Tysk bilindustri befinder sig i en dyb krise. Ifølge nye tal faldt indtjeningen i tredje kvartal til det laveste niveau siden 2009.
Nådesløs kinesisk konkurrence, Trumps toldkrig og en vanskelig omstilling til elbiler giver den globale bilindustri enorme udfordringer. Og ingen andre steder rammer krisen så hårdt som i Tyskland, konkluderer en ny rapport fra revisionsfirmaet EY.
I en frisk analyse af regnskabstallene for tredje kvartal for verdens 19 største bilproducenter, fastslår EY, at den samlede omsætning faktisk steg en anelse til knapt 4.000 milliarder kroner. Men resultatet før renter og skat faldt hele 37 procent til godt 140 milliarder kroner.
Selv om verdens største bilproducenter sælger flere biler, tjener de altså væsentligt færre penge.
Styrtdykker i Tyskland
Bilproducenterne i Tyskland er endnu hårdere ramt. Mens salg og omsætning for de tyske bilgiganter Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz holder sig stabilt, dykkede indtjeningen før skat til 13 milliarder kroner. Et fald på næsten 76 procent og det dårligste resultat i 16 år.
Ifølge EY rammes tysk bilindustri af flere udfordringer på samme tid: Generel nedgang for premium-mærker, amerikansk toldkrig mod bl.a. importerede biler og enorme investeringer i omstilling til elbiler, der endnu ikke er begyndt at give afkast.
“Alt dette skaber en perfekt storm for især de tyske bilproducenter,” siger EY’s bilekspert Constantin Gall ifølge det norske nyhedsbureau NTB.
Kina gør ekstra ondt
Kina er den helt store sten i skoen for VW og Co. Kina er verdens største bilmarked, så når det går nedad bakke her, gør det ekstra ondt. Og det gjorde det i tredje kvartal, hvor det samlede salg for tyske bilmærker faldt med ni procent. Kinesiske forbrugere vælger i stigende grad hjemmelavede bilmærker i stedet for de tyske.
Men måske er tysk bilindustri ved at ramme bunden, og den kan man som bekendt sætte af på for at komme op igen.
VW tror det vender
VW’s salgschef Martin Sander er i hvert fald fuld af optimisme midt i de dårlige nyheder fra EY’s kvartalsanalyse af tysk bilindustri.
I et interview med branchebladet Automotive News siger Sander, at VW’s “hidtil usete lancerings-aktiviteter” med bl.a. lanceringen af den elektriske ID.Polo og hele 20 nye bilmodeller i Kina kommer til at øge både væksten og indtjeningen i 2026.
Det sidste skal VW gruppens lancering af ikke bare den elektriske Polo, men andre, kompakte og billigere elbiler som Cupra Raval, Skoda Epiq og VW ID.Cross sørge for. Med den nye familie af elbiler bliver VW nemlig i stand til at tjene lige så mange penge på elbiler som fossilbiler.
“Det er nødvendigt, for vi er overbeviste om, at fremtiden er elektrisk,” siger Martin Sander til Automotive News.





