Kraftige accelerationer kan forlænge levetiden for elbilers batterier, viser nyt studie. Det handler om variation – så bykørsel er også godt.
De fleste ejere af ældre benzinbiler kender godt rådet: Hvis motoren går trægt og ujævnt, kan den nemmeste og mest effektive ’tuning’ være at køre en lang tur, hvor speederen flere gange sendes ned i gulvtæppet og motoren op i høje omdrejninger. Man blæser simpelthen motoren godt igennem og kommer af med sodaflejringer, der har gjort motoren træt og træls.
Nu viser det sig, at rådet med ’speeder-tuning’ kan overføres til moderne elbiler. Og det lyder jo vanvittigt, da en elmotor ikke kører på brændstof, der kan aflejre sod på cylindre og ventiler.
Men den er god nok, for det er kloge forskere, der har undersøgt sagen og fået resultatet offentliggjort i det ansete tidsskrift Nature.
Det handler om batteriet
Forklaringen er, at accelerationer i en elbil ikke betyder noget for elmotoren, men derimod batteriet.
Et hold forskere har over to år undersøgt 92 forskellige battericeller for at finde ud af, hvordan kørestil påvirker levetiden for batterier i elbiler. 47 forskellige afladninger af batteriet skulle simulere alt fra konstant motorvejskørsel over start-stop bytrafik til ultra-forsigtig sparekørsel. Nogle af simuleringerne indeholdt også entusiastisk kørsel med hurtige accelerationer og nedbremsninger.
38 pct. længere levetid
Mange vil nok tro, at en konstant hastighed belaster batteriet mindst og dermed kan forlænge levetiden for elbilers batterier. Men forskernes forsøg viste noget andet. Faktisk konkluderer undersøgelsen, at varieret kørsel, der indeholder alt fra motorvejs-, by- og landevejskørsel, inklusive regenerering af bremseenergi og lejlighedsvise kraftige accelerationer øger levetiden for batterier i elbiler med hele 38 pct. sammenlignet med konstant motorvejskørsel.
Forklaringen handler kort fortalt om variation. Som de fleste ting i livet er for meget eller lidt af én ting sjældent godt. Det handler om balance – også for batteriet i din elbil.
Teknisk har kemien i batteriet simpelthen bedst af at blive afladt på forskellige måder: Hurtigt med kraftige accelerationer, jævnt over længere stræk eller konstant on-off i bytrafik, hvor kortvarige accelerationer afløses af nedbremsninger, regenerering og korte stræk med jævn belastning af batteriet.
I studiet kalder man det ’puls med lav frekvens’, når kørslen og dermed afladningen af batteriet er mest varieret.
50 pct. opladning er også godt
Undersøgelsen forklarer indgående, hvad er sker i batterierne, når de bruges forskelligt. Her nøjes vi med at konstatere, at elbilejere med god samvittighed kan nyde den magtfulde acceleration i deres elbil – det er simpelthen godt for batteriet. Altid med måde selvfølgelig. Laver du en vandret raketaffyring, hver eneste gang lyset bliver grønt, er det hverken godt for trafiksikkerheden eller batteriet.
Læs meget mere om undersøgelsen her, der i øvrigt også anbefaler, at holde batteriet omkring 50 pct. opladet til daglig. Det er også med til at forlænge levetiden for din elbils batterier.