Når elbilen Toyota bZ4X kommer i en forbedret udgave til efteråret, begynder priserne lige under 300.000 kr. Dog med et mindre batteri.
Til efteråret er Toyota klar med en forbedret udgave af mærkets første dedikerede elbil, SUVen bZ4X. I 2022 fik den en lidt hård fødsel med børnesygdomme og behersket rækkevidde, særligt i koldt vejr.
De begyndervanskeligheder har Toyota fået styr på, og den forbedrede udgave skal løfte bZ4X endnu et trin. Det sker blandt andet ved at tilbyde to batteristørrelser.
Standard bliver et batteri på 58 kWh, der sammen med en elmotor på 123 kW (167 hk) giver en rækkevidde på 445 km. Det større batteri er på 73 kWh og koblet til en elmotor med 165 kW (224 hk), der giver en WLTP-rækkevidde på 573 km.
Lynladning skal også være forbedret. Det var også et kritikpunkt af de første bZ4X. Peak-effekten er fortsat 150 kW, men ladekurven er fladere og med forvarmning af batteriet bliver den samlede ladetid kortere – også ved lave temperaturer.
I dag koster billigste bZ4X 330.000 kr., men Toyota har indtil for nylig kørt en kampagnepris på 300.000 kr. Dén indgangspris holder Toyota fast i for den forbedrede bZ4X, der med standardudstyret Active og det lille batteri skal koste 299.990 kr., når den kommer til Danmark i efteråret.
Meget standardudstyr
Active-udstyret er ganske omfattende med bl.a. 18-tommer alufælge, bakkamera, klimaanlæg, LED-lygter for og bag, adaptiv fartpilot, parkeringssensorer for og bag, ratvarme, lyddæmpende ruder, el-bagklap, sæder i dellæder med varme, el-justerbart førersæde og masser af aktive sikkerhedsassistenter.
Multimedie touchskærmen på 14 tommer har navigation, der kan foreslå opladning undervejs. Taster man opladning ind i navigationen, forvarmes batteriet automatisk, så opladningen foregår hurtigst muligt. Forvarmningen kan også startes manuelt, hvis man mere spontant beslutter sig for at ville lynlade.
Megakræfter til lavpris
For 25.000 kr. ekstra rykker man op i udgaven med det store batteri på 73 kWh med 573 km rækkevidde og en kraftigere elmotor på 165 kW.
Ligesom den gamle bZ4X kan den nye udgave også fås med firehjulstræk. Her følger den store batteripakke altid med, og samtidig skruer Toyota voldsomt op for kræfterne i bilen. Den firehjulstrukne udgave yder samlet 252 kW (343 hk). Merprisen er blot 20.000 kr. for de mange ekstra kræfter, der tilmed fordobler bilens tilladte anhængervægt fra 750 til 1.500 kg.
Vil man have endnu mere udstyr er Executive-udgaven løsningen. Merprisen er 20.000 kr., og giver bl.a. udstyr som 22 kW indbygget lader, ventilerede forsæder, opvarmede bagsæder, indtræk i kunstlæder, parkeringsassistent, JBL premium lydsystem med ni højttalere, el-justerbart passagersæde, samt advarsel om krydsende trafik foran og digitalt bakspejl.
Privatleasing fra 3.999 kr.
Toyota er også klar med priserne for privatleasing af bZ4X.
Her starter priserne for bZ4X Active med det lille batteri fra 3.999 kr. pr. måned i 36 måneder med 15.000 km om året og 9.999 kr. i førstegangsydelse.
Med den store batteripakke stiger den månedlige ydelse til 4.499 kr. – stadig med 9.999 kr. i udbetaling og 15.000 km om året.
Det er rimelige privatleasingpriser, der dog ikke lever op til tommelfingerreglen om, at den samlede ydelse over tre under skal ned omkring 45 pct. af bilens nypris. De to tilbud ligger på henholdsvis 51 og knapt 53 pct. af nyprisen på en bZ4X.
Den forbedrede bZ4X kan allerede bestilles nu. Gør man det, får man gratis metallak med i købet.
Priserne for Toyota bZ4X
Toyota bZ4X varianter | Pris (kr.) |
57,7 kWh, Active | 299.990,- |
73,1 kWh, Active | 324.990,- |
73,1 kWh, Active AWD | 344.990,- |
73,1 kWh, Executive | 344.990,- |
73,1 kWh, Executive AWD | 364.990,- |
73,1 kWh, Executive + udstyrspakke | 364.990,- |
73,1 kWh, Executive AWD + udstyrspakke | 384.990,- |