Når Toyota lancerer femte generation af RAV4, starter priserne lige under 300.000 kroner. Hybridudgaven begynder ved 420.000 kroner, men har også væsentligt mere udstyr.
Toyota skærper priserne på deres mellemstore SUV, RAV4. Når der er dansk premiere i begyndelsen af februar, starter priserne lige under 300.000 kroner for basisudgaven med turboløs benzinmotor, forhjulstræk og manuelt gear. Sammenlignet med konkurrenterne er det en skarp pris: Til sammenligning koster billigste Honda CR-V 30.000 kroner mere, mens en VW Tiguan med 150 hestes turbobenzinmotor og forhjulstræk koster fra 348.000 kroner.
Der er dog en lille finte ved prisen: Efter 1. april stiger den 10.000 kroner som følge af den nye og mere realistiske WLTP-norm for bilers brændstofforbrug.
Basisudgaven får såkaldt H2-udstyr. Du må undvære lækre detaljer som alufælge og klimaautomatik, men der er dog blevet råd til nyttigt udstyr som aircondition, adaptiv fartpilot, LED-lygter for og bag, 7-tommers infoskærm og læderrat. Sikkerheden er der slet ikke sparet på, for Toyotas såkaldte Safety Sense-pakke med automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, fjernlysassistent, sporassistent og vejskiltegenkendelse er standard.
Vil du have mere udstyr, begynder kasseapparatet at klinge: Udstyrsniveauet T3 tilfører blandt andet RAV4 17-tommers alufælge, regnsensor, klimaautomatik, en større 8-tommers infoskærm, bakkamera, p-sensorer for og bag samt lidt ekstra lækkerhed i form af flere kromdetaljer og blød beklædning på bagdørene. Merprisen er 50.000 kroner. Med T3-udstyr får du også mulighed for at tilføje firehjulstræk og automatgear til henholdsvis 50.000 og 25.000 kroner.
Kigger man på den nuværende RAV4, vælger 80 procent af kunderne dog hybridudgaven. Her begynder priserne ved 420.000 kroner for en H3 med forhjulstræk og det automatgear, der altid er en del af hybridløsningen. Med tilskud fra elmotor og et batteri, stiger ydelsen til 218 hk, som du altså reelt betaler 45.000 kroner for. Også for hybridudgaven gælder det, at firehjulstræk – her i form af en ekstra elmotor – øger prisen med 50.000 kroner.
Lav beskatning
Herhjemme fremhæver importøren netop hybridudgaven H3 som et stærkt tilbud til firmabilisterne. Beskatningsværdien bliver nemlig beskedne 324.000 kroner. Igen en skarp pris, som kan give RAV4 medvind hos firmafolket, der i forvejen i stigende grad skifter den klassiske stationcar ud med en højbenet SUV.
Her har RAV4 historien med sig. Modellen kom på markedet i 1994 som pioner for den bølge af SUV- og crossover-biler, der siden er skyllet ind over os. Og mens salget af den nuværende RAV4 ikke har været noget at prale af herhjemme, er RAV4 ikke desto mindre verdens mest solgte SUV.
Den position skal femte generation fastholde og udbygge med et markant stilskifte: Den nye RAV4 har fået et væsentligt mere maskulint og ’ægte’ offroader-udtryk. Omvendt er teknikken finpudset: RAV4 står på Toyotas nye TNGA-platform, der sænker tyngdepunktet, forbedrer vægtfordelingen og stiver konstruktionen af for at gøre køreegenskaberne mere atletiske.
Læs mere om den nye RAV4: Toyota skærper stilen på RAV4