Noget overraskende blev det ikke en elbil, der tog titlen som Årets Bil i Europa 2021. Toyota Yaris vandt foran Fiat 500 og spansk outsider.
Minibilen Toyota Yaris er kommet særdeles stærkt fra start i den nye og fjerde generation. Herhjemme er der allerede solgt mere end 4.000 styk på få måneder, og i resten af Europa går det også godt for Yaris. Nu kan den også kalde sig Årets Bil i Europa, for tidligere i dag vandt Yaris den prestigefyldte titel i finalen på årets Car of the Year kåring.
Det skete i Geneve, der normalt lægger messehaller til det årlige Geneva Motor Show på dette tidspunkt af året. På grund af corona måtte Geneve i år nøjes med at være hjemsted for den virtuelle kåring af den største bilkåring i Europa: 59 biljournalister fra 22 lande har gennem flere måneder arbejdet på at vælge årets bedste bil ud fra et broget felt af 29 bilnyheder.
Med elbiler som VW ID.3 og Fiat 500 samt til dels den nye Citroën C4, der også fås i en ren eludgave, var det lidt overraskende at, at Yaris tog titlen. Søren W. Rasmussen fra bilistklubben FDM og det eneste danske jurymedlem forklarer det sådan her til fdm.dk:
”Selv om min favorit var VW ID.3, er jeg rigtig begejstret for Yaris. Den er en oplagt finalist, men også en god vinder. Samtidig er det en bil, hvor sikkerheden er i fokus. Det var således den første bil, der klarer at få fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest efter de skrappe 2020-kriterier, bl.a. i kraft af en ny, ekstra airbag mellem forsæderne.”
Vellykket hybridteknik
Som mange andre jurymedlemmer fremhæver Søren W. Rasmussen også den populære hybridudgaves vellykkede teknik, der nu ’for alvor er kommet ned i klassen for de billigere biler’. Yaris er ikke en ladehybrid, men bruger sit indbyggede batteri til at opsamle bremseenergi, som så bruges til bilens elmotor i skøn forening med en benzinmotor. Det sker ved hjælp af avanceret elektronik og et trinløst automatgear. Sidstnævnte har ofte fået kritik, men i den nye Yaris virker det bedre end tidligere. Det var også indtrykket, da Hvilkenbil for nylig testede Yaris Hybrid.
Den fuldt elektriske, nye udgave af Fiat 500 blev nummer to – blot et enkelt point foran kåringens vel nok største overraskelse, Cupra Formentor. Bag det stadig ret ukendte bilnavn står VW-koncernens spanske datterselskab Seat, der med Cupra har skabt et meget sportsligt luksusmærke. Formentor er en let hævet crossover med sportslige ambitioner, men altså ikke mere nichepræget, end at den var tæt på at blive nummer to i Årets Bil-kåringen.
Først på fjerdepladsen kom bilen, som mange havde som forhåndsfavorit, ’den elektriske Golf’ VW ID.3. Skoda Octavia blev nummer fem foran ikoniske Land Rover Defender og den nye udgave af Citroën C4.
Det er anden gang, at Toyota Yaris kåres som Årets Bil i Europa. Første generation vandt titlen i 2000.
Årets Bil i Europa 2021:
Toyota Yaris | 266 point |
Fiat 500 Electric | 240 point |
Cupra Formentor | 239 point |
Volkswagen ID.3 | 224 point |
Skoda Octavia | 199 point |
Land Rover Defender | 164 point |
Citroën C4 | 143 point |
Disse biler nåede ikke i finalen:
- Audi A3
- BMW 2 Gran Coupé
- BMW 4-serie
- Dacia Sandero
- Ford Explorer
- Ford Kuga
- Honda e
- Honda Jazz
- Hyundai i10
- Hyundai i20
- Hyundai Tucson
- Kia Sorento
- Mazda MX-30
- Mercedes-Benz GLA
- Mercedes-Benz GLB
- Mercedes-Benz GLS
- Mercedes-Benz S-Klasse
- Peugeot 2008
- Polestar 2
- Seat Leon
- Toyota Mirai
- VW Golf