Storfamiliebiler: Med stadig færre MPV-biler på markedet er det blevet sværere for familier med mange børn at vælge den perfekte familiebil. Hvilkenbil har fundet tre gode tilbud.
Børn er – som altid, heldigvis – i høj kurs. Ofte består en typisk kernefamilie ikke længere af far, mor og to børn men tre eller endda fire børn. Og så er der alle familierne med sammenbragte børn: Vi bliver skilt som aldrig før, og ofte ender det i nye familier med dine, mine og vores børn.
Man skal ikke være professor i moderne samliv for at regne ud, at markedet for biler der kan rumme mere end den klassiske kernefamilie på fire er i vækst. Det mærker vi også her på redaktionen, hvor vi ofte får spørgsmålet: ‘Vi er en familie med mange børn – hvilken bil skal vi vælge?’
Godt spørgsmål. For samtidig med at der er større efterspørgsel på storfamiliebiler, er udbuddet blevet væsentligt mindre.
Forklaringen er, at bilmoden dikterer SUV i stedet for MPV: For få år siden var rummelige vans med plads til syv og fleksibel indretning stadig populære, nu sværmer bilkøberne i stedet for en mere maskulin offroader-udstråling. Bilfabrikkerne har ikke været sene til at reagere. Mens samlebåndene kører i treholdsskift for at mætte efterspørgslen på høje og lukrative SUV-modeller, sendes stadig flere MPV-typer på pension: Fiat Multipla, Honda Stream, Kia Carens, Mazda 5, Opel Zafira, Peugeot 5008 (MPV), Seat Alhambra, og Toyota Verso er blandt nogle af de familiecontainere, som allerede er eller snart kommer i glemmebogen.
Problemet er, at de fleste SUV-biler kun har plads til fem. Og har de en tredje sæderække, bliver bilerne både meget store og meget dyre.
Hvilkenbil.dk iler med hjælp til storfamilierne, der har brug for tre sæderækker, men hverken har hele eller halve millioner på bilbudgettet. Vi har scannet markedet for syv-personers biler – det er hurtigt gjort – og peger her på de tre bedste storfamiliebiler på det danske marked lige nu.
Nummer 1: Citroën C4 Grand Spacetourer
Hvis du er på udkig efter god plads til syv, en høj grad af fleksibilitet og et design, der mere rimer på formfuldendt fransk end kedelig kummefryser, er Citroën C4 Grand Spacetourer svær at komme uden om. Står sætningen ‘mest værdi for pengene’ øverst på indkøbssedlen, behøver du ikke lede andre steder – det franske rumskib leverer i dén grad varen.
C4 Grand Spacetourer har efterhånden mere end fem år på bagen, men det er umuligt at se. Både ude og inde er modellen nemlig så futuristisk, at den på ingen måde virker træt. Indvendig er der for eksempel fuld digital instrumentering fordelt på to skærme, mens fronten med de højt placerede kørelys som ‘øjenbryn’ stadig kopieres af nye konkurrenter. Forruden fortsætter op i taget og giver ekstra lys i kabinen, mens tagrælinger integreret i sideruderne er et andet selvsikkert stiltræk.
Så er der prisen. Lige nu får du kampagnemodellen Platinum med masser af udstyr for 265.000 kroner – uanset om du vælger den med 130 hestes benzin- eller dieselmotor. Begge maskiner er fremragende og understreger, at Citroën ikke på noget område springer over, hvor gærdet er lavest. Der er simpelthen tale om et ualmindeligt godt tilbud til storfamilien.
Nummer 2: Ford S-Max
Drømmer du om endnu mere plads og ægte langturskomfort kan du overveje at opgradere til Ford S-Max. Navnet lyver ikke: Hvad angår plads og komfort får du max værdi for pengene. Også her skyldes det, at S-Max har en del år på bagen – hele 13 – hvilket giver Ford mulighed for at arbejde med attraktive kampagnepriser.
Gennem årene har S-Max måske fået flere ansigtsløftninger end Linse Kessler, men de virker og holder S-Max ung og spændstig i kampen mod konkurrenterne. Ja, mere end det – vi kan fortsat ikke finde et bedre kompromis mellem plads, power og køreegenskaber til familien med behov for syv sæder – og da slet ikke til prisen.
Apropos pris. Kampagnemodellen S-Max EcoBlue med 150 hestes dieselmotor og masser af udstyr i Titanium-udgaven til 335.000 kroner er tæt på at være et røverkøb i denne klasse. Der er ikke sparet på noget – bl.a. får du digital instrumentering, 8-tommers SYNC3 infotainment skærm, aktivt sikkerhedsudstyr som skiltegenkendelse og aktiv linjevogter med i prisen. Selv flotte alufælge og kromlister omkring ruderne er med i pakken.
Har du brug for mest mulig plads på tredje sæderække og behov for at kunne placere tre barnestole ved siden af hinanden på anden række, har S-Max ikke rigtig nogen konkurrenter til prisen. Læg hertil MPV-klassens bedste køreegenskaber, og du har en bil, der også kommer til at holde værdien godt.
Nummer 3: Peugeot 5008
Ja, vi ved det – mange storfamilier drømmer også om en moderigtig SUV. Men har du ikke lige en million til en Audi Q7 eller Volvo XC90, findes der bare ikke så mange muligheder.
En af de få – og gode – er den nye Peugeot 5008. Den står i øvrigt på samme platform som førnævnte Citroën C4 Grand Spacetourer og benytter samme motorer. Lad så være, at den både er dyrere og mindre rummelig – det er en SUV, og Peugeot rammer stilen så rent, at 5008 alene af den grund vil få mange storfamiliers opmærksomhed.
Heldigvis har 5008 også indre kvaliteter. Især førerpladsen med Peugeots såkaldte i-Cockpit er både lækker og smart. Fleksibiliteten er også i orden med tre lige store og justerbare enkeltsæder på anden række.
Priserne er yderst fair. Det gælder ikke mindst kampagneudgaven Strike med den bomstærke 130 hestes turbobenzinmotor og godt med udstyr til 311.000 kroner. Diesel klæder dog den franske caféhjulstrækker særligt godt, så du kan overveje at opgradere til en moderne 130 hestes diesel for 27.000 kroner ekstra.
Touran er også god, men…
Men hov, hvor blev VW Touran af på hitlisten, vil nogen måske spørge?
Det tyske raumwunder fejler bestemt ikke noget – tværtimod er den så god, at vi heller ikke kan undgå at nævne den i denne sammenhæng. VW’s populære MPV er bare ikke nær så skarp på prisen som vores tre udvalgte. Bedste bud i prislisten er en 1,6 TDI Comfortline med 115 hestes dieselmotor og rimeligt med udstyr til 316.000 kroner. Den bliver dog sat til vægs af Citroën C4 Grand Spacetourer, der ikke blot er 51.000 kroner billigere, men også fremstår mere moderne og byder på mere motorkraft og udstyr.
Om du er til Citroën, Ford eller Peugeot er et spørgsmål om smag, pladsbehov og naturligvis pengepung. Fælles for de tre storfamiliebiler er, at de giver usædvanligt meget bil for pengene. Og uanset hvilken af de tre, som familien falder for, tør vi godt love masser af bilglæde til både mor, far og børn.