Test: Toyota C-HR – stor udstråling og velfungerende hybrid-teknik

BILTEST: Den nye Toyota C-HR viderefører etterens futuristiske og funky design. Der er meget at holde af, men charmen fjerner ikke knasterne.

Hvilken bil?

Toyota C-HR er designet til mennesker, der ‘ikke er bange for at skille sig ud’, som Toyota udtrykker det. Et enkelt blik på den nyeste C-HR i det mere og mere brugte ‘SUV møder coupé’-outfit bekræfter udsagnet.
Dagens C-HR er nummer to i rækken, og hvis den første fra 2017 var specielt designet, så er toeren på ingen måde mindre sprudlende. Som nyeste Prius helt igennem karakteristisk med en knivskarp profil og smalle og lige så knivskarpt designede LED-lygtestriber både for og bag.
Toyota C-HR hører til mellem Yaris Cross og Corolla Cross, og den fås med Toyotas velkendte hybrid-drivlinjer. Med 1,8- eller 2,0-liters benzinmotor tilsat elmotor og trinløs CVT-gearkasse. Billigste C-HR Active koster 358.000 kroner og har stort set alt i både passivt og aktivt sikkerhedsudstyr og en solid portion komfortudstyr. 
Testbilen 1,8 Style koster 15.000 kr. mere, og det er et beløb, man bør punge ud med. For først med Style får man regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet. Inkluderet i Style er også parkeringssensor med bremseassistent, nøglefri adgang og start, elektrisk foldbare sidespejle og 18 tommer fælge. 
Smart-pakken til 20.000 kr. giver 12,3 tommer infotainmentskærm, navigation, trådløs opladning af mobiltelefonen, elektrisk bagklap og såkaldte LED-High forlygter.
Ved at opgradere fra 1,8 til 2,0 fås 4-hjulstræk og 197 hestekræfter i stedet for 1,8’erens forhjulstræk og 140 hk. Merprisen er anseelige 70.000 kr.
C-HR fås også som opladningshybrid, der præsterer beskedne 67 kilometer på ren el. Prisen begynder ved 400.000 kr.

Vidste du at?

Den første C-HR fra 2017 bad Toyota-chef Akio Toyoda om at få udviklet. Som et eksperiment, en slags finger i jorden, der skulle vise, hvad Toyota kunne og uden forventninger om et salg af betydning.

Men til stor overraskelse, også for Toyota og Toyoda selv, var kunderne begejstrede, og i de bedste år har man solgt flere end 330.000 styk.

Hvordan er førerpladsen?

Farvevalget på de forskellige overflader på instrumentbordet er holdt i nogenlunde samme, småkedelige musegrå nuance. Kvaliteten af materialerne fejler nu intet, og som det oftest er tilfældet i Toyotaer, er funktionaliteten uden særlige svagheder.
I Style-udstyrsvarianten har førersædet elektrisk lændestøtte, en behagelig luksus, og med til Smart-pakken til 20.000 kr. hører en berøringsfølsom infotainmentskærm på 12,3 tommer. Samme størrelse som det digitale instrument foran chaufføren. De to skærme står klart, infotainmentskærmen reagerer hurtigt på berøringer, og det er ikke vanskeligt at navigere.
Vi takker for fysiske knapper til justering af bl.a. temperatur, til elbagrude og sædevarme, og knapperne på rattet er af den velfungerende slags, som reagerer ved tryk og svarer med et klik. Den samlede betjening er dejligt fri for ‘swipe’ og ‘touch’.
Bagrudeviskeren er af en eller anden årsag sparet væk, og det koster udsyn i regnvejr. Den meget massive C-stolpe er en del af designet, men koster også udsyn, for bag den kan gemme sig op til 10 små cyklister. 

Hvordan opleves kabinen?

Samme C-stolpe, de høje dørsider og relativt små glasarealer i den bagerste halvdel af bilen gør, at man på bagsædet føler sig hensat til en halvdunkel hule. For passagerer med tendens til køresyge kan det være udfordrende. 
Plads til benene er der i det store hele nok af, men er man over 180 cm, vil hovedet skulle vippes på sned for at holde hovedbunden fri af loftet. En person på midterste sæde skal ikke være alt for velvoksen. 
Bagagerummet har en fornuftig størrelse på 388 liter. I den 2,0-liters fylder batteri og elmotor på bagakslen lidt op og stjæler 24 liter.

Er sikkerheden i orden?

C-HR har bl.a. den vigtige airbag mellem forsæderne, og det aktive sikkerhedsudstyr, der skal forhindre, at ulykker sker, er rigeligt. For at få den helt avancerede sikkerhedsudrustning med bl.a. advarsel om tværgående trafik både foran og bagved bilen og for at få funktionen ‘automatisk vognbaneskifte’, skal man op i den 2,0-liters.
Euro NCAP gav tidligere i år C-HR de maksimale fem stjerner, og i daglig brug virker den adaptive fartpilot, vognbaneassistenten og andre sikkerhedsfeatures så overbevisende, at man ikke fristes til at fravælge nogle af funktionerne, bare for at få fred, som tilfældet er i andre biler.

Hvordan kører den?

C-HR står på en platform, som også benyttes af mange andre Toyotaer, men bilen er finjusteret i Europa, og ingeniørerne har haft som mål at sætte den bedst muligt op til netop europæiske køberes præferencer.
Det vil sige en dynamisk balance mellem komfort og et tilstrækkeligt præcist styretøj til, at den er adræt i byen og på de små veje. 

Hvordan er motoren?

Hybrid-teknikken har sin primære berettigelse i byen, og her er C-HR’en stærk. Ved et par timers kørsel i bymæssig bebyggelse lykkedes det at hive 24-25 km/l ud af Toyotas velfungerende og gennem mange år forfinede teknologi.
I testugens samlede og mere blandede køremønster blev forbruget holdt på et gennemsnit lige under 19 km/l, og det er fint. På papiret står den til 20,8.
CVT-gearet har tidligere fået mange smæk for sine meget støjende og hysteriske omdrejningstal under acceleration, men års finpudsning har også her opgraderet oplevelsen. Ja, omdrejningstallet stikker af ved kraftig acceleration, og det er ret anstrengende for øregangene at forcere stigninger på motorvej med 130 km/t. Men i det store hele er CVT-gearet til at holde ud jo større benzinmotor, desto bedre. Det var i hvert fald oplevelsen i en tidligere test af Corolla Cross.

Passer prisen?

Da det nærmest er mærkværdigt at sælge en bil til 358.000 kr. uden regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet, vil jeg klart mene, at Style-udgaven til 373.000 kr. er den, man skal købe.

De yderligere 20.000 for Smart-pakken inklusive en større skærm, navigation, trådløs oplader til mobiltelefonen og elektrisk bagklap er også godt givet ud. Dermed ender man på knap 393.000 kr.
Opgradering til 2,0-liters motor og firehjulstræk er en ganske bekostelig affære på minimum 70.000 kr., så den vil jeg ikke slå på tromme for.
Opladningshybriden er små 30.000 kr. dyrere end 1,8’eren, men efter min opfattelse ikke pengene værd, da den reelt næppe kører ret meget mere end 45-50 kilometer på ren el.

Er der alternativer?

Hvis udgangspunktet er C-HR Style med Smart-pakke, er prisen 393.000 kr. Landsmanden Honda HR-V er fysisk nogenlunde lige så stor, dog med med et lidt mindre bagagerum. Her skal man tage udgangspunkt i HR-V Advance for at ramme nogenlunde samme mængde udstyr, og prisen er 380.000 kr. 
I dristig designstil ligner C-HR mere landsmanden Nissan Juke end Jukes storebror, Qashqai, men af de to er Qashqai den nærmeste konkurrent. Den er dog ikke en rendyrket hybrid, men en såkaldt mildhybrid. Qashqai-bagsædet og bagagerummet er mere gæstfrit end Toyotaens, den nærmest sammenlignelige hedder Tekna og koster 365.000 kr.
Ford Puma er også en mildhybrid, og den nye ST-Line X koster 330.000 kr. Den topudstyrede Puma ST med lidt kraftigere motor koster 110.000 kr. mere.
I disse tider kommer man ikke udenom at kaste blikket i den elektriske retning, da de nogle år endnu stadig er beriget af særlige afgiftsregler. Toyotas pt. eneste elbil, bZ4X, er i direkte sammenligning med C-HR 1,8 Style et køretøj, man bør overveje: Den topudstyrede bZ4X Executive koster i øjeblikket 375.000 kr. 

Konklusion:

For: Køreegenskaber, førerplads, udstyr, udstråling.
Imod: Trangt bagsæde, massiv C-stolpe, savner bagrudevisker, 2,0 er for dyr. 
Hvilkenbil siger:

Hybridsystemet har aldrig været bedre, og C-HR’s udstråling er exceptionel. Det er en fin, lille familiebil, som mange vil føle sig godt tilpas i. Den kører glimrende, og mængden af udstyr er højt, så hvis man kan leve med de begrænsninger, som designet giver, er C-HR sammen med Prius det tætteste for at hive bandet TV2’s gamle traver frem vi i dag kommer en fantastisk Toyota.

FAKTA: Toyota C-HR 1,8 Hybrid Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 372.990 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Privatleasing: Pt. ikke muligt
Årlig ejerafgift: 1.180 kr.
Garanti (mekanik/lak/rust): 3/3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 7 inkl. centerairbag
Længde/bredde/højde: 436/183/156 cm
Bagagerum: 388 liter
Vægt: 1.450 kg
Anhængervægt: 725 kg
Motor og transmission: 4 cyl., 1,8 liter benzinmotor, trinløst CVT-gear, forhjulstræk
Systemydelse: 140 hk
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l (108 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 18,7 km/l
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, advarsel om modkørende biler, advarsel om krydsende trafik, blindvinkeladvarsel, advarsel om trafikanter v. åbning af dør, træthedsregistrering, nødkald, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, p-sensor for og bag m. bremseassistent, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, højdejusterbare forsæder m. varme, lændestøtte i førersæde, varme i rat, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, 12,3 tommer førerdisplay, 8 tommer infotainmentskærm, lydanlæg m. 6 højttalere, bluetooth, Apple CarPlay, USB-C for og bag, 18 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 8.990-13.990 kr.
Tillæg for tofarvet lakering: 5.000 kr.
Smart-pakke (12,3 tommer infotainmentskærm, navigation, trådløs opladning af mobiltelefon, elbetjent bagklap, LED High-forlygter): 20.000 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here