Toyota tror stadig på forbrændingsmotorer. Ny satsning skal sammen med hybrid- og brintbiler bevare arbejdspladser i japansk bilindustri.
Toyota er kendt – nogle vil sige berygtet – for at være fodslæbende overfor batteridrevne elbiler. Den japanske bilgigant har i stedet satset på hybrid- og brintbiler. Helt i tråd med den tilgang, kritiserede topchef Akio Toyoda for godt to år siden sin egen regerings beslutning om at forbyde nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035. Det fik til gengæld flere investorer som bl.a. den danske pensionskasse AkademikerPension til at rette en hård kritik af topchefen og hans bilmærke.
Kort efter foretog Toyota så noget, der kunne minde om en U-vending og lancerede en ambitiøs plan om at lancere 30 elbiler frem mod 2030. Den første var den mellemstore SUV bZ4X. Nærmest symptomatisk for Toyotas lunkne holdning til elbiler, fik den en hård start med mekaniske problemer og kritik af en meget kort rækkevidde.
Elbiler ikke eneste løsning
I forbindelse med sidste uges biludstilling i Tokyo gik Toyota så endnu en gang mod trenden i den internationale bilindustri. I en tale lancerede Akio Toyoda, der nu er bestyrelsesformand for Toyota Motor Corporation, en ny plan for udvikling af nye forbrændingsmotorer.
”Batteridrevne elbiler er ikke den eneste måde at opnå CO2-neutralitet på. Lad os forfine motorteknikken. Lad os starte sådan et projekt,” sagde han bl.a. i talen uden at give mere specifikke oplysninger.
Som navnet antyder er Akio Toyoda ikke hr. hvem-som-helst i denne sammenhæng. Han er barnebarn af Toyotas grundlægger Kiichiro Toyoda og har været både præsident og CEO for Toyota, lige som han også har stået i spidsen for den japanske bilindustris interesseorganisation. Under synonymet ’Morizo Kinoshita’ er Akio Toyoda også en passioneret racerkører, der gerne lægger en rygende ’doughnut’ på asfalten. Han har også ved flere lejligheder fungeret som testkører i udviklingen af nye Toyota og Lexus-modeller.
At der er benzin i blodet blev også understreget af Akio Toyodas fortælling om, at ”mødet med andre bilentusiaster rundt om i verden, giver ham mod til at fortsætte udviklingen.”
Vil sikre arbejdspladser
Han forklarede også, at satsningen på nye fossilmotorer skal være med til at sikre Japans position i den internationale bilindustri. Og ikke mindst jobs for de 5,5 millioner japanere, der i en eller anden grad er beskæftiget med at lave forbrændingsmotorer i den hjemlige bilindustri.
Akio Toyodas tanke er, at alle motorteknologier kan bruges – det afgørende er, at de ikke udleder CO2. Hvordan det skal kunne lade sig gøre med forbrændingsmotorer, kom han ikke ind på i talen. Toyota ønsker dog at invitere andre bilproducenter med i projektet, lod Akio Toyoda forstå.
”Til alle, der har lavet motorer frem til nu: lad os fortsætte! Det bliver nødvendigt, at alle hjælper til. Jeg kommer aldrig til at lade alt det arbejde, der er lavet frem til nu, gå til spilde,” lød opfordringen.
Plan allerede godkendt
Akio Toyoda fastslog også, at hans plan er blevet godkendt af Toyotas nuværende CEO. Dermed skulle det ligge fast, at verdens største bilproducent som en af de eneste i industrien fortsat vil udvikle forbrændingsmotorer. Det er et træk, der utvivlsomt vil vække debat: Får Toyota en fordel ved at satse bredt på mange motorteknologier? Eller risikerer de at sakke håbløst bagud i omstillingen til rent eldrevne personbiler?
Lyder helt Trump-kryptisk😁
Dejligt at de ikke lader sig kue af elbil-dillen 👍🙂
Endelig et firma, der ikke blot følger klimatosserne, der tror, at man kun kan køre på batterier.
Brint er jo et brændstof, der kun udleder rent vand.
Bilerne kan enten køre på brint som forbrændingsmotor, eller kan drive en brændselscelle, som laver strøm til en el-motor.
Honda og Yamaha har lavet en motor, som kører på brint direkte.
Brint er der masser af. Det er rent. Motoren kan genbruges på lige fod med almindelige motorer.
Opbevaring af brint og udvinding skal der fortsat arbejdes på. Men der er masser af gode muligheder.
Elbilen, som den er nu, er ikke holdbar, og er klart drevet af politiske kræfter.