Test: Skoda Enyaq bliver bare bedre med tiden

test skoda enyaq

BILTEST: Skoda har igen-igen forbedret Enyaq og sat prisen ned. Den tjekkiske el-SUV gør det let at skifte fra fossilbil til elbil.

Hvilken bil?

Siden lanceringen i 2021 har Skoda Enyaq været blandt Danmarks mest solgte elbiler. Sidste år fik den et facelift, der stort set ikke ændrede designet, men til gengæld tog hånd om de fleste svagheder og kritikpunkter: En ny motor øgede kræfterne fra 150 til 210 kW (204 til 286 hk), rækkevidden fra 538 til 557 km og ladekapaciteten fra 125 til 135 kW. Samtidig blev det udskældte infotainmentsystem forbedret med en større skærm og ikke mindst hurtigere software med mere logisk betjening. Vigtige detaljer som varmepumpe og adaptiv fartpilot blev standard. Sidst men ikke mindst gik Skoda ind i priskrigen på elbiler, og barberede 40.000 kr. af prisen.

Nu har Skoda så forbedret Enyaq igen. Denne gang handler det mest om kosmetik med den nye ‘Tech Deck’ front i samme stil som den lidt mindre Elroq. ‘Næsejobbet’ skal holde Enyaq frisk og sikre familielighed med kommende elbiler som Epiq og den store Vision 7.

Her tester vi den face-faceliftede Enyaq 85 med stort batteri og 555 km rækkevidde, som er den variant vi anbefaler. Her får du meget elbil for pengene. Vi har også testet den som Coupé. Merprisen er 15.000 kr. Til gengæld øger den lavere taglinje rækkevidden med ni km.

Vidste du at? 

Enyaq er Skodas første rigtige elbil. Teknikken kommer fra VW-koncernens MEB-platform, der også danner basis for søsterbilerne Audi Q4 e-tron, VW ID.4, ID.5 og i overvejende grad de større ID.Buzz og ID.7.

Tjekkerne er dog på vej med en hel serie af nye elbiler. Elroq, der teknisk set er en afkortet Enyaq, kom tidligere i år. Sidst i år kommer turen til Epiq, en lille crossover i fire-meter klassen, der formentlig skal koste lige under 200.000 kr. og får en rækkevidde på 400 km. I 2026 fuldendes trekløveret med den endelige udgave af den syv-personers SUV, Vision 7. Ifølge vedvarende rygter er Skoda også ved at udvikle en elektrisk udgave af den populære Octavia. 

Hvordan er førerpladsen? 

Hvis man har prøvet at sidde i VW’s elbiler ID.3, 4 og 5, stiger man ud igen med en fornemmelse af, at VW har sparet mere end en håndfuld euro på finishen. Trods navnet er VW’s elbiler en smule rustikke i kabinen.

Sådan er det slet ikke i Skoda Enyaq. Tjekkerne har nærmest gjort det til en sport at drille storebror med lidt lækrere finish. I Enyaq er det meget tydeligt med blødt stof eller kunstlæder på instrumentpanelet. Her er også støjdæmpende foring af lommerne i dørsiderne, knapper til alle fire elruder (VW nøjes med to!) og et væld af knapper i både rat og midterkonsol, der forbedrer betjeningen.

Læg hertil et stærkt forbedret infotainmentsystem, der – som i VWs ID-modeller – nu fungerer både hurtigere og mere intuitivt.

Senest har Skoda tilføjet et par små genvejsknapper, der gør det muligt at frakoble fartalarm og vognbaneassistent med i alt tre tryk. Det er en kæmpe forbedring, hvis du bare vil passe din egen butik, når du kører bil.

Enyaq er bare et virkeligt rart sted at opholde sig. Er du i forvejen Skoda-ejer vil du hurtigt vænne dig til bil og betjening. Enyaq vil tiltale de bilister, der gerne vil skifte til el, men ikke har mod på at sætte sig ind i elbil, der virker som et fartøj fra det ydre rum. Skoda gør omstillingen let, og vi tror, at det er en stor del af forklaringen på Enyaqs popularitet.

Hvordan opleves kabinen?

Udover en semi-premium kvalitetsoplevelse, er masser af plads et andet typisk karaktertræk ved Skoda. I Enyaq kommer det til udtryk i et lidt større bagagerum end søsterbilerne, fordi tjekkerne har gjort bilen en smule længere. Og så alle de små, finurlige detaljer, der gør hverdagen lidt lettere. Som paraplyen i førerdøren og rum-inddeleren, der fastholder løse genstande, når du fastgør den med velcro på tæppet i bagagerummet. Smart!

På bagsædet forkæles passagererne med et fladt gulv, plads til tre og egne friskluftdyser. Benplads er her masser af, og du har bedre støtte under lårene end i så mange andre elbiler, hvor batterierne i bunden løfter gulvet.

Lidt uforklarligt har de ellers så betænksomme tjekker dog ikke lavet et frunk under fronthjelmen. Her ville det ellers være praktisk at opbevare ladekablerne, så man altid kan komme til dem. 

Er sikkerheden i orden? 

Ja, Skoda Enyaq slap særdeles godt fra mødet med muren i Euro NCAPs crashtest i 2021, hvor den blev kåret som ’best in class’. Der var topkarakterer i alle discipliner, bortset fra beskyttelse af bløde trafikanter. Her var Enyaq en smule hårdhændet. Et typisk problem for høje SUV-modeller, der rammer fodgængere og cyklister hårdt der, hvor det for alvor bliver farligt.

Siden er NCAP-testen skærpet flere gange, men vores vurdering er, at Enyaq fortsat er blandt de mest sikre biler i sin klasse. Også fordi den bl.a. har en moderne centerairbag, der forhindrer forsædepassagererne i at skade hinanden ved sidekollision og løbende får forbedret sine aktive sikkerhedsassistenter. Læs mere hos Euro NCAP her.

Se også videoen her:

Hvordan kører den?

Skoda Enyaq har en gennemført afslappet opførsel. Den er i sit es på de lange stræk på motorvejen, hvor affjedringen fungerer godt og det lidt sterile og letgående styretøj holder kursen støt. Samspillet mellem den adaptive fartpilot og de forskellige assistenter er diskret og velfungerende uden de hidsige korrektioner, man kan opleve i andre biler.

Bortset fra lidt rumlen fra testbilens enorme 21-tommer hjul (19-tommer er standard og støjer mindre) er Enyaq tyst og tilbagelænet – en langtursbil i begrebets mest positive forstand.

I byen er Enyaq mindre oplagt. Her mærker man, at den træder med mere end 2,2 tons på badevægten. Især når de enorme hjul rammer skarpe kanter og huller. Så tramper undervogn og dæk lidt uelegant på ujævnhederne, og sætter hårdt mod hårdt i stedet for at absorbere og glatte ud. Vi lever sagtens med det, men ville undlade at gå op i testbilens enorme 21-fælge, der ellers ser godt ud til den massive Enyaq.

Hvordan er motor og opladning?

Med den gamle motor var Enyaq om ikke sløv, så noget mere blodfattig sammenlignet med mange andre elbiler. Nu er der en ny elmotor mellem baghjulene, der både er 40 procent kraftigere og bruger mindre strøm. Altså ren win-win, og det kan mærkes: Kraftoverskuddet er passende, og hvor Enyaq tidligere har været kendt som lidt af en strømsluger, er forbruget nu normaliseret. Ja, i testugen, der var begunstiget af vindstille sommervejr og næsten udelukkende landevejskørsel, nåede vi et forbløffende snit på 7,3 km/kWh.

Det svarer til en rækkevidde på den gode side af 550 km, præcis som den ellers optimistiske WLTP-norm lover. Med mere motorvejskørsel kan du stadig regne med at køre over 400 km på en opladning – og 350 km om vinteren.

Det er virkeligt fine forbrugstal, der gør Enyaq langtursegnet. Også fordi den præsterer godt under lynladning. En max-effekt på 135 kW imponerer ingen, men ladekurven er flad, så det tager 28 min. at lade fra 10-80 pct. Det er i den gode ende for elbiler med klassisk 400 volt-teknologi. 

Passer prisen? 

Både og - du skal i hvert fald se dig for, når du bestiller din Enyaq. Mens prisen for en Enyaq 85 tilsyneladende er faldet fra 380.000 til 350.000 kr., har Skoda skruet ned for udstyret og op for priserne. For eksempel begynder du med en småtrist kabine, som det kan koste op til 16.500 kr. at peppe op med mere lækkert indtræk. Metallak kan løbe op i 22.500 kr, elektrisk anhængertræk koster også 22.500 kr. og så er der alle pakkerne. Vil du have de fremragende matrix LED-forlygter, el-justerbare sæder og sideairbags i bagsædet, skal du have Premium-pakken til 50.000 kr.

Sådan ser priserne i hvert fald ud i Skodas konfigurator, men når du vælger dem, viser de sig at koste mindre. F.eks. koster Premium-pakken kun 20.000 kr. Det er stærkt forvirrende for dig som forbruger, så tag en grundig snak med din forhandler, inden du bestiller udstyr til din Enyaq. Regner man på udstyret, er Enyaq ikke reelt blevet 30.000 kr. billigere.

Er der alternativer?

Konkurrencen er nådesløs i klassen for mellemstore, elektriske SUVere. Men Skoda Enyaq kan måle sig med dem alle.

Søsterbilerne VW ID.4 Style+ og Audi Q4 45 e-tron Progress til henholdsvis 380.000 kr. og 400.000 kr. er de mest direkte rivaler. Vi synes Enyaq er lidt lækrere end ID.4 og vil ikke betale 50.000 kr. mere for Audien, selv om den fjedrer lidt mere komfortabelt.

Tesla Model Y Long Range baghjulstræk med 622 km rækkevidde til 360.000 kr. er et stærkt og komplet udstyret alternativ. Især hvis du er til Teslas minimalistiske én-skærms betjening.

De koreanske søsterbiler Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 til henholdsvis 315.000 og 350.000 kr. lokker med 800 volt teknologi og lynhurtig opladning fra 10 til 80 procent på 18 minutter. Med 229 hk har de mindre power, men standardudstyret er omtrent det samme. Ioniq 5 er meget komfortabel og nærmest billig, mens EV6 kører mere dynamisk end Enyaq.  

Konklusion:

For: Plads, komfort, finish, allround-kvaliteter
Imod: Affjedring ved lav fart, priser på udstyr
Hvilkenbil siger:

Skoda Enyaq er som en god vin, der bare bliver bedre med alderen. Tjekkerne fornyer og opdaterer løbende modellen, så den over tid er modnet til at blive en af markedets mest velfungerende elbiler. Seneste facelift med den mere vindglatte ‘Tech Deck’ front holder også Enyaq visuelt ung. Samtidig er betjeningen blandt de mere letforståelige og intuitive. Det gør også Enyaq til et oplagt valg for bilister, der vil omstille fra fossil- til elbiler uden alt for store overraskelser – og det er ment som en kompliment.

FAKTA: Skoda Enyaq 85 

Vejl. pris, inkl. lev.: 350.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år - 150.000 km
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 466/188/162 cm
Bagagerum (min/max): 585/1.710 liter
Vægt: 2.176 kg
Anhængervægt: 1.000 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 77 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,6 km pr. kW (15,1 kWh/100 km)
Målt forbrug: 7,3 km pr. kW ved ca. 22 gr. og mest landevej
Rækkevidde: Op til 555 km
Ladeevne: Op til 135 kWh DC
Opladningstid: 28 minutter (10-80 pct. ved 135 kW DC), 7,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 210 kW (286 hk) / 545 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek.
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr: 

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, syv airbags inkl. midterairbag, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 3-zonet klimaanlæg, varme i rattet, p-sensor for og bag samt bakkamera, varme i forsæder, 13 tommer touchskærm, 8 højttalere, DAB-radio, trådløs Apple Carplay, navigation, nøglefri adgang og start, 19 tommer alufælge, paraply i førerdøren. ( * Anslået af hvilkenbil.dk) 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here