BILTEST: Chevrolets bud i golfklassen har fået ny, danskervenlig bagdel og er skrumpet i pris. Men konkurrencen er hård, og så er Chevrolet Cruze ikke længere klassens bedste tilbud.
Hvilken bil?
Chevrolet sendte Cruze på det europæiske marked i 2009, og allerede dengang lignede bilen en stærk spiller på golfbanen med gode priser og masser af udstyr. Desværre for Chevrolet var modellen ikke en hatchback men en lille sedan. De har altid haft det svært i Danmark, så Cruze blev aldrig helt den forventede succes. Men nu har Cruze endelig fået praktisk bagklap, så den appellerer mere til den danske smag – det er den udgave, vi tester her.
Vidste du at?
Chevrolet er en del af amerikanske General Motors, der spiller på to heste med mærket.
Hjemme i staterne er ”Chevy” lig med store, billige biler til folket, mens europæerne får deres langt mindre Chevrolet’er fra den tidligere Daewoo-fabrik i Sydkorea.
Chevrolet Cruze er bygget på General Motors’ Delta-platform, som den deler med blandt andet den seneste Opel Astra. En stationcar-udgave blev lanceret i september 2012 og er snart på vej til Danmark.
Hvordan er førerpladsen?
Sæderne fortil er store og komfortable, og det er let at finde sig til rette. Mere sportsligt orienterede typer vil nok mene, at sæderne ikke støtter nok. Her er også masser af loftsplads, og instrumentbordets mange knapper er rimeligt overskueligt arrangeret. Til gengæld er speedometer og omdrejningstæller udstyret med små og lidt utydelige tal.
Hvordan opleves kabinen?
Masser af plads fortil, knap så meget bagtil, hvor langlemmede teenagere kan få besvær med at få plads til hoved og knæ. Cruze har siden de første udgaver kom på markedet været proppet med udstyr, særligt i den dyreste LT-udgave, som vi kører her, og det gælder naturligvis også hatchbacken. Her er ratbetjening af radioen, fartpilot, aircondition, baksensor, elruder og meget andet godt.
Er sikkerheden i orden?
EuroNCAP har ikke testet hatchbackversionen af Chevrolet Cruze, men testen af sedanen i 2009 udløste fem stjerner til modellen, der gav glimrende beskyttelse til føreren ved både frontalkollision og sidekollision, ligesom den yder god beskyttelse mod piskesmæld. Testen blev særligt bemærket hos EuroNCAP, fordi Chevrolet Aveo tre år forinden – i 2006 – blot havde fået en enkelt stjerne i crashtest. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Som navnet mere end antyder, er Cruze fortrinsvis skabt til komfortabel kørsel. Servostyringen er meget let og formidler ikke meget kontakt med vejen. Appetitten på sving er til at overskue, til gengæld fjedrer Cruze ganske blødt og behageligt henover ujævnheder.
Hvordan er motoren?
Med et enkelt ord: Grov. Faktisk er den ellers stærke dieselmotor en af Chevrolet Cruze’s største svagheder.
Der er godt nok masser af kræfter at lege med, hele 163 beredvillige heste står til din rådighed, men de pruster og raller også højlydt, når de skal levere kræfterne.
Passer prisen?
Ja. Man skal kun smide 5.000 kr. ekstra for at få hatchback-udgaven frem for sedanen, og de penge er godt givet ud, særligt fordi hatchbacken må forventes at blive mere populær på brugtmarkedet end sedanen. Samtidig kører Chevrolet kampagne på alle motor- og udstyrsversioner, så denne dyreste model kan fås til 244.995 kr. – det er 50.000 kr. under normalprisen.
Er der alternativer?
Der er masser at vælge mellem i golfklassen, men Cruze ligger sig i den gode ende rent prismæssigt. Skal man have lige så meget dieselpower hos konkurrenterne skal man lægge mellem 310.000 og 340.000 for Ford Focus, Citroën C4 og VW Golf. Prioriterer man køreglæde højest, er der ingen vej uden om Honda Civic, der kan fås med 1,8-liters, 142-hestes benzinmotor for 250.000 kr. – også som kampagnepris. Og så er der selvfølgelig koreanerne: Kia Ceed med den kraftigste 1,6-liters dieselmotor rammer 250.000 kr.
Konklusion:
For: Fin pris, masser af kræfter med den store dieselmotor.
Imod: Grov motor, lidt kedelig kabine.
Hvilkenbil siger:
På mange måder er Chevrolet Cruze et godt tilbud. Her er masser af udstyr for pengene, fin plads i bagagerummet, nydeligt design og en motor med overskud, der dog lyder grov. Men Cruze er også mageligt anlagt og lidt kedelig at køre.
FAKTA: Chevrolet Cruze 2,0 VCDI LT
Vejl. pris, inkl. lev.: 249.000 kr. (Kampagnepris, normalpris er 299.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 0 kr.
Årlig ejerafgift: 3.960 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 451/180/148 cm
Bagagerum: 413-883 liter
Vægt: 1.480 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 163 hk/360 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek
Topfart: 205 km/t
Særligt standard udstyr (LT):
16″ alufælge, fartpilot, elruder, elpsejle med varme, klimaanlæg, elvarme i sæder, varmekanaler til bagsæder.
Metallak: 6.995 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk
Af Jens Østergaard