Japanerne kaster forsigtigheden over bord med 2. generation af Toyota Aygo. Med mulighed for at sætte individuelt præg på bilen, er Aygo designet til at skille sig ud i mikroklassen.
Konform, klassisk og konservativ er nogle af de tillægsord man ofte hæfter på Toyota. Men med afsløringen af 2. generation af den populære bybil Aygo er det snarere ord som fræk og foranderlig, der trænger sig på. Aygo er den tredje bil af trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og nu Toyota Aygo der præsenteres i forbindelse med biludstillingen i Geneve. De franske udgaver ’tyvstartede’ dog for et par uger siden, da de første fotos blev offentliggjort.
Til gengæld tager Toyota Aygo prisen som den mest vovede af trillingen. Japanerne har åbenlyst spidset blyanten før de gik i gang med at tegne den nye Aygo. Fronten er præget af et markant X, der strækker sig tværs over motorhjelmen – fra sidespejle til skærme. De bagerste sideruder har et markant knæk og både ude og inde kan Aygo-ejere sætte deres præg på designet med et væld af dele.
Det er et design, der tvinger folk til at tage parti. Designet appellerer måske ikke til alle, men det har netop også været hensigten. I et overfyldt marked som klassen for de mindste biler er, er det bedre at have et design, som mange er helt vilde med, i stedet for et, som ingen har noget imod. Derfor skiller Aygo sig ud,” siger chefingeniør David Terai, der har været hovedansvarlig for udviklingen af den nye Aygo.
Udvendigt kan ti forskellige dele på bilen let udskiftes med alternative farver og udformninger, mens det også indvendigt er muligt at designe sin helt egen kabine i form af andre farver på fx instrumentpanel, midterkonsol, gearknop og ringene omkring luftdyserne. Ifølge den danske Toyota-importør bliver prisen for at personalisere Aygo ’yderst overkommelig’.
Indvendig er den mest iøjnefaldende feature det nye x-touch multimediesystem med standardfunktioner som fx bakkamera, Bluetooth til håndfri mobilsnak og trådløs streaming af musik fra mobiltelefonen, kørecomputer, apps og ikke mindst MirrorLink, der gør, at man trådløst kan spejle skærmen fra sin mobiltelefon op på bilens store 7” touch skærm. Systemet er dog kun standard på topudgaven af Toyota Aygo.
Bag det frække X ligger en forbedret udgave af Toyotas velkendte 3-cylindrede 1.0-liters benzinmotor, der nu yder 69 hestekræfter. Med en CO2-udledning på 88 g/km bliver den blandt klassens mest brændstoføkonomiske. Det endelige brændstofforbrug er endnu ikke testet, men ud fra CO2-udledningen kan man forvente, at den nye Aygo i gennemsnit kører over 26 km/l ved blandet kørsel. Modsat de franske udgaver, der kommer med to motorstørrelser på henholdsvis 68 og 82 hk nøjes Aygo altså med én motorvariant.
I lighed med Peugeot 108 og Citroën C1 vokser Toyota Aygo 25 mm, så længden når op på 346 cm i længden. Også Aygo kommer i versioner med 3- eller 5-døre, ligesom der er mulighed for at vælge en særlig sommerlig udgave med stoftag i hele bilens længde.
Samtidig introducerer Toyota fra første færd to specielle udstyrsvarianter kaldet x-cite og x-clusiv. Førstnævnte x-cite er en vovet sag i orange og sort med mange opsigtsvækkende detaljer både udvendigt og indvendigt, mens x-clusiv er en mere eksklusivt udseende version – deraf navnet – i sort metallak med det store front X, sidespejle, nederste bagkofange, sidelister, alufælge og forskelligt interiør i en stilfuld såkaldt superkrom farve. Ifølge Toyota fordi Aygo er inspireret af nutidens japanske ungdomskultur, som er fyldt med kontraster og hvor man elsker at skille sig ud fra mængden.
Det er også muligt at vælge en mere afdæmpet udgave, hvor det karakteristiske X på fronten har samme farve som bilens lak, og de udskiftelige dele i kabinen farvemæssigt matcher farven i resten af kabinen.
Den nye Toyota Aygo bliver introduceret i Danmark til juni.
Læs også om: