Told bremser Kinas elbil-offensiv i Europa

Told og sydeuropæisk tøven bremser fremgangen for kinesiske bilmærker i Europa. MG går mest tilbage, mens BYD og Xpeng har fremgang.

Det er ikke bare i Danmark, at kinesiske bilmærkers offensiv er bremset op. Også i resten af Europa er det blevet op ad bakke for flere Kina-mærker efter mange års fremgang.

Problemet for kineserne er den straftold, som EU indførte i november på elbiler fremstillet i Kina. Dengang sagde flere kinesiske bilmærker, at man var i stand til at fremstille elbiler så billigt, at man både kunne absorbere øget told og fastholde konkurrenceevnen.

MG nede med 64 pct.

Noget tyder på, at EU-tolden bider hårdere end som så. Statsejede MG var tidligere det bedst sælgende Kina-mærke i Europa, men kæmper i dag med en told på mere end 45 pct. Alene i december faldt det europæiske MG-salg med 64 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Dermed må MG overlade tronen som bedst sælgende Kina-mærke til BYD, der omvendt oplevede svag vækst i 2024. I modsætning til MG samarbejdede BYD med EU om sidste års undersøgelse af, hvorvidt statsstøtte giver kinesiske bilmærker en unfair konkurrencefordel. Derfor slap BYD med en samlet told på 27 pct.

Det samme gælder Xpeng, der med stigende salg i bl.a. Danmark nu er det tredje mest populære kinesiske bilmærke i Europa foran Polestar på fjerdepladsen.

Banket tilbage til 2023

Ifølge Bloomberg gik det samlede salg af kinesiske elbiler i Europa tilbage med 3,5 pct. sidste år. Et lille stykke inde i 2025 er de kinesiske bilmærkers samlede markedsandel i Europa banket tilbage til starten af 2023 og ligger igen omkring de 8,5 pct. I ellers elbil-begejstrede Danmark er andelen endda lavere – under seks pct.

Det hører med til historien, at kineserne er ramt af den afmatning i salget af elbiler, der også har ramt alle andre bilproducenter. Særligt i Tyskland og Sydeuropa faldt væksten i elbilsalget i 2024.

At kineserne ikke er tilfredse med udviklingen understreges af, at selv det bedst sælgende Kina-mærke BYD for nylig fyrede deres største forhandler i Tyskland. Selv efter at have brugt enorme summer på at sponsorere sidste års fodbold-EM i Tyskland, er der stadig langt mellem BYD-bilerne på de tyske veje.

Fortsat ”eksistentiel trussel”

Told eller ej, så har BYD og de andre kinesiske bilmærker dog langt fra givet op. Alene muligheden for at lancere biler i nye EU-lande vil give øget vækst. Hertil kommer, at kinesiske bilmærker som BYD vil bygge fabrikker i Europa for at undgå told. Så på trods af den aktuelle opbremsning kalder en af bilindustriens mest kendte konsulentfirmaer, Jato Dynamics, fortsat kinesiske bilproducenter for en ”eksistentiel trussel” mod europæisk bilindustri.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here