Japanske Toyota fastholder positionen som verdens mest solgte bilmærke foran GM og VW i 2013. Men tyskerne trækker ud til overhaling…
9,98 millioner. Så mange biler solgte Toyota i 2013. Dermed fastholder den japanske gigant sin position som verdens mest solgte bilmærke for andet år i træk. Men konkurrencen om den prestigefyldte titel er skærpet, og der skulle nærmest fintælling til for at afgøre resultatet.
Selv om Toyota øgede salget med over 200.000 biler i 2013, oplevede amerikanske General Motors nemlig endnu mere fremgang. Det blev til et samlet salg på 9,71 mio. biler mod 9,3 mio. biler i 2012, men det rakte altså ‘kun’ til en plads som verdens næstmest solgte bilmærke. Den svider nok i Detroit, hvor General Motors frem til 2007 havde siddet solidt på tronen uafbrudt i 77 år.
GM kan dog glæde sig over konstant salgsfremgang. Det samme gælder den tyske VW-koncern. De officielle salgstal for VW er ganske vist ikke helt klar, men alle forventer et salg i omegnen af 9,5 mio. biler. Det rækker til en tredjeplads med både GM og især Toyota skal nok til at kigge grundigt i bakspejlet, for VW kommer med fuld fart i disse år: Dels forventes VW-salget at stige med ca. 400.000 biler fra 2012 til 2013, dels er det tyskernes erklærede mål at blive verdens mest solgte bilmærke senest i 2018. Flere internationale brancheanalytikere forventer faktisk, at det det kommer til at ske før planlagt.
Bilsalgets top 3 i 2013:
Toyota: 9.980.091 biler
GM: 9.714.652 biler
VW: 9.500.000 biler (forventet tal)