TüV: Opel Meriva har færrest fejl

Opel er tilbage på kvalitetssporet, viser ny rapport: Tyske TüV har offentliggjort sin 2014 rapport med resultatet af cirka 8 millioner syn af 217 forskellige bilmodeller.

Den brugte bil med absolut færrest fejl er for andet år i træk tysk – sidste år kørte VW Polo med sejren – men det er ikke en Volkswagen eller en Audi, som mange nok ellers ville forvente. Nej, vinderen med fejl på blot 4,2 ud af 100 undersøgte biler er fra Rüsselsheim i Hessen. Det viser den årlige undersøgelse fra TÜV, det tyske svar på den danske bilinspektion. Det får Europas største bilmagasin, Auto Bild, til at lykønske med ordene: “Opel er tilbage. Og på hvilken måde! Hesserne har en rigtig vinder med Meriva.”

Opel Meriva vinder både generelt og i aldersklassen 2-3 årige biler, hvor 129 bilmodeller er kørt gennem TüV’s nåleøje med en gennemsnitlig fejlprocent på 9,1. Mazda 2 snupper andenpladsen med en fejlprocent på 4,6, og den lille Toyota iQ er nummer tre med fejl på blot 4,8 ud af 100 undersøgte biler. De tre har færre fejl end pretigemodeller som Porsche 911, BMW Z4 og Audi Q5, der dog følger tæt efter.

Sejren er gode nyheder for Opel, vurderer hvilkenbil.dk’s redaktør Jens Velling:
”Opel savner en succes, som igen kan sætte mærket på dagsorden hos forbrugerne. De gør mange ting rigtigt, f.eks. med ofte ganske vellykket design, men det slår ikke for alvor igennem på salget. Det flotte resultat fra TÜV kan underbygge Opel’s ry for at lave kvalitetsbiler, og det er helt afgørende, hvis Opel skal indfri målsætningen om på sigt at gøre mærket lidt “finere” og dermed dyrere,” siger han.

Lige som Toyota, der er kendt for kvalitet og japansk nul-fejls-kultur. Og ikke uberettiget; Toyota tager i 2014-udgaven af TüV-rapporten sejren i både aldersklassen 4-5 årige biler og 6-7  årige med hybridmodellen Prius. Godt gået af japanerne, ikke mindst i lyset af, at en hybridbil som Prius er væsentligt mere kompleks end en almindelig benzin- eller dieselbil. En anden kendt tysker, Porsche 911, har færrest fejl blandt både de 8-9 årige og de 10-11 årige biler og sætter en streg under den tyske sportsvogns legendariske slidstyrke.

I den tunge ende af TÜV rapporten 2014 finder vi som sidste år “the usual suspects” som Dacia, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo og Citroën. Værst ser det ud for Chryslers “gangsterbil” PT Cruiser, hvor der efter ti år er fejl på intet mindre end 45 pct. af de synede biler.

Fakta om TüV-rapporten 2014:
7.965.068 biler er undersøgt i perioden fra juli 2012 til juni 2013.

TüV-ingeniørerne tester i alt 100 punkter ved bilsynet. De 18 vigtigste kommer med i rapporten: Lys, aksler, olietab, ratslør, bremser. Den gennemsnitlige fejlkvote ligger på 24,9 pct.

Fejl pr. 100 biler
(2-3 årige biler)
1. Opel Meriva 4,2
2. Mazda 2 4,6
3. Toyota iQ 4,8
4. Porsche 911 5,2
5. BMW Z4 5,5
6. Audi Q5 5,5
7. Audi A3 5,6
8. Mercedes GLK 5,6
9. Toyota Avensis 5,7
10. Mazda 3 5,7

 

Læs blog: Opel har en plan…men hvor er pointen

Test: Opel Meriva er en god ven af familien

TüV rapporten fra 2013: Polo har færrest fejl

[email protected]

 

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here