Renault arbejder på at fusionere med Nissan og Fiat-Chrysler, hævder engelsk avis. Lykkes det, bliver trekløveret verdens største bilproducent.
I løbet af det næste år vil den franske bilproducent Renault genstarte tidligere forhandlinger om at fusionere med sin alliancepartner, japanske Nissan. Og en del af forhandlingerne vil samtidig involvere et bud på den italiensk-amerikanske bilkoncern Fiat-Chrysler.
Det skriver den ansete, engelske erhvervsavis Financial Times. Føres planerne ud i livet, vil de tre bilkoncerner tilsammen kunne kalde sig verdens største bilproducent foran Volkswagen og Toyota.
Renaults plan om ikke blot at indgå i et strategisk samarbejde med Nissan, men at gennemføre en reel fusion har fået nyt liv efter at alliancens topchef Carlos Ghosn blev arresteret i Japan i november, mistænkt for underslæb.
Ghosn, der indtil for nylig var en af bilverdenens mest magtfulde og respekterede ledere, har tidligere arbejdet med lignende planer. Ghosn blev dog stoppet af den franske regering, der ejer aktiemajoriteten i Renault.
På den anden side af bordet lægger Fiat-Chrysler ikke skjul på, at de ønsker at fremtidssikre sig gennem en fusion. Ifølge Financial Times taler Fiat-Chrysler ikke blot med Renault, men også med den franske PSA-koncern, der tæller bilmærkerne Peugeot, Citroën DS og Opel. Ingen af de involverede mærker ønsker dog at kommentere på Financial Times’ historie.
Stordrift-fordele og mere profit
En mulig fusion handler i bund og grund om at opnå stordrift-fordele, der kan øge fortjenesten hos Renault, Nissan og Fiat-Chrysler. De tre bilkoncerner har et stort overlap af modeller, der med fordel kan udvikles og produceres i fællesskab. Det vil øge indtjeningen, og det er der brug for i en tid, hvor bilfabrikkerne står over for enorme investeringer i udvikling af elbiler og teknologi, der skal gøre fremtidens biler selvkørende.
Udfordringen består i at få vidt forskellige franske, japanske, italienske og amerikanske kulturer til at fungere sammen. Og ikke mindst fordele magten ligeligt: Nissan er i forvejen utilfreds med, at Renault bestemmer for meget i de to mærkers indbyrdes alliance. En udfordring, som mange spekulerer i er den egentlige grund til at Carlos Ghosn nu på femte måned er kørt ud på et sidespor som mistænkt for økonomisk kriminalitet.
Kigger man på de forskellige bilmærkers værdi, er der nemlig ikke belæg for, at det er Renault, der svinger taktstokken over Nissan. Mens Renault vurderes at have en markedsværdi på 125 milliarder kroner, ligger Nissan på lidt over 230 milliarder kroner. Selv Fiat-Chrysler er mere værd end Renault med en anslået markedsværdi på godt 150 milliarder kroner. Det skal der tages hensyn til i en eventuel fusion, hvor det er svært at omsætte aktuel markedsværdi til indflydelse.