Test viser store forskelle i, hvor sikre og brugervenlige assistentsystemer er. Kia, Renault og Toyota overbeviser – Volvo og Tesla skuffer.
Såkaldte assistentsystemer til assisteret kørsel, der f.eks. holder bilen i vognbanen og tilpasser farten automatisk, bliver mere og mere udbredte i nye biler. Men hvor sikre og brugervenlige er de såkaldte Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) egentlig?
Det spørgsmål har Euro NCAP forsøgt at besvare i en ny test, hvor ni nye bilmodeller er blevet vurderet. Resultatet viser store forskelle mellem mærkerne – også blandt dem, der ellers er kendt for høj sikkerhed.
Fire biler får topkarakter
Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5 og Toyota bZ4X har de bedste assistentsystemer. De får alle karakteren Meget god for assisteret kørsel, fordi de kombinerer effektiv teknologi med god kommunikation og høj sikkerhed. I disse biler er det tydeligt for føreren, hvordan systemet virker – og hvornår man selv skal tage over.
Systemerne i de fire biler reagerer hurtigt, samarbejder med føreren og tilbyder hjælp eller back-up, hvis noget går galt. Ifølge Euro NCAP viser det, at avanceret køreteknologi også kan fungere i biler i mellemklassen, ikke kun i luksusbiler.
Mere forvirring end hjælp
I den anden ende af skalaen skuffer både Tesla Model S og Volvo EX30. Begge får blot Moderat i den samlede vurdering.
Tesla kritiseres især for navnet “Autopilot”, der ifølge Euro NCAP giver indtryk af, at bilen kan køre selv. Det er ikke tilfældet. Samtidig er det svært for føreren at tage kontrollen tilbage, hvis det bliver nødvendigt. Systemet slår også helt fra, hvis man forsøger.
Også Volvo EX30 får hug: Advarslerne vises kun på den centrale skærm, så føreren må tage øjnene fra vejen. Derudover reagerer bilen ikke konsekvent, hvis føreren slipper rattet.

Skal samarbejde med føreren
Efter testen slår Euro NCAP især på, at velfungerende assistentsystemer er afhængige af, at bilisterne klart forstår deres rolle som chauffør, hvordan man betjener systemerne og kender begrænsningerne. Og det er altså ikke tilfældet i alle de testede biler.
”Det er afgørende at tilbyde forbrugerne korrekt information. For eksempel synes Euro NCAP, at Tesla vildleder forbrugerne om deres Autopilot system gennem navnet og markedsføringen, hvilket kan få betydning for sikkerheden. Et godt system samarbejder med føreren, informerer om niveauet af assistance og undviger i sidste ende sammenstød i kritiske situationer. Hvis ikke, udgør det bare flere risici,” konkluderer Adriano Palao, teknisk chef for ADAS-systemer i Euro NCAP.
Sådan klarer bilerne sig i testen
Model | Vurdering | Assistance | Safety Backup |
Kia EV3 | Meget god | 74% | 88% |
MAZDA CX-80 | God | 62% | 79% |
MG ZS | Moderat | 65% | 62% |
Porsche Macan | Meget god | 85% | 92% |
Renault 5 | Meget god | 73% | 92% |
Tesla Model S | Moderat | 30% | 94% |
Toyota bZ4X | Meget god | 83% | 89% |
Volvo EX30 | Moderat | 62% | 72% |
XPENG G9 | God | 71% | 71% |