Test: Sublime Skoda Superb er bedre end nogensinde

BILTEST: Den tjekkiske testbil er ‘der bessere Passat’. Selv med det unævnelige brændstof i tanken har Skoda aldrig været mere Superb.

Hvilken bil?

Siden år 2000 har tjekkiske Skoda været lillebror i moderfabrikken Volkswagen. Dagens testbil er fjerde generation af den rummelige Superb, hvor kvalitet, finish og gode løsninger nærmest står i kø.
Og dét i en grad, så VW uden at ryste på hånden var sikre på, at de roligt kunne overlade udvikling og produktion af ikke kun Superb, men også deres egen Passat, til tjekkerne.
Visuelt er der sket nogle små ændringer på den meget genkendelige tjekke. Under metallet er koncernens MQB-platform genbrugt, men opdateret, så den kan rumme mere aktivt sikkerhedsudstyr, mere teknologi i infotainmentdelen og mulighed for den elektrificerede opladningshybrid.

Testbilen er noget så politisk ukorrekt og unævneligt som en diesel. Ja, undskyld. Men de udskammede dieseler har stadig en vis berettigelse, især hvis kørselsbehovet er meget stort og aftalekalenderen tætpakket.

Den bomstærke og harmoniske 2-liters dieselmotor yder 150 hestekræfter, transmissionen er en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, og prisen er 505.000 kroner for mindst udstyrede Selection. Som ikke er i nærheden af at være skrabet.
En 1,5 liters opladningshybrid – kaldet iV – med 204 hk koster lige nu 460.000 kr. Den 1,5 liters med 150 turbobenzinheste står i 470.000 kr. Med firehjulstræk og 193 dieselheste løber prisen op i 610.000 kr., og topudgaven med 2,0 liters benzinmotor, 265 hk og firehjulstræk rammer 670.000 kr. Den Laurin & Klement-topudstyrede koster 100.000 kr. mere end Selection.
I modsætning til VW Passat har Skoda Superb også kunnet fås i en 5-dørs udgave – pt. er den dog ikke på programmet.

Vidste du at?

Nogle bilproducenter har brændt fingrene noget så eftertrykkeligt, når de har valgt forkert navn til en model. Tænk bare på Mitsubishi Carisma, der nok er en af de biler i nyere tid med netop mindst karisma.
Derfor var det ret selvbevidst af Skoda at navngive deres Superb med så positivt et tillægsord, da det åbner for spot og spe. Men med fjerde generation Superb er den frygt helt ubegrundet.
Med til at hæve Skoda over mange andre er små indlysende gennemtænktheder. I Superb findes der angiveligt ikke færre end 28 af de efterhånden berømte ‘simply clever’-tiltag, begyndende med paraplyen i et hulrum i venstre fordør, sne- og isskraberen på indersiden af tankdækslet – begge i øvrigt fremstillet af bæredygtige materialer – ekstra lommer på bagsiden af forsæderyglænene til bagsædepassagerernes mobiltelefoner, kroge til indkøbsposer i bagagerummet, såkaldte Smart Dials under infotainmentskærmen … og så videre.

Hvordan er førerpladsen?

For at fortsætte med Smart Dials: De tre runde knapper under den 13 tommer store og krystalklare infotainmentskærm har flere funktioner, der gør livet nemt og højner trafiksikkerheden. De gør nemlig, at føreren ikke skal fedte rundt med sine swipende fingre på skærmen. 
På de to yderste dreje- og trykknapper reguleres klimaanlæggets temperatur og sædevarmen, og den midterste kan programmeres til det, man mener ofte at have brug for. Gammeldags knapper er videreført på rattet, der er behageligt fri for de overfølsomme typer kaldet ‘haptisk feedback’.
Sæderne støtter fremragende, ergonomien kan tilpasses de fleste kropsbygninger, og når man hurtigt har vænnet sig til, at gearvælgeren er stilken til højre på rattet – som i elbilerne Enyaq og Elroq – er oplevelsen, at alt er lige dér, hvor du forventer, at det er.
Stemmeassistenten Laura er ligesom Volkswagens Ida endnu ikke færdigbagt, men en dag lykkes det vel for koncernen at uddanne deres assistenter, så de ikke misforstår mere, end de forstår.

Hvordan opleves kabinen?

Den nyeste Superb er fire centimeter længere end forgængeren, og lur mig om ikke de centimeter er brugt til at berige bagsædet med. I hvert fald er man på Superbs bagsæde forkælet af så god plads, at to rejsende kan sidde med korslagte ben. 
Men bilen er fossildrevet, den findes også med firehjulstræk, og derfor har den en høj kardantunnel. Der er dog fin plads på begge sider af den, så også en tredje velvoksen uden problemer kan tage plads.
Klimaanlægget er 3-zoners, så dem i bagsædet kan vælge egen temperatur, og i de to yderste pladser er der varme. Bagagerummet sluger 690 liter, og når bagsædets ryglæn er lagt ned, er Superb Combi klar til hjemtransport af de nyindkøbte møbler.

Er sikkerheden i orden?

Alt andet end de maksimale fem stjerner i Euro NCAP-testen ville have været en kæmpe skuffelse. Så ja, Superb fik fem.
Den er spækket med airbags, inklusive den vigtige mellem forsæderne, og for 5.500 kr. kan tilkøbes yderligere fire. Så hvis ulykken sker, er både bilens konstruktion og antallet af airbags om ikke garant for, men så i hvert fald stærkt medvirkende til, at man kan føle sig meget sikker i en Superb.
Læg dertil, at den adaptive fartpilot og den aktive vognbaneassistent sammen med de øvrige aktive sikkerhedssystemer fungerer præcist og overbevisende.

Hvordan kører den?

Med den bomstærke dieselmotor og dobbeltkoblingsgearkassen er Superb først og fremmest komfortabel og afslappende. Støj er der ikke meget af, hverken fra vind eller vej – og tak for at nøjes med 17 tommer fælge, Skoda. 17 er rigeligt.
Bump, både dybe og skarpe, håndterer den elegant, og styretøjet er præcist og letgående. Superb er en stabil langdistance-æder, som man kan køre mange kilometer i uden at blive træt i skuldre og lænd eller ør i hovedet. 

Hvordan er motoren?

Om det er fortjent eller ikke, kan man diskutere: Men en dieselmotor er, også selvom den så rigeligt opfylder alle krav til udledning af uvelkomne stoffer, udskældt.
Men har man behov for at køre virkelig mange kilometer, og er der ikke tid i kalenderen til at holde i en lynlader i to gange minimum en halv time hver dag, er Superb 2,0 TDI en rigtigt fin løsning.

Eller holder man bare af dieselmotorens harmoni og er klar til den højere ejerafgift, klar til at betale ved den sorte pumpe, og kan man ignorere de miljøfrelstes bebrejdende blikke, så igen – så er en bil som Superb 2,0 TDI en meget fin løsning.

Motoren er bomstærk, momentet på 360 Newtonmeter fra 1.600 omdrejninger leverer masser af bundtræk, og på motorvejen er dieselen knapt til at høre og fraværet af vibrationer tæt på niveauet i elbiler. I løbet af testugen overraskede den i øvrigt positivt: Trods et ganske varieret kørselsmønster med en del motorvej kørte den længere på literen end det lovede. WLTP-løftet er omkring 20 km/l, jeg endte på 21,4.
Og – som det hedder med en af de nye og meget (mis)brugte DJØF-vendinger – så ‘kan det noget’, at der efter fuldtankning står, at man først skal forbi tankstationen igen om 1.300 kilometer.

Passer prisen?

505.000 kr. for en veludstyret og meget rummelig langdistancerytter er ok-rimeligt. Besparelsen ved at købe opladningshybrid er, indtil nogle af afgiftslettelserne forsvinder ved årsskiftet, 55.000 kr. Og det valg må man jo tage med sig selv, hvis Skoda Superb er den bil, man vil have.
I hvert fald er opladningshybridens kørekarakteristik ikke harmonisk og glidende på samme måde som dieselens.
Bortset fra metallak (7.995 kr.), anhængertræk (14.500 kr.) og dobbeltbund i bagagerummet (4.500 kr.) er stort set alt det udstyr, som man kan tilkøbe, af ‘rart at have’-typen, men ikke af ‘nødvendigt at have’-slagsen.
Selection med de tre nævnte stykker ekstraudstyr er den Superb, som Hvilkenbil vil anbefale. 
En tryghedsaftale, der forlænger den pauvre to års mekaniske garanti med tre år/100.000 km, koster 20.000 kr. Er man en ‘seler og livrem’-person, er den måske en overvejelse værd.

Er der alternativer?

I sommers testede Hvilkenbil søsterbilen VW Passat med mildhybrid-motor, og netop den er sammen med Peugeot 508 SW de eneste konkurrenter. Væk er fordums Ford Mondeo, Citroën C5, Opel Insignia, Toyota Avensis og Mazda 6.
Passat Variant Business med samme dieselmotor og gearkasse koster 510.000 kr., altså 5.000 mere end Superb Selection. Passat har dog ikke elektrisk bagklap med såkaldt easy open-funktion (kør en fod under kofangeren, og bagklappen åbner) og heller ikke varme i rattet. Passatens fælge er også et nummer mindre (16 tommer).
Ifølge Peugeots hjemmeside findes der stadig diesel-lagermodeller af 508 SW. Udstyrsvarianten hedder Allure, og prisen er 490.000 kr. Er man til det frankofile, så vær obs på, at pladsen i 508 SW er noget mindre gavmild end i de to fra Volkswagen-koncernen.
Man kunne være fræk og stille Superb op overfor BMW 520d, da tjekken så rigeligt udkonkurrerer BMW’en på plads. 520d Touring koster mindst 779.000 kr. Det samme koster Mercedes E 220d stationcar. 
Som altid skal vi runde minimum én elektrisk konkurrent. Og med de afgiftslettelser, som elbiler er omfattet af, kan hverken diesel eller benzin konkurrere, når det kommer til pris.
Her er det mest nærliggende at kigge på Skoda Enyaq, der selv i den topudstyrede Laurin & Klement-udgave med 563 kilometers rækkevidde koster næsten 100.000 kr. mindre end Superb Combi Selection 2,0 TDI.

Konklusion:
For: Plads, rækkevidde, kvalitet, harmoni.
Imod: Forbudt brændstof, garanti.
Hvilkenbil siger:

Man risikerer en shitstorm ved at give Superb fem ud af de seks mulige stjerner. Som den ville have fået, før diesel blev udskældt, og før fokus flyttede over mod elektrificering. Men fire har den ubetinget fortjent, og dens berettigelse kan man stadig få øje på, hvis behovet er der.
Superb Combi 2,0 TDI er en gennem-harmonisk bil, og hvis man elsker stationcar, oceaner af plads og dieselmotorens forcer, er kun Passat Variant en konkurrent.

FAKTA: Skoda Superb Combi Selection 2,0 TDI

Vejl. pris: 504.995 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Pris billigste (iV): 449.995 kr.
Privatleasing: 6.215 kr./måned (førstegangsydelse 24.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Årlig ejerafgift: 3.920 kr.
Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 8 (inkl. center- og knæairbag)
Længde/bredde/højde: 490/185/148 cm
Bagagerum (min/max): 690/1.920 liter
Vægt: 1.676 kg
Anhængervægt: 2.000 kg
Motor og transmission: 4 cyl., 2,0 liter turbodiesel, 7-trins dobbeltkobling, forhjulstræk
Effekt: 150 hk/360 Nm v. 1.600 omdr./min
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l (131 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 21,4 km/l
0-100 km/t: 9,3 sek
Topfart: 222 km/t

Særligt standardudstyr:
Aut. nødbremse for fodgængere og cyklister, adaptiv fartpilot med aktiv vognbaneassistent, cross traffic assist, exit warning, sideassist, turnassist, vejskiltegenkendelse, LED-lygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensorer for og bag, bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og aut. nedblænding i førersiden, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, varme i forrude, varme i rat, delvis el-justering af forsæder m. varme og massage, varme i bagsæde, 10,25 tommer digitalt cockpit, 13 tommer infotainmentskærm, DAB-radio, 8 højttalere, bluetooth, trådløs opladning af mobiltelefon, navigation, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, 17 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr

Metallak: 7.995-12.995 kr.
18 tommer alufælge: 9.600-10.495 kr.
19 tommer alufælge: 20.045 kr.
Interiør-design: 29.995-54.998 kr.
Dobbeltbund i bagagerum: 4.500 kr.
Anhængertræk m. trailerassist: 14.500 kr.
Head-up-display: 10.995 kr.
Assisted Drive Plus (bl.a. parkeringsassistent, 360 graders kamera): 10.995 kr.
Lys- og synpakke (bl.a. Matrix-LED-lygter, tågebaglygter): 29.995 kr.
Mørktonede bagruder: 5.998 kr.
Drive Plus (bl.a adaptiv undervogn): 17.995 kr.
Sideairbag bag og for: 5.500 kr.
Panoramasoltag: 19.995 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here