Tre meter kort elbil har plads til fire

Konceptbilen Dacia Hipster gentænker elbilen - og tager forskud på EU’s ‘E-biler’, der skal gøre fremtidens biler langt billigere for forbrugerne.

En elbil på tre meter med plads til fire voksne - eller to og en vaskemaskine i bagagerummet. Med så meget rækkevidde, at den kun skal lades to gange om ugen. Og præcis det udstyr, som du bruger, hverken mere eller mindre. Alt sammen til en pris, hvor stort set alle kan være med. Også de mange europæere, der i dag ikke har råd til at købe en fabriksny bil.

Det sidste er vigtigt. Siden 2010 er gennemsnitsprisen for en ny bil i Europa vokset med 77 procent. EU erkender udfordringen, og at den ikke mindst skyldes stadig skrappere miljø- og sikkerhedskrav. Derfor vil EU lancere en ny klasse af ‘E-biler’, hvor man slækker kravene en smule. Forbilledet er de japanske ‘kei-cars’, små biler, der højst må være 3,4 meter lange, og er så populære, at de udgør 40 procent af markedet i Japan.

Under 40 km om dagen

Her kommer konceptbilen Dacia Hipster ind i billedet. Renaults rumænske billigmærke har genopfundet elbilen, så den kan blive tilgængelig for langt flere mennesker. Hipster er det stik modsatte af endnu en enorm SUV med 80 kWh batteri, der vejer over to tons og alligevel rykker fra 0-100 km/t hurtigere end du kan sige “det ender med en fartbøde”.

Kasseform og hjul helt ude i hjørnerne giver den blot tre meter korte Dacia Hipster plads til fire.

Ifølge Dacia har vi i virkeligheden slet ikke brug for den slags biler. 94 pct. af alle franske bilister kører under 40 km om dagen. Undersøgelser viser også, at vi kun bruger en brøkdel af det udstyr, der i dag findes i biler. 

Den virkelighed tager Dacia afsæt i med Hipster. Alt er nyt, gentænkt og skaleret ned. Ønsket var at skabe så meget plads i en så lille og let bil som muligt.

Vejer 800 kg

Resultatet er en 300 cm lang, 155 cm bred og 153 cm kubeformet bil, der blot vejer 800 kg. Det er 20 procent mindre end Dacias første og større elbil Spring. Alligevel er der mere plads i Hipster. Dacia hævder, at der kan sidde fire voksne i bilen, der er udhulet efter alle kunstens regler. Samtidig fylder sæderne meget lidt, fordi de springer polstringen over. I stedet er stoffet spændt ud på en metalramme - præcist som vi kender det fra liggestole i haven.

Sæderne består af stof på metalrammer. Sideruderne har skydefunktion. Det sparer vægt og giver mere plads i døren til albuestøtte.

Bagsædet kan vippes ned, så der bliver plads til at hente en vaskemaskine i Elgiganten. Og det er let, for hovedstøtterne sidder ikke på ryglænet, men oppe i dørstolpen. Du vipper dem bare til side i stedet for at tage dem af for at kunne vippe bagsædet ned.

Udstyr klipses på

Foran er førerpladsen skåret ned til det helt basale. Udstyr som højttaler, mobiltelefon og kopholdere klipses på instrumentpanelet efter behov. Infotainmentskærmen er din egen smartphone, og sideruderne har ikke eldrev. I stedet skubbes de frem og tilbage som på en gammel Renault 4.

Udstyr som kopholdere og højttalere klipses på i kabinen efter behov.

Dørhåndtagene er tekstilstropper, hovedstøtterne er åbne og baglygterne er placeret bag bagruden, så de ikke skal have deres eget glas. Det sparer alt sammen vægt og reducerer behovet for materialer. Dacias mål er, at Hipster skal halvere det samlede klimaaftryk i bilens levetid sammenlignet med andre elbiler.

Forsmag på ‘e-bil’

Dacia oplyser ikke noget om hverken batteristørrelse, rækkevidde eller præstationer. Men Hipster er alvor og tæt på at være produktionsklar. Om det sker, har Dacia endnu ikke besluttet, men alt tyder på, at konceptbilen er en forsmag på en afløser for mærkets hidtil eneste elbil, Spring.

Hipster sprudler af praktiske påfund: Tjek kortholderen i rattet.

Hipster giver også et godt indtryk af de små ‘E-biler’, som EU vil fremme i de kommende år. Målet er at give flere europæere adgang til nye biler og samtidig gøre det lettere for europæiske bilproducenter at konkurrere med billige elbiler fra Kina

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here