nye Civic topkarakteren 5 stjerner. Også i den voldsomme test, hvor bilen glider sidelæns ind i en pæl, klarede Civic sig godt med god beskyttelse af hoved og underkrop, mens brystregionen er mere udsat. Den lave, bløde front medvirker til at også beskyttelsen af fodgængere ved frontal påkørsel er over middel. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

Det har altid være sjovt at køre Civic, og det er det stadig – ikke mindst med den nye dieselmotor.

Den nyeste Civic model er knap så ’aggressivt’ sat op som modellen før, men ny undervogn med specielle væskefyldte bøsninger vil nok passe til de flestes temperament – selv med de flotte 17 ” fælge. Bilen føles harmonisk og tager vejbump, huller i vejen og andre udfordringer i stiv arm. Samtidig er bilen blevet mere behagelig på motorvej. Gearskiftet er så let skiftende og præcist med kort vandring mellem gearene, at det får et “perfekt” herfra. Styringen er fortsat meget præcis og med en intakt følelse af at køre bil. Det får smilet frem.

Hvordan er motoren?
1,6 i-DTEC er ifølge Honda den letteste motor i sin klasse, og ganske enkelt…suveræn. Lydløs. ”Er det en el-bil,” spurgte genboen, mens Civic’en gik i tomgang. Den trækker allerede fra 800-1000 omdr./min., fra 1500 omdr./min. Er trækket hårdt, og ved 1.800-2.000 på omdrejningstælleren, viser en lille grøn indikator, at nu er det tiden at skifte et trin op i de 6 gear. Ignorerer du indikatoren og fortsætter i samme gear, trækker motoren villigt videre op – meget tættere på det røde felt end mange andre turbo-dieseler, der har tendens til at miste pusten.

Passer prisen?
Ja, det gør den. Ingen konkurrenter kan matche den nye Honda-diesels præstationer, så 279.000 kr. for testbilen i ’Sport’ udstyrsniveau med mange lækkerier må siges at være rimeligt. Hvis man bare vil have den fine motor, kan man ’nøjes’ med Honda Civic 1,6 i-DTEC  ’S’, der har mindre udstyr. Den koster fra 239.000, så du sparer 40.000 kr.

Er der alternativer?
Masser, det er jo Golf-klassen med Ford Focus, Citroen C4, Mazda 3, Kia Ceed, Toyota Auris osv. VW Golf fås til nogenlunde samme pris som Civic i 1,6 liter 105 hk version, men her får du kun 250 Nm. Næste trin er den 2,0 liters 150 hk udgave med 320 Nm, men så runder du også 340.000 kr. Som potentiel Honda Civic køber –med glæde ved sportslige køreegenskaber – kan du også rette blikket mod Seat Leon. Kia Cee’d med 1,6-liters dieselmotor giver dig den attraktive 7 års garanti med i købet, men en bil der lige mangler det sidste i at matche kvalitetsniveauet i Honda Civic. Prisen er stort set den samme.

Konklusion: 
For: Den nyudviklede, suveræne motor med lavt forbrug, lækkert, lækkert gearskifte, knivskarpe køreegenskaber, god kvalitet hele vejen rundt, højt udstyrsniveau, fin plads og så til bagagen.
Imod: Designet – Civic er for aparte, vil nogen synes. Udsynet bagud.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Den nye diesel sætter ifølge Honda selv konkurrenterne til vægs. Og vi må give dem ret. Trækkraft, harmoni og økonomi er i top og dieselen rykker Civic et trin tættere på den sjette stjerne i forhold til benzinudgaven. Honda har nu for alvor meldt sig ind i kampen om den store gruppe af købere i hatchback-klassen.

FAKTA: Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: 283.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 27,0 km/l
Forbrug i test: 18,2 km/l
Længde/bredde/højde: 430/207/144 cm
Bagagerum: 477-1.210 liter
Vægt: 1.440 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 120 hk/300 Nm
0-100 km/t: 10,5 sek.
Topfart: 207 km/t

Særligt standard udstyr (Sport):
17″ alufælge med 225/45 dæk, læderrat og -gearknop, el-spejle med varme, to-zone klimaanlæg, varme i sæder, regnsensor, bluetooth for håndfri mobil, bak-kamera.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here